Tjuvar i farten är rubriken i kapitel 5A, som vi arbetat med under svenskan i veckan. Inför varje nytt kapitel högläser jag texten och vi använder oss av läsfixarna för att öka förståelsen.
När vi går igenom nytt kapitel tittar vi alltid på rubrik och bilder först och förutspår vad eleverna tror ska hända (spågumman). Under högläsningen stannar vi vid lässtopp och reder ut oklarheter, t.ex. nya ord och uttryck (detektiven). Vi sammanfattar texten med hjälp av att återberätta till bilderna, som finns i arbetsboken (cowboyen). Eleverna får ställa frågor på olika nivåer med hjälp av olika frågeord (reportern). Eleverna får också känna efter vilka sinnesintryck och inre bilder de får (konstnären), som i detta kapitel om vad de tror Börje i texten känner när hans hund är försvunnen.
Vi använder oss av samma lässtrategier i Livet i Bokstavslandet. |
Sedan sjunger vi om att alla är olika genom nya låten Rocka sockorna och tränar med tecken till. Vi skapar också sockor att hänga "på tork" i våra fönster. Vi lyssnar och lär oss hur det är att ha ett syskon med Downs syndrom. Vi avslutar veckan med att titta på filmen från URskola om Ebba och William.
Kika gärna på nya provlektionen från just detta kapitel med massa material från lärarhandledning, läsebok och arbetsbok för åk 2. Arbetsuppgifterna räcker i flera veckor!
Skrivövningar om skolan
Cirkelmodellen kring beskrivande texter om djur och natur
Cirkelmodellen i berättelseskrivande, åk 2
Cirkelmodellen kring instruerande texter
Checklista och kartläggning i Livet i Bokstavslandet
Olika texttyper i åk 2
Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.
Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer.
Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum.
Välkommen!