Cirkustema i två hela veckor för ca 330 elever på Bryngelstorpskolan har varit en fantastisk upplevelse. I alla ämnen har vi fått in cirkus på olika sätt. Sista dagarna tränades och förbereddes flitigt inför avslutande cirkusföreställningar i Sporthallen. Ett mastodontjobb som skapat minnen för livet för alla barn. Så många som växt i sin uppgift! Tack till musiklärare Marija och bildlärare Ulrika, som vågade dra igång det här projektet och stort tack även till övrig personal och viktigast av allt - alla elever - som gjorde de här veckorna till något utöver det vanliga.
Här är några bilder från början till slutet på vårt cirkustema.
|
VÖL-schema och ordvägg. |
|
Vad gör cirkusartister? |
Tänk om man var en jonglör, akrobat, clown eller cirkusdirektör? Vi tittade på korta filmer från ne.se, som handlade om cirkus, och sedan skrev och fantiserade vi kring hur det skulle kännas att vara cirkusartist. Vi fick prova på jonglering och akrobatik med cirkusskolan Cirkus Le Fou. Jättekul!
|
Vi läser. |
Ulf Stark, som författat läseboken Vi läser, har en underfundig humor och ett fantastiskt sätt att beskriva olika karaktärer (han har även skrivit texterna till läseböckerna Livet i Bokstavslandet, som vi snart ska köra igång med). Vad passade inte bättre än att plocka in Ulfs text om Tor på cirkus i vårt cirkustema? Vi har haft samtal kring texten och skrattat mycket tillsammans. Lyssna gärna till Anna och Philips lärarpodcast, som precis nu kommit ut med ett nytt avsnitt där Ulf Stark är med. Länk nedan:
|
Miss Amanda Hill. |
Lästips! Böckerna om Miss Amanda Hill (Lin Hallberg) är väldigt tokroliga berättelser. Boken Cirkus i skolan handlar om vänskapen mellan en kille och en tjej. Eleverna har fått rita och skriva om vilka bilder som dök upp i deras huvuden när jag läste. Vi kommer att fortsätta med denna glada bok!
|
Cirkus-säl från Pinterest. |
Att följa en instruktion och göra en cirkus-säl var en utmaning som hette duga, i alla fall om man gjorde den mer avancerade så kallade "pom-pommen" i olika färger. Sälarna blev jättefina och hänger nu i våra fönster eller uppe i taket (många tycker om att ha sina egna konstverk hängande ovanför sin egen bänk). Vi fick också besök av clownen Ottilia, som lärde oss några clowntrick med ballonger.
|
Springsaga från lektion.se |
En springsaga om familjen Olsson, som skulle gå på cirkus fick eleverna testa. Alla elever delades in i familjer och fick olika roller. När deras namn nämndes i sagan fick de springa en sväng för att sedan komma tillbaka. Kul med rörelse, saga och lek på samma gång! Inspirerade en del elever att fortsätta med leken även på rasten.
Den andra veckan delades skolans elever in i olika cirkusgrupper, som hade olika teman: smink/sy, ljud/ljus, scenarbete, scenografi, dokumentation, biljetter/affischer, jonglering, musik, akrobatik, djur, clowneri och cirkusdirektör. Alla fick vara delaktiga på något sätt. Vårt värdegrundsmål att kunna samarbeta med vem som helst fick vi ypperligt tillfälle att träna på. De äldre eleverna fick ta hand om de yngre. Eleverna röstade fram ett tema till cirkusen,
Circus around the world.
|
Eleverna fick prova på många olika samarbetslekar. |
|
Avslutning med cirkusföreställning i Sporthallen. |
|
En fantastisk insats av alla elever! |
Torsdagens och fredagens föreställningar avslutades med fantastiska insatser, som inte lämnade någon oberörd.
Tusen tack till Skapande Skola som gjorde att vi kunde genomföra projektet. Tack också till alla föräldrar som engagerat sig på olika sätt och varit en fin publik under våra föreställningar.
Vi kan, vi vill, vi vågar!
Följ mig gärna på mitt instagramkonto @lasoskrivundervisning. De flesta bilder här är hämtade därifrån.
|
Tjingeling! ;) |