Det har kommit frågor om veckoupplägg och läsårsplanering för Livet i Bokstavslandet. Här kommer lite tips från mig, som det senaste året har jobbat med Livet i Bokstavslandets material för åk 1.
Veckoupplägg i åk 1
Måndag: Svenska 90 min
· Samlingen på måndagar är alltid lite längre,
där vi förutom att titta på hur dagen ser ut pratar lite om helgen, väder osv.
Eleverna får utrymme att berätta saker.
· Bokstavsgenomgången inleder jag med att rita en
bild på tavlan av något djur som börjar på den bokstaven och eleverna räcker
upp handen när de vet vilket djur det handlar om. Alla säger unisont vilket
djur det är när jag räknar till tre.
· Genomgång av hur bokstaven skrivs och formas.
Vi letar var bokstaven finns i väggalfabetet (någon får visa) och pratar om hur
bokstaven låter när man läser. Vi pratar om hur tungan och munnen formas när vi
ljudar och tittar på varandras munnar. Eleverna får säga ord där bokstaven
finns med och jag skriver upp orden på tavlan. Vi pratar om var bokstaven finns
(först, mitten eller sist). Vi räknar orden tillsammans. Vi skriver bokstaven i
luften med fingret.
· Bokstavsschema:
1. Spåra bokstaven med fingret på bänken. Blunda
om du kan! Spåra på papper med fem olika färger. Måla bild som hör till.
2. Vikpapper
3. Bokstavspussel
Måla, klipp ut, pussla, limma in i skrivbok. Skriv ord där bokstaven finns med. En utmaning är att skriva en eller flera meningar där bokstaven finns med.
Måla, klipp ut, pussla, limma in i skrivbok. Skriv ord där bokstaven finns med. En utmaning är att skriva en eller flera meningar där bokstaven finns med.
4. Gör sidor i arbetsboken som hör till aktuell
bokstav.
· Under tiden eleverna jobbar med sitt
bokstavsschema tar jag fram tre elever i taget och låter dem skriva bokstaven
på tavlan och tittar så de formar den rätt.
· Livet i Bokstavslandet film från UR, säsong 1 (när
vi arbetat klart med båda bokstäverna som hör till kapitlet).
· Tips när arbetet med bokstavsschemat är igång övar vi på att ha
arbetsro. Jag brukar säga ”pip” då och då. Sitter eleven och jobbar på sin
plats sätter hen ett kryss på en lapp hen har på sin bänk. Det viktigaste är
inte hur många kryss man får utan att de blir medvetna om vad de själva gör.
Tisdag:
Svenska 40 min
De elever som behöver en
extra puff i läsningen samlar jag framför smartboarden med Livet i Bokstavslandets
digitala lärarmaterial.
Där finns många bra laborationer med ordbilder, bokstäver och olika ljudövningar.
De elever som knäckt koden får arbeta i extraböcker, t.ex. Ärtan och Piff.
Där finns många bra laborationer med ordbilder, bokstäver och olika ljudövningar.
De elever som knäckt koden får arbeta i extraböcker, t.ex. Ärtan och Piff.
Onsdag: Svenska 60 min
Min kollega arbetar i klassen med ett svenskt djur i NO:n, som börjar på aktuell bokstav. Hon läser om djuret, samlar nyckelord och sedan skriver de en gemensam text om djuret. I slutet av läsåret får eleverna parvis skriva om olika djur.
Torsdag: Svenska 90 min
Läsläxan följs upp. Varannan
vecka har vi läsläxa i Livet i bokstavslandets läsebok och varannan vecka får
eleverna välja en Stjärnsvenska-bok. I början av året tog jag ut läsgrupper och
lyssnade till läsningen, men pga organisation fungerade det inte längre och då
gick jag runt och lyssnade till var och en i stället.
Under tiden jag går runt och
lyssnar till läxan får eleverna följa ett arbetsschema, som jag gjort i ordning
(det finns också att ladda ner). Först det som ska göras klart (kan t.ex. vara bokstavspussel
och arbetsbok från måndagen), bokstavsbok (om vi jobbat med båda bokstäverna) med
mera. När de blivit klara med det har jag haft uppgifter att välja på, t.ex. korsord,
tokiga meningar, mandalas, läsförståelse m.m. Denna lektion plockar även
fritidspedagogen ut sex barn i taget som får måla tillsammans med henne.
Bilduppgiften har ofta något att göra med det vi gör i klassen, t.ex. bokstav,
årstid eller tema.
Fredag:
Svenska 90 min
Mer fokus på skrivande av meningar, berättelser eller faktatexter. Kan utgå från en barnbok eller Livet i Bokstavslandet.
Mer fokus på skrivande av meningar, berättelser eller faktatexter. Kan utgå från en barnbok eller Livet i Bokstavslandet.
Genomgång av ny läsläxa i Livet i Bokstavslandets läsebok (varannan vecka ungefär). Vi använder oss av Livet i Bokstavslandet digitala lärarmaterial. Jag samlar alla elever kring smartboarden. Vi lyssnar till texten i röd bok och samtalar kring texten.
Vi lyssnar och eko-läser även
texten till grön bok (alla tillsammans).
Vi gör tillsammans övningar i det digitala lärmaterialet som finns och förbereder inför arbetet med läsförståelse i arbetsboken. Sedan
arbetar eleverna enskilt, parvis eller i en mindre grupp med övningarna i
arbetsboken.
När vi inte arbetar med
Livet i Bokstavslandet har vi ofta gemensamt skrivande efterföljt av eget
skrivande. När eleverna kommit igång med sitt arbete tar jag fram ett par
elever i taget som får välja en passande Stjärnsvenskabok i läxa. I början av
läsåret gjorde jag i ordning extra lätta bläddror och småböcker till de elever
som behövde få en genomgång av texten innan den skickades hem.
Läsprotokollet, som finns
som kopieringsunderlag, och läxboken följer med eleven hem i en plastficka i
skolväskan. Extra check på att alla stoppar ner boken i väskan. 😉
Det finns även webbapp där eleverna kan gå in och svara på läsförståelsefrågor till läsebokens text. Vi har inte kommit igång med det i ettan, men jag har uppmuntrat till att eleverna ska göra det hemma. Där finns även texten att lyssna till.
Förutom läsläxa har jag vid
fyra tillfällen under läsåret skickat hem en skrivläxa. Eleverna har fått träna
på att skriva och stava 10 st ord (där alla bokstäver som finns i orden gåtts igenom). Ettorna har också fått skriva meningar där orden
finns med. I skolan har vi sedan haft ett litet stavningsförhör. Det har varit
jättebra att skicka hem en sådan här läxa några gånger per år då jag har fått
föräldrarna engagerade i hur bokstäverna skrivs och formas. Ettorna skriver
fina bokstäver i år och det tror jag är tack vare den fina bokstavsboken och
den här skrivläxan. Kopieringsunderlag till skrivläxan finns i Livet i
Bokstavslandets lärarhandledning för åk 3.
Fredag: Svenska 90 min (en lektion vi varvar med naturskola varannan vecka):
Det har fungerat bra de gånger
vi har arbetat med datorer. Vi har så många datorer så eleverna kan arbeta parvis då och då. De har lärt sig massor på att använda sig av
Stjärnsvenskabiblioteket där de lyssnat till olika böcker, skrivit egna texter
till bilder, ritat egna bilder och svarat på läsförståelsefrågor till de lästa
texterna.
Vi har också arbetat med
Storyjumper där eleverna väljer egna bilder och skriver egna texter till
bilderna.
I läseboken finns också spännande faktatexter som man kan läsa i samband med att man har repetitionsvecka. Till texterna finns även läsförståelseövningar i arbetsboken. (Jag brukar försöka få in repetition av bokstäverna var femte vecka ungefär.) Jag tyckte att texterna var för svåra för många, men i slutet av läsåret så var väldigt många sugna på att läsa och göra uppgifterna som hörde till och de blev som en extra utmaning. De var väldigt stolta över att de då fixade dessa uppgifter!
Den sista stunden på veckan har
det varit ganska stor variation i vad vi har gjort. Jag försöker få in högläsningsstunder
och rörelse varje dag, men extra mysigt ska det vara på fredagar. Vissa fredagar blir
det belöning för att ettorna jobbat så bra (de samlar stjärnor för arbetsro och
när det är tillräckligt många stjärnor på tavlan blir det belöning/överraskning).
Då kanske vi ser på film och äter något gott.
Läsårsplanering åk 1 Livet i Bokstavslandet
Här nedan finns en läsårsplanering. Den stämmer inte helt överens med lärarhandledningens upplägg. Jag har valt att arbeta med fyra bokstäver innan jag har haft repetitionsvecka.
Planeringen finns att ladda ner och skriva ut i Livet i Bokstavslandets facebook-grupp: Livet i Bokstavslandet
Planeringen finns att ladda ner och skriva ut i Livet i Bokstavslandets facebook-grupp: Livet i Bokstavslandet
Vecka
|
Bokstav
|
URfilm
|
Arbetsbok
Bokstav+ läsförståelse
|
Läsebok
|
Bokstavs-bok
|
Ord
och bildidéer
|
Kart-lägg-ning
|
34
|
alfabetet
|
1
|
s. 2-5
|
s. 6-7
|
s. 2-5
|
Namnskylt
(bilduppgift)
|
|
35
|
Ll
|
s. 6-7
|
Lejon,
larv, lamm, loppa,
luva |
||||
36
|
Ee
|
2
|
s. 8-9
|
s. 8-13
|
s. 6-7
|
Ekorre,
elefant, lek, en, le
|
|
37
|
Bb
|
s. 10-11
|
Björn, blod, blundar,
bokslukare (bilduppgift) |
||||
38
|
Oo
|
3
|
s. 12-13
+ s. 14
|
s. 14-19
|
s. 8-9
|
Orm, lo, bo, blodsugare
|
|
39
|
faktatext/
repetition
|
s. 76
|
s. 98-99
|
Blodsugare
|
|||
40
|
Mm
|
s. 15-16
|
Mus, mullvad, mat,
melon, makaroner, majs, mås |
||||
41
|
Aa
|
4
|
s. 17-18
+ s.19
|
s. 20-25
|
s. 10-11
|
Apa, mamma, blomma,
handla, affär |
1
|
42
|
Ss
|
s. 20-21
|
Säl, spindel, säng,
|
||||
43
|
Åå
|
5
|
s. 22-23
+ s. 24
|
s. 26-31
|
s. 12-13
|
Åsna, åska, sås, blåsa,
måla, mål |
|
45
|
faktatext/
repetition
|
s. 77
|
s. 100-101
|
Mat
|
|||
46
|
Nn
|
s. 25-26
|
Nyckelpiga (bilduppgift),
näbbmus, måne |
||||
47
|
Uu
|
6
|
s. 27-28
+ s. 29
|
s. 32-37
|
s. 14-15
|
Uggla (bilduppgift), uv,
hus, mulet, badar, snus, bus, mun, mjau |
|
48
|
Ff
|
s. 30-31
|
Fisk, fis, fiskbullar,
flygfisk, film, får |
||||
49
|
Ii
|
7
|
s. 32-33
+ s. 34
|
s. 38-43
|
s. 16-17
|
Igelkott
(bilduppgift), is,
jag, bil, mumie |
|
50
|
faktatext/
repetition
|
s. 78
|
s. 102-103
|
Fiskar
|
Vecka
|
Bokstav
|
URfilm
|
Arbetsbok
bokstav+ läsförståelse
|
Läsebok
|
Bokstavs-bok
|
Ord
och bildidéer
|
Kart-lägg-ning
|
2
|
Rr
|
s. 35-36
|
Räv,
rådjur, nyårsraket
(bilduppgift) |
||||
3
|
Yy
|
8
|
s. 37-38
+ s. 39
|
s. 44-49
|
s. 18-19
|
Yngel,
rymden, fryser, myser,
myra |
2
|
4
|
Vv, Ww
|
s. 40 - 41
|
Varg,
val, väder, oväder,
vänner |
||||
5
|
Ää
|
9
|
s. 42-43
+ s. 44
|
s. 50-55
|
s. 20-21
|
Älg (bilduppgift), krälar,
väntar, fotboll, spela |
|
6
|
faktatext/
repetition |
s. 79
|
s. 104-105
|
Jorden, månen, solen och
planeterna |
|||
7
|
Hh
|
s. 45-46
|
Häst,
hummer, höna, historia,
hund |
||||
9
|
Tt
|
10
|
s. 47-48
+ s. 49
|
s. 56-61
|
s. 22-23
|
Tiger, tomte, tant, rövare
|
|
10
|
Kk
|
s. 50-51
|
Katt (bilduppgift), ko, kanin,
kung, krona, kroppen, kliar, knä, kulle, fika |
||||
11
|
Qq
|
11
|
s. 52-53
+ s. 54
|
s. 62-67
|
s. 24-25
|
Qvist, qvinna
|
|
12
|
faktatext/
repetition
|
s. 80
|
s. 106-107
|
Vad är historia?
|
|||
13
|
Gg
|
12
|
s. 55-57
+ s. 58
|
s. 68-73
|
s. 26-27
|
Groda,
grävling, guld, godis,
grill |
3
|
14
|
Pp
|
13
|
s. 59-61
+ s. 62
|
s. 74-79
|
s. 28-29
|
Pingvin (bilduppgift), pirat,
pappa, pannkaka, kapten, pengar, prins, pinne, pistol |
|
16
|
Cc
|
s. 63
|
Citronfjäril (bilduppgift),
clown, bacill, cyklar, cirkus, cymbal, citron, cello, cirkel |
||||
17
|
Zz
|
14
|
s. 64-65
+ s. 66
|
s. 80-85
|
s. 30-31
|
Zebra, pizza, zoo,
|
|
18
|
faktatext/
repetition
|
s. 81
|
s. 108-109
|
Kroppen
|
|||
19
|
Jj
|
s. 67
|
Järv,
jaguar, jätte, jultomte
|
||||
20
|
Dd
|
15
|
s. 68-70
+ s. 71
|
s. 86-91
|
s. 32-33
|
Daggmask,
dromedar, djur
|
|
21
|
Öö
|
s. 72-73
|
Ödla, öken, karta
|
||||
22
|
Xx
|
16
|
s. 74-75
|
s. 92-97
|
s. 34-36
|
Xylofon, sex, kex, byxor, lax,
häxa, kraxar |
4
|
23
|
faktatext/
repetition
|
s. 82-83
|
s. 110-111
|
Pirater
|
Läs mer
Här på bloggen finns massa tips om hur jag jobbat i åk 1. Klicka här: Åk 1 för att läsa alla inlägg.
Det finns smakprov och provlektioner på Libers hemsida där du kan testa materialet:
Här har jag beskrivit hur jag lagt upp arbetet i åk 2 och åk 3:
Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet. Där delar jag med mig av checklistor, arbetsscheman och andra övningar som kan vara bra att använda.
Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @educreation_by_me
eller via min facebook-sida Educreation by M.E. Läs- och Skrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer.
Hälsningar Marika