fredag 20 december 2013

En magisk julvecka

En decembervecka med inslag av läsdagböcker, änglabroscher och brevskrivande.


Ett stort paket kom till klassen igår. Det var en fin julklapp i form av läsdagböcker till alla barn. Flera ville börja skriva och fylla i läsdagboken på en gång. Ett stort TACK till Natur och Kultur för julklappen!


Pyssel har vi förstås hunnit med då det är hemligheternas månad. Att göra en änglabrosch var en spännande idé, som några elever ville testa. De var helt enkelt nyfikna på att se om den gamla damen ler mot dem från broschen då de tittar i en spegel, precis som det står beskrivet i vår läsebok Diamantjakten... Lite magi och fantasi finns alltid med i det vi gör och huvudkaraktärerna i ABC-klubben, Asta, Bea och Cesar, är de som allt som oftast inspirerar oss.


Hur man skriver brev är något vi tränat på i arbetsboken. Vi har lärt oss att skriva ort och datum i övre högra hörnet och hälsningsfraser både i början och i slutet av brevet. Sedan var det flera som ville skriva egna brev på papper eller på dator. Roligt också att en klass i Huddinge vill brevväxla med oss. Då blir brevskrivandet mer på riktigt!


Innan jullovet hägrade tågade hela skolans elever med sexor som fackelbärare mot fotbollsplanen för en gemensam avslutningsceremoni. Efter några vackra julsånger av olika klasser och tal av rektor önskade vi varandra god jul.


Är så tacksam för de kollegor jag har förmånen att få arbeta med. Vi kompletterar varandra och har roligt tillsammans. Ta gärna en titt i lucka 20 i vår adventskalender för att få dig ett gott skratt. Det är vi pedagoger som dansar! Tyvärr kan dansen bara ses via dator (ej mobil).

Julkramar från Marika <3

måndag 16 december 2013

Vad världen egentligen behöver...


Tänker på all denna dokumentation som ska göras i skolans värld. Det kan verkligen ta knäcken på en som lärare. Har upplevt år då hälften av eleverna i klassen haft åtgärdsprogram. Det har varit uppföljningar och samtal året runt. 

De år man har nationella prov ska det rättas och skrivas kunskapsprofiler i alla ämnen för alla elever.

Glad över att beslut tagits på att vi bara behöver skriva omdömen en gång per år i fortsättningen! Ändå ska kollen finnas där på vad alla barn kan förstås, matriser fylls i och tester görs kontinuerligt.

Beslut har nu tagits i vår kommun på att all form av kränkande behandling som sker i skolan ska rapporteras in till kommunledningen. Tyckte precis någon sa att arbetsbördan skulle minska (?).

Så vart jag mig i världen vänder... ges mer pappersarbete i mina händer. 

En pressande känsla över all dokumentation som hänger över en kan ta bort glädjen från det man älskar med sitt jobb. Att orka se barnen, att ha tålamod, att glädjas med dem och se deras framsteg. Att orka fördjupa sig i skolutveckling eller delta i en studiecirkel kan då bli som ett oöverstigligt hinder. 

Jag har fortfarande glädjen, men förstår samtidigt kollegor som knappt orkar hålla näsan över vattenytan. Att då orka med sin egen familj blir tufft och att umgås med sina vänner prioriteras bort. Saknar en del lärarvänner som inte orkar höra av sig längre. 

Önskar mina kollegor runt omkring i världen en fin jul och hoppas att ni kan koppla av från jobbet och ladda med nya krafter. 

Själv hoppar jag över att skicka julkort via posten i år. Det får bli en digital hälsning. 

<3 God Jul! <3

fredag 13 december 2013

Adventsmysa, läsa, redovisa

Decembermorgnarna i tvåan har inletts med att vi tänt ljus, tagit en titt i klassens adventskalender, läst, skrivit och samtalat om hur vi ska klara dagens positiva uppdrag. Hemlig kompis-leken har fortsatt, varje vecka får barnen dra en lapp med en ny hemlig kompis. I och med att vi började med de positiva uppdragen har barnen varit snälla och omtänksamma mot många. Därför tror jag det har varit svårare att lista ut vem den hemliga kompisen är... men lite spännande och kul är det allt!



Boken om mig-temat skriver vi böcker om oss själva. Barnen har också fått göra egna tidslinjer över sina liv. Redovisningarna av tidslinjerna har varit väldigt trevliga att lyssna till. Alla har varit så modiga och verkligen visat att de vågar och kan redovisa för andra. I samband med redovisningarna tränar vi på att vara en bra publik, som lyssnar, tittar intresserat på den som pratar, sitter rak i ryggen och ler lite grann. Då visar man respekt mot den klasskompis som står där framme. Nu är de flesta tidslinjerna uppsatta på väggen i korridoren mellan våra klassrum. Det är härligt att få se hur alla såg ut då de var små. :)

Tidslinje kan du ladda ner här.

I svenskan har vi fortsatt med samma upplägg som förut på läsläxsamtal. Spännande saker hände i Diamantjaktens kapitel 12. Vi har jobbat på i arbetsboken med läsförståelse och verb och även deltagit i en julrebus- och korsordstävling där man kan vinna läsdagböcker. Läsfixaren Cowboyen har hjälpt oss att sammanfatta musiktexterna Klas Klättermus och Mors lilla Olle, så även musikläraren Eva har involverats i En läsande klass-arbetet. Bokbussen var på besök i torsdags och barnen fick låna extra många böcker så det ska finnas möjlighet att läsa varje dag under jullovet.

Ha en mysig tredje advent!

www.nok.se

Luciafakta och -sånger i Thinglink

Klicka på bilden och du hittar små godbitar i ljusen och pepparkakorna.

tisdag 10 december 2013

Att göra textkopplingar

Vår andra studiecirkelträff kring Barbro Westlunds Att undervisa i läsförståelse handlade om att göra textkopplingar.

Vi utgick från inledningskapitlet i En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf. Alla fick en pratbubbla "Läsa högt" och en tankebubbla "Tänka högt".




Dessutom hade vi tre lappar med texten
Text-till-själv, Text-till-text och Text-till-världen.

Först läste var och en tyst sin text. När vi hade gjort det började jag med att hålla upp Läsa högt-pratbubblan och läste det första stycket högt för de andra. Tankebubblan åkte upp och jag valde även att hålla upp Text-till-själv-lappen och berätta om något jag kommit att tänka på från min barndom. Flera hakade på och gjorde egna textkopplingar.

Sedan var det nästa persons tur att läsa. Det var en väldigt lättläst text och även om den var ålderdomlig så kunde man göra återkopplingar till nuet. Enklast var att göra Text-till-själv-kopplingar, men efter lite eftertanke kunde vi också göra Text-till-text (att tänka på likheter från någon annan text man läst) och Text-till-världen (att tänka på något liknande som sker runt omkring oss)-kopplingar.

Nu när vi har fått pröva att göra egna textkopplingar kommer utmaningen att prova med våra elevgrupper. Det underlättar att vi fått göra själva först!

Vi diskuterade även några frågor som handlade om professionell lärarkompetens, feedback och centrala begrepp om läsning.

Ett spännande samtal som också öppnade upp för att lära känna varandra lite mer. 
Tack mina kära kollegor! 

fredag 6 december 2013

Tankekarta i Thinglink

I mitt uppdrag som förstelärare har jag på fredagar förmånen att kunna gå runt och handleda i andra klasser. Idag besökte jag åk 5 där alla elever har datorer.

Femmorna är i uppstartsskedet av att skapa egna bloggar med reseskildringar. De har redan skrivit fakta om fyra europeiska länder och skapat en påhittad figur som ska åka ut på resa i Europa. Via elevens blogg kommer föräldrarna och lärarna kunna ta del av arbetet.

På startsidan av resebloggen ville de skapa en tankekarta, som beskrev den påhittade figuren. Jag visade hur man kan skapa en Thinglink och utifrån den göra beskrivningar och roliga länkar. Det blev väldigt uppskattat av eleverna. Här är ett av exemplen.

Trevlig helg!


torsdag 5 december 2013

Jihaa Cowboy!

Läsfixarna, Natur & Kultur, www.nok.se/lasfixarna, Illustratör: Åsa Gustafsson


Några veckors arbete med Cowboyen har nu visat sig ge resultat. Vi har övat mycket på att sammanfatta både faktatexter, nyheter och nu sagor. Igår var det flitiga pennor som skrev och barn som var engagerade i läsfixarlektionen som handlade om Guldlock och de tre björnarna.

Barnen fick fylla i personer, miljö och händelse i sitt berättelseschema med början, mitten och slut.
Jag pausade mellan varje del i sagan så att de skulle hinna skriva. Efter slutfört arbete samtalade vi gemensamt och jag skrev några av orden eller meningarna på tavlan. Alla visste precis hur de skulle göra för att sammanfatta en text.

Jihaa Cowboy!

onsdag 4 december 2013

Läsfixare och dator i läxsamtal

Med inspiration ifrån Katarina Kuick fortsatte jag idag läsläxgenomgång på det nya sättet, som vi provat en gång förut (se Läsläxsamtal). Den här gången lyckades vi få med alla läsfixarna.

Läsfixarna, Natur & Kultur, www.nok.se/lasfixarna, Illustratör: Åsa Gustafsson

Spågumman hjälpte oss att fundera och förutspå över vad kapitel 11 i Diamantjakten skulle handla om. I rubriken stod det Inga elever i lärarrummet och av bilden kunde vi se att Asta, Bea och Cesar stod utanför lärarrummet och väntade.

På vår smartboard hade vi både A- och B-bokens texter, som jag scannat av. Efter att jag läst högt ur A-boken läste vi gemensamt B-bokens text.

När vi läst klart tog vi hjälp av Cowboyen för att sammanfatta kapitlet. Dessutom hade två elever blivit utsedda att vara sekreterare eller cowboys under vårt samtal som skulle komma. De hade en dator framför sig där de fick skriva upp ord vi skrev på tavlan i programmet Answergarden.

Efter bara en gångs övning (för en månad sedan) var eleverna välbekanta med vad våra fyra kolumner skulle innehålla:

I den första kolumnen ritade jag en smiley. Eleverna dikterade och jag skrev upp sådant som de tyckte att var bra med texten.

I den andra kolumnen dök en sur smiley upp. Här skulle det som var dåligt i eller med texten hamna. 

När vi kom till den tredje kolumnen fångade vi in två läsfixare som fick hjälpa oss, nämligen Frågeapan och Detektiven. Frågeapan undrade om vi hade något som vi tyckte var konstigt med texten och Detektiven ville veta om det fanns några svåra ord. 

I den fjärde och sista kolumnen ritades en pusselbit och här skulle vi skriva in sådant som var ett återkommande mönster i texten.


I slutet av lektionen var det dags för klassens två cowboys att sammanfatta texten en gång till med hjälp av alla ord de skrivit in på datorn i Answergarden.

                          
                                 Inga elever i lärarrummet... at AnswerGarden.ch.

För att göra texten ännu snyggare och roligare gjorde vi om den i Wordle:

                                                 Wordle: Klass 2

                                                 Wordle: Klass 2

Reflektion efter läsläxgenomgången är att elevernas ord kommer i centrum i vårt samtal. Vi arbetar hela tiden i en läsförståelseprocess som utvecklas ungefär på samma sätt som då man lär sig cykla eller knyta skor. Om eleverna får lyssna till högläsning och samtala om textinnehållet med en vuxen och andra barn, kan barnet så småningom lära sig att urskilja olika upprepade mönster i olika böcker. Vi tänker högt tillsammans och vi lär oss av varandra.

tisdag 3 december 2013

Substantiv i Answergarden

I dag gjorde jag ett litet experiment i svenska i min tvåa. Vi pratade om substantiv, ord som man kan säga en, ett eller flera framför. Sedan fick barnen parvis skriva egna ord i ett dataprogram, som heter Answergarden. Alla ord eleverna skrev hamnade i samma dokument.

Med den första gruppen märkte jag ganska snabbt att jag behövde förklara mer och det tack vare att orden hamnade där på samma ställe, i samma dokument, som vi hade skapat tillsammans och syntes på vår smartboard-tavla.

Efter lite mer träning i vår arbetsbok Diamantjakten fortsatte vi med att skriva substantivord i Answergarden. Vi upptäckte att de ord vi skrivit fler gånger blev större i storlek (syns tyvärr inte i bifogad bild). Alla barn vågade skriva och komma till tals i texten.

Stavningen fick de fråga om eller slå upp i ordlista, men om man råkat stava något fel gick det inte att ta bort. Efter 45 minuters arbete kunde jag se att de flesta förstått vad substantiv handlade om och det var det övningen gick ut på.

Här är ett av bevisen!


Substantiv 2... at AnswerGarden.ch.

Finland - Sverige 1-0?

En dag där den internationella PISA undersökningen talat sitt tydliga språk. De svenska eleverna presterar under genomsnittet i matematik, läsförståelse och naturvetenskap

Skolverkets pressmeddelande

SVT:s nyheter, Svenska elever allt sämre

Sverige är ett skräckexempel

Frågan som jag redan fått idag är hur ser vi lärare på dessa resultat och vilka åtgärder som kommer att vidtas. Svaret för mig är solklart.

  • Läsförståelseundervisning i alla ämnen! Satsa på att ordavkodningen och läsflytet sitter i tidig ålder och att vi kan ge eleverna den grund de behöver i läsförståelse. Hur tar man sig an en faktatext i naturvetenskap eller ett problemlösningstal i matematik? Samtal kring innehåll, nyckelord och begrepp ska vara det centrala. 
  • Läsinspiration till alla barn. Diskussioner kring bra och intressanta texter. Hjälpa eleverna hitta bra böcker i olika genrer. Skolbibliotek i alla skolor!
  • Skapa relationer till barnen. Prata om rätt och fel och jobba med livskunskap i den dagliga verksamheten. Knyt an till olika texter och samtala utifrån dem. Läs artikel i DN idag om att lärande handlar om relationer med Anne-Marie Körling.

Jämförelser kommer allt som oftast mellan de nordiska länderna som t.ex. frågor kring vad som gör Finlands resultat så mycket bättre. Gå in i en skola där så märker du! Det är ett mycket större lugn, det finns arbetsro, eleverna lyssnar på sin lärare och föräldrarna har tilltro till skolans arbete. Läsläxor finns, eleverna ska läsa en stund varje dag. Läxorna följs upp och dokumenteras. 

Väntar med spänning på Carina Schedvins avhandling Finland-Sverige 1-0? Hon forskar kring effektiva skolor och kommer att handleda kring ledarskap, gruppdynamik och skola i förändring.

Läs, inspirera och samarbeta i alla ämnen för att nå högre.



måndag 2 december 2013

Boktips i juletid

Här kommer en julklappslista sammanställd av Nyköpings kommuns läs- och skrivutvecklare i samarbete med barn- och ungdomsbibliotekarierna på Nyköpings stadsbibliotek. Det är fritt fram att dela den:

Julklappslistan 2013

Barnens Biblioteks Julkalender är igång. Ni kan vinna böcker varje dag. Öppna och läs. :)


söndag 1 december 2013

Tolerans viktigare än språk

Läste idag en artikel ur Hufvudstadsbladet i Finland om Edsevö skola i Österbotten som arbetar med tvåspråkighet. Artikeln kan du läsa här.

I samma kommun som Edsevö skola har jag bott i ca 20 år av mitt liv. För 30 år sedan kände man mest till Edsevö skola som skolan dit de finskspråkiga barnen fick åka eftersom det inte fanns någon finskspråkig skola i min by. En del av Edsevö skola var redan då finlandssvensk, men det var väldigt uppdelat. En finlandssvensk vän, som gick på den skolan då, berättade att inte en kotte ville gå över till den finska sidan, trots att det bara var en korridor emellan.

Tänk om man hade fått chansen att gå där idag och kunnat lära sig finska ordentligt! Trots att det bara var 3 mil till en finskspråkig ort från mitt hus, så pratade nästan ingen finska i min omgivning. Jag fick börja läsa finska i åk 3 och studerade språket ända tills jag tog studenten, alltså 10 år av studier, men jag lärde mig aldrig speciellt bra finska. Borde ha varit en sommar på någon finsk ort, men det där språkbadet blev det inte så mycket av med. I vår del av landet var det ganska vanligt att man tyckte att det var tråkigt med finska. Det var ju så pass annorlunda och svårt att lära sig.

Ändå måste jag säga att mycket av det jag kommer ihåg från min egen skoltid är väldigt positiv. Jag minns min fantastiska lärare Ingmar Näsman, som gjorde roliga teatrar och familjefester med klassen, han spelade dragspel, piano och sjöng glada sånger, vi gick ofta ut i skogen och tittade på växter eller tog en skidtur i den snörika omgivningen. Ingemar hade en sån fin handstil då han skrev på tavlan. Nu blir jag nostalgisk! Det var tider det. ;)

Det som debatterats länge i Finland är om tvåspråkigheten ska bort. Vissa tycker inte att finlandssvenskan ska få finnas kvar. De finskspråkiga tycker också att det är svårt att lära sig svenska förstås. Som ni säkert förstår så är jag rädd om mitt modersmål och mitt ursprung, men det här inlägget kommer inte att handla om det. Ville berätta lite om hur min uppväxt och skolgång varit eftersom jag ofta får frågan om jag lärt mig svenska i skolan, eftersom jag pratar svenska så bra...!

Jag tycker det skulle vara intressant att göra studiebesök i den finländska skolan, t.ex. göra en lärarskuggning under en veckas tid. Det finns mycket gott att hämta från Finland tror jag. Men det finns också bra saker som de finländska skulle kunna få från oss. Kanske det finns någon finländsk lärare som vill ha ett samarbete och sedan komma och skugga mig en vecka i Sverige?

Jakobstad i Finland