lördag 27 augusti 2016

Glimtar från terminsstarten!

Härligt att träffa alla tvåor igen! På uppstartsdagen pratade om vad vi lärt oss i sommar och vad vi tror vi kommer lära oss i åk 2. 


Pedagogerna showade lite och avslöjade skolans tema, Cirkus, som vi ska ha vecka 36 och 37.



På klassrumsväggarna har det kommit upp en del nytt!




Klicka här så hittar du mer information om En läsande klass.

"Högläsning för ett barn kan ses som en kärleksförklaring", skriver Anne-Marie Körling i sin bok Den meningsfulla högläsningen. På sommarlovet har eleverna läst böcker tillsammans med en vuxen eller själva och många har fyllt i sitt läsbingo. Här nedan är några boktips som tvåorna vill dela med sig av. Vi lärare har läst två minuter högt ur varje bok.



Från mina boklådor kan man få låna böcker precis när man vill. Vi inleder svenskalektionen med några minuters läsning för att få en lugn start.


Boksamtal har vi nästan varje dag. På tisdagar går vi igenom ny läxa i läseboken Diamantjakten. Då samtalar vi om texten utifrån korta boksamtalsfilmer. 

Vi har också startat Grej of the Day. Eleverna får en ledtråd dagen innan om vad ämnet ska handla om. Det byggs upp en förväntning och spänning innan ämnet avslöjas. Vi tittar på bildspel och skriver sedan fakta om vad vi lärt oss så pennorna glöder. 



Livet i Bokstavslandets läseböcker har kommit och huvudpersonerna Ami, Bruno, Coco och Dani har presenterats. På plats var Marie Trapp och tidningen Skolvärlden för att följa vårt arbete. Vi längtar efter arbetsböckerna nu, så att vi kan köra igång med hela materialet.



Det finns alltid några små liv som upptar ens funderingar och som man vill hjälpa på bästa sätt. Har nu fått detta material, Läsinlärning i 7 steg, som jag fått rekommenderat av experter och hört mycket gott om. Är så förhoppningsfull!



I So:n har vi pratat om vad vi ska lära oss i tvåan. Eftersom många av eleverna har ett stort intresse för båtar och skepp kommer vi följa en familj som precis åkt iväg på en världsseglats. På vägen fångar vi upp intressanta ämnen (även i Grej of the Day), som vi väver samman med det centrala innehållet i Lgr11.

www.theadventure.se

Digitala resurser fångar elevern något enormt! Google Tour Builder, Google Earth och Webbmagisterna har vi använt oss av under veckans So-lektioner. Allas uppmärksamhet åt ett håll och vi lär oss mer om vår vackra värld. 


Nu är tvåorna väldigt sugna på att skicka ut en koalabjörn på en resa jorden runt! (Koalan har tidigare rest runt i Sverige.) Vi vill lära oss mer om hur barn har det i andra länder. Fortsättning följer!

Skolans gemensamma värdegrundsarbete fortsätter. Läs mer på vår blogg Värdegrundstrappor. Eleverna skriver upp Veckans mål i sin Veckologgbok. 


Nyköpings kommuns alla lärare deltar från och med i år i Skolverkets satsning Läslyftet. Jag har fått förmånen att handleda två lärargrupper detta läsår. I 1-3 läser vi modulen Läsa och skriva i alla ämnen och i 4-6 Skriva i alla ämnen. För att hinna med all förberedelse och handledning har jag fått 20% av min tjänst att ägna åt detta och är inte i min klass på onsdagar. 


De flesta bilder här är hämtade från instagramkontot @lasoskrivundervisning. Vill du följa mitt arbete dagligen kan du titta in där. Välkommen!

måndag 8 augusti 2016

Planering av läslyftet ht 2016

Detta läsår kommer jag att ansvara för läslyftet på min skola. Modulerna vi kommer att jobba med är Läsa och skriva i alla ämnen för åk 1-3 och Skriva i alla ämnen för åk 4-6. Det kommer handla om språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen där eleverna blir delaktiga och utvecklar en god läs- och skrivförmåga. Vi kollegor kommer få tid att reflektera tillsammans kring vår undervisning och hjälpa varandra att se möjligheterna. Det låter väl helt underbart?

I sommar har jag läst en del bra litteratur som jag varmt vill rekommendera. Det är Adrienne Gears båda böcker Att läsa faktatexter och Att skriva faktatexter och Barbro Westlunds Aktiv Läskraft (Mellanstadiet). Jag kommer ta med mig mycket av deras tankar i min undervisning under året och dela med mig här på bloggen. Ni kan också följa mitt arbete via Instagram där jag heter @lasoskrivundervisning.



Idag när jag satt och förberedde mig inför Läslyftet kom jag ihåg något vi gjorde på handledarutbildningen. Det var en övning, som öppnade upp för samtal och väckte intresse bland oss som var där. Vi fick välja ut en bild som tilltalade oss bland en massa bilder som låg utspridda på ett bord. Därefter satt vi i en ring och en i taget fick presentera sig, berätta varför hen valt just den bilden och sedan beskriva sina förväntningar på kursen. Även om övningen tog lite tid, så kändes det som att det var värt att satsa på att komma igång och för att vi alla skulle få sätta ord på våra tankar. Det blev en hel del fniss och skratt!

Idag har jag alltså samlat lite olika sommarbilder som jag tänkte använda i den här övningen för att starta upp vår läslyftetutbildning.


Önskar er alla en trevlig höstterminsstart!