Äntligen har vi kört igång med Livet i Bokstavslandet-arbetet!
Livet i Bokstavslandet - läromedlet |
Eleverna var väldigt motiverade inför uppstart med Livet i Bokstavslandet i veckan. Ordväggen med första kapitlets tio ord presenterades. Vi samtalade om ordens betydelse och satte in orden i meningar.
Läsfixaren Spågumman är i fokus i första kapitlet och då framför allt genom att vi tränar på att förutspå. Vi gissade vad kapitlet Fröken är en skönhet skulle handla om utifrån rubrik och bild och sedan läste och samtalade vi kring texten. Vi stannande även upp under och efter läsningen och pratade om vad vi trodde skulle hända sen.
Det är alltid spännande att hitta rutiner för ett nytt arbetssätt. Den andra lektionen med Livet i Bokstavslandet innehöll stavningskontroll för att få syn på vilka elever som redan kan stava Ordväggens ord innan de ska få skrivläxa efter höstlovet. Tänker att de som redan är säkra på många ord ska få en extra utmaning med lite svårare ord.
Vi hade par- eller gruppläsning i de nya fina läseböckerna innan vi arbetade med arbetsbokens läsförståelseuppgifter. Det finns sekvensbilder i arbetsboken, så att eleverna får hjälp med att sammanfatta kapitlet. Läseboken med tillhörande läsprotokoll skickas hem över höstlovet (eller "läslovet"). Viktigt att fortsätta träna läsning gärna en stund varje dag för att inte tappa det fina flytet som många övat upp nu. Det är så roligt att följa elevernas läsutveckling! Faktiskt en av de bästa guldkornen med att vara lärare, tycker jag.
Välkommen till facebook-gruppen Livet i Bokstavslandet - läromedlet där du kan få veta mer.
Bild från tidningen Mama. |
Vi fortsätter jobba kring värdegrund på många olika sätt
En bilderbok som passar alla åldrar är Hanna huset hunden av Anna-Clara Tidholm. I åk 2 har vi läst och samtalat kring berättelsen. Barnen hade så många frågor att ställa och så många kloka djupa tankar. Vi utgick ifrån läsfixarna i kombination med Aidan Chambers boksamtalsmodell under vårt samtal.
Vi vill ha det trivsamt runt omkring oss. I skolans gemensamma värdegrundsarbete tränar vi extra mycket just nu på att hålla ordning och reda på våra saker. Vi har städat och gjort fint i både klassrum och kapprum. Läs mer om våra värdegrundstrappor här.
FN-dagen firades med att alla skolans elever tågade faddervis tillsammans ut på Labro ängar där vi sjöng och lekte. Tvåorna var så nöjda över att få umgås med faddrarna i femman. En återberättande text skrevs i händelseboken när vi kom tillbaka. I tvåan tränar vi på att använda olika tidsord, t.ex. först, sedan, efter det, lite senare, till sist osv. Några elever snappar stödstrukturen med tidsord och tankekarta på tavlan och vill skriva själva. Många vill gärna att vi skriver tillsammans. Eleverna får då ge förslag på meningar.
Alla barns rätt |
En interaktiv bok, Alla barns rätt, förklarar på ett enkelt och kreativt sätt artiklarna i barnkonventionen.
I Grej of the day på SO:n har det passat väldigt bra att ta upp om barns rättigheter och den gyllene regeln. En variant på att skrynkla ihop papper (se bild) och liknelsen kring hur man känner sig om man får ett veck på hjärtat när någon säger eller gör något dumt. Vi läste en text om kompisar och mobbning i SO-boken och tittade på en kort film från Friends. Diskussion och samtal kring allt, som jag hoppas kommer att landa på ett bra sätt hos var och en.
Fredsduve- och skelettpyssel, samtal om hur man kan hantera de som bråkar eller retas och slutligen filmmys med klasskompisarna blev fredagens innehåll innan höstlovet.
Om du är intresserad av att följa mitt dagliga arbete på instagram, så följ mig där på @lasoskrivundervisning . Välkommen!
Ha nu ett riktigt härligt läslov!
Länk till DN: Läsmys på höstlovet - så får du barn att älska böcker