söndag 18 september 2016

Cirkustema

Cirkustema i två hela veckor för ca 330 elever på Bryngelstorpskolan har varit en fantastisk upplevelse. I alla ämnen har vi fått in cirkus på olika sätt. Sista dagarna tränades och förbereddes flitigt inför avslutande cirkusföreställningar i Sporthallen. Ett mastodontjobb som skapat minnen för livet för alla barn. Så många som växt i sin uppgift! Tack till musiklärare Marija och bildlärare Ulrika, som vågade dra igång det här projektet och stort tack även till övrig personal och viktigast av allt - alla elever - som gjorde de här veckorna till något utöver det vanliga.

Här är några bilder från början till slutet på vårt cirkustema.

VÖL-schema och ordvägg.

Vad gör cirkusartister? 
Tänk om man var en jonglör, akrobat, clown eller cirkusdirektör? Vi tittade på korta filmer från ne.se, som handlade om cirkus, och sedan skrev och fantiserade vi kring hur det skulle kännas att vara cirkusartist. Vi fick prova på jonglering och akrobatik med cirkusskolan Cirkus Le Fou. Jättekul!

Vi läser.

Ulf Stark, som författat läseboken Vi läser, har en underfundig humor och ett fantastiskt sätt att beskriva olika karaktärer (han har även skrivit texterna till läseböckerna Livet i Bokstavslandet, som vi snart ska köra igång med). Vad passade inte bättre än att plocka in Ulfs text om Tor på cirkus i vårt cirkustema? Vi har haft samtal kring texten och skrattat mycket tillsammans. Lyssna gärna till Anna och Philips lärarpodcast, som precis nu kommit ut med ett nytt avsnitt där Ulf Stark är med. Länk nedan:


Miss Amanda Hill.

Lästips! Böckerna om Miss Amanda Hill (Lin Hallberg) är väldigt tokroliga berättelser. Boken Cirkus i skolan handlar om vänskapen mellan en kille och en tjej. Eleverna har fått rita och skriva om vilka bilder som dök upp i deras huvuden när jag läste. Vi kommer att fortsätta med denna glada bok!

Cirkus-säl från Pinterest.

Att följa en instruktion och göra en cirkus-säl var en utmaning som hette duga, i alla fall om man gjorde den mer avancerade så kallade "pom-pommen" i olika färger. Sälarna blev jättefina och hänger nu i våra fönster eller uppe i taket (många tycker om att ha sina egna konstverk hängande ovanför sin egen bänk). Vi fick också besök av clownen Ottilia, som lärde oss några clowntrick med ballonger. 

Springsaga från lektion.se

En springsaga om familjen Olsson, som skulle gå på cirkus fick eleverna testa. Alla elever delades in i familjer och fick olika roller. När deras namn nämndes i sagan fick de springa en sväng för att sedan komma tillbaka. Kul med rörelse, saga och lek på samma gång! Inspirerade en del elever att fortsätta med leken även på rasten. 

SN var hos oss och gjorde reportage om vårt cirkustema.
Klicka här för att läsa!

Den andra veckan delades skolans elever in i olika cirkusgrupper, som hade olika teman: smink/sy, ljud/ljus, scenarbete, scenografi, dokumentation, biljetter/affischer, jonglering, musik, akrobatik, djur, clowneri och cirkusdirektör. Alla fick vara delaktiga på något sätt. Vårt värdegrundsmål att kunna samarbeta med vem som helst fick vi ypperligt tillfälle att träna på. De äldre eleverna fick ta hand om de yngre. Eleverna röstade fram ett tema till cirkusen, Circus around the world.

Eleverna fick prova på många olika samarbetslekar.

Avslutning med cirkusföreställning i Sporthallen.

En fantastisk insats av alla elever!
Torsdagens och fredagens föreställningar avslutades med fantastiska insatser, som inte lämnade någon oberörd. Tusen tack till Skapande Skola som gjorde att vi kunde genomföra projektet. Tack också till alla föräldrar som engagerat sig på olika sätt och varit en fin publik under våra föreställningar. 

Vi kan, vi vill, vi vågar!


Följ mig gärna på mitt instagramkonto @lasoskrivundervisning. De flesta bilder här är hämtade därifrån.


Tjingeling! ;)













lördag 3 september 2016

En värld full av texter


"Genom att läsa och skriva i alla ämnen kan elever få möjlighet att läsa och skriva om sin värld och sina erfarenheter samtidigt som de läser, skriver och lär sig om nya fenomen och sammanhang i den värld de är en del av." Citat från Läs & Skrivportalens text Barn som medborgare i en värld full av texter. Blir så glad av den meningen och texten får mig att än mer tänka igenom hur jag använder mig av olika sorts texter i alla ämnen. 

Här nedan följer lite olika övningar, som vi genomfört under den senaste veckan. 


Boken om mig själv är ett sätt att komma igång med skrivandet och skapa skrivglädje. I måndags hjälpte jag eleverna att ta reda på vad deras namn betyder och när de har namnsdag. Något som gav upphov till många glada samtal. Tänkte att Boken om mig själv kan jobbas med när jag lyssnar till läsläxan och på Elevens Val. Materialet är från Beta Pedagog.


Att sammanfatta en text i några få meningar och få med det viktigaste är klurigt! I tisdags hade textsamtal kring kapitlet Ödehuset i läseboken Diamantjakten. Att förutspå och att reagera på nya ord och uttryck fixar eleverna, men strategin att sammanfatta är nästa steg. Vi kommer träna både muntligt och skriftligt tillsammans, i par och enskilt kring att sammanfatta texter. Ser fram emot att använda Livet i Bokstavslandets arbetsbok som kommer innehålla många bilder från varje kapitel där man kan träna på att sammanfatta. 



Förberedelse är så viktigt för alla barn, men ännu mer viktigt för de med särskilda behov. Min kollega kom med en fiffig lektionsidé inför skolans cirkustema de kommande veckorna. Ungefär som med ett VÖL-schema, så frågade jag eleverna vad de känner till och vet om cirkus. Många ord och begrepp dök upp som jag skrev ner och vi samtalade kring betydelsen. Även frågor kom upp, som jag skrev ner på ett annat papper (önskar veta) och som vi hjälptes åt att svara på. Sedan fick eleverna använda cirkusorden i olika texter. Några skrev meningar med fakta och andra små berättelser, som jag sedan läste upp. Blev också en del roliga bilder, t.ex. Marika som trollkarl. Den sista kolumnen med lärt oss i VÖL-schemat ska bli spännande att få reda på om två veckor. 


Åh, vilken längtan till havet vi fick när vi tittade på ny film om familjen som åker med segelbåt runt jorden! De har nu kommit till Holland. Vi såg en sån söt säl som låg på en brygga! Samtidigt blev vi bekymrade när vi fick veta att vårt hav Östersjön inte mår så bra. Nya begrepp såsom övergödning och algblomning samtalade vi om och sedan studerade vi världskartan lite till. Så spännande! Läs mer på www.theadventure.se 

De flesta bilder här är hämtade från instagramkontot @lasoskrivundervisning. Vill du följa mitt arbete dagligen kan du titta in där. Välkommen!