Lyssnade till Barbro Westlund idag och som vanligt sa hon många kloka ord. Sommarlovet mellan åk 1 och åk 2 kan vara det "farligaste" om elever som precis börjat läsa tappar lästräningen under sommarlovet. En elev bygger upp sin läsidentitet under vårterminen i åk 2 och efter det är det svårare att ändra på den.
Skrev ett litet brev till mina ettors föräldrar idag:
Hoppas att sommarlovet börjat bra för er alla!
Det här sommarlovet är väldigt viktigt för de elever som är mellan åk 1 och åk 2. Om man har uppehåll från läsningen kan man tappa mycket. Försök därför läsa en stund varje dag, gärna tillsammans.
"Du jag gillar dig. Lyssna på det här ska du få höra."
Använd gärna Läsbingot som alla barn fått med sig hem i en plastficka. I plastfickan ligger också ett diplom och den lilla skrivläxboken där eleverna längst bak kan fylla i vilka böcker de läser själva eller tillsammans med er föräldrar.
Läsbingo och Diplom |
Skrivläxbok |
Uppmuntra gärna ert barn att ta med en bok till skolstart som ni läst i sommar. Jag kommer att läsa två minuter högt ur varje bok. Välj gärna ut ett favoritstycke. Blir en bra boktipsstund! Vi kommer att kopiera bokframsidorna och sätta upp på väggen.
Några lästips:
- Visa intresse för det barnet läser.
- Lyft upp ord som du tycker är spännande och säg dem högt.
- Berätta om vad du lär dig av det ni läser.
- Fråga om barnet tycker om innehållet.
- Berätta om hur du läser då du själv inte förstår.
- Läs läxan på flera olika sätt. Lek med den. Läs den som den vore en deckare, en saga eller en rolig historia.
- Lyft fram det positiva som texten säger dig.
- Värdera skolans innehåll med nyfikenhet.
- Tro på ditt barns förmåga.
Tipsen är tagna ur Anne-Marie Körlings bok Den meningsfulla högläsningen, som är skriven för både lärare och föräldrar.
❤Fortsatt glad sommar önskar jag er! ❤
Klicka här för att se en film om varför läsning är så viktigt!