onsdag 22 november 2017

Värdegrundskalendern



Här är en värdegrundskalender, som jag skapat i Thinglink. Klicka på luckorna för att få dagens värdegrundsuppdrag.

Vill du testa i helskärm finns länk nedan. Klicka på texten:

Värdegrundskalendern

Bild från pixabay.com
Läs mer:

I språk- och temaktiviteter i lärarhandledningen till Livet i Bokstavslandet åk 3 finns många värdegrundsövningar. Länk till: Libers hemsida

Gå med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.

Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. Gör inlägg med hashtag #livetibokstavslandet så repostar jag!

Välkommen!

Hälsningar Marika 

söndag 19 november 2017

Lär mer om instruerande text

Eleverna behöver få uppleva språk genom olika uttrycksformer. När elevdelaktigheten blir stor lockas eleverna in i lärandet. I vårt arbete med instruerande texter har eleverna, efter att de lärt sig strukturen, fått skapa fritt inom ramarna som getts.


Redan i åk 1 provade eleverna på att följa en instruktion och göra en älg i papper. Här ovan visas ett exempel på hur vi fortsatt med det multimodala lärandet och hur en elev inspirerades vidare och skapade en älgmask.

Under förra läsåret använde vi Livet i Bokstavslandets material för åk 2, när vi arbetade med instruerande texter. Vi tränade både på att läsa och följa instruktioner och skriva instruerande texter enligt cirkelmodellen.

I Livet i Bokstavslandets läsebok åk 3, kapitel 2A, fick vi läsa om att barnen i Bokstavslandet ville göra en show, för att samla in pengar till barn som har det svårt. I kapitel 2B kom det multimodala lärandet att stå i centrum när eleverna inspirerades att skapa olika saker, som skulle passa till en show.

Vi inledde som vanligt med gemensam läsning av kapitlet, som handlade om hur man tillverkar olika saker, såsom affisch, mask, chokladbollar, program, dockteater och docka till en show. Vi samtalade om betydelsen av ord som var nya för eleverna och även om den instruerande textens uppbyggnad. För att kunna göra eller tillverka de olika sakerna uppmärksammade jag att instruktionerna behöver komma i rätt ordning och att det är viktigt med korta tydliga meningar som alltid ska inledas med ett verb. De genretypiska dragen för instruerande text skrevs på tavlan: mål, material och tillvägagångssätt, som skrivs i form av rubrik, eventuellt underrubriker, numrering och bilder.

I Digital Intro övade vi på att ordna meningarna i instruktionen Göra masker i rätt ordning.



Vi fortsatte med att skapa egna masker och följa instruktionerna i läseboken.


En del elever valde att använde färdiga mallar till masker och andra valde att hitta på egna. 


Så fina masker!

I arbetsboken fick eleverna beskriva vad de tyckte var lättast eller svårast med att skapa masker och även förklara för någon som inte gjort en mask hur man skulle göra.


När läsläxan skickades hem var många elever sugna på att fortsätta skapa olika saker från läseboken. Efter helgen fick jag höra om chokladbollar som bakats och dockteatrar och handdockor som tillverkats. 

I det gemensamma skrivandet gjorde vi en text, som handlade om hur man gör biljetter. Några barn hade haft den ansvarsuppgiften under vårt cirkustema, så jag fick genast några som engagerade sig lite extra i skrivandet. De genretypiska dragen för instruerande text repeterades. Sedan var det dags för eleverna att skriva på egen hand eller parvis. I arbetsboken fanns det rubriker att välja mellan, men många hade egna förslag, som de självklart fick välja istället.


Jag delade in eleverna efter vald rubrik och därefter kunde de som ville samarbeta kring skrivandet. Eleverna fick checklistor, som påminnelse om att de fått med allt i sina texter. Slutligen gick jag runt och gav återkoppling. Arbetet flöt på jättefint!



Temat kring instruerande texter var inte slut där. Vi ville skriva mer, när ångan var uppe! Eleverna hittade på egna skattjakter, lekar och recept, som de skrev instruktioner till.

Jag tycker det är härligt att se hur eleverna har utvecklats det senaste året. Nu kan de känna igen texttypen och vill, vågar och kan skriva instruktioner på egen hand!


Läs mer:

Strategier för skrivande av instruerande texter i åk 2

En instruktion till att göra en snögubbe

Gå med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.

Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. Gör inlägg med hashtag #livetibokstavslandet så repostar jag!

Flera exempel på hur man kan arbeta med värdegrunden kopplat till Livet i Bokstavslandets texter finns i lärarhandledningen till läromedlet: Libers hemsida

Välkommen!

Hälsningar Marika 

söndag 12 november 2017

Skogsäventyret - ett roligt sätt att lära sig mer om kartan

I vår trea har vi under hösten lärt oss mer om kartan och naturen. Först kom det ett brev från vår uggla Spanarn, som talade om att trollet Olfar hotade med att förgifta vår skog om han inte blev övertygad om att skogen är viktig. Ugglan Spanarn behövde hjälp med att rädda skogen genom att vi skulle bli Skogsexperter och Hitta rätt-experter. Min kollega tog hand om NO-delen kring skogen och hade naturskola med eleverna och jag tillsammans med idrottsläraren ansvarade för att undervisa om kartan för att eleverna skulle bli säkrare på att hitta rätt. Nedan beskriver jag vad vi gjorde på SO-lektionerna.



Redan i tvåan arbetade vi en hel del kring kartor tack vare att Livet i Bokstavslandets läsebok tog upp en del om gps och en karta med vägbeskrivning. Vi tittade på andra slags kartor, t.ex. världskartor, stadskartor, skattkartor, sjökort, Google Earth m.m.


Vi pratade om att kartan är som en förminskad ritad bild sedd uppifrån. Eleverna fick prova på att rita skolsaker på ett papper, sitt rum och sin skolväg. En rolig uppgift blev det när eleverna lade skolsaker på ett papper, som ett konstverk, och ritade av sakerna (sedda uppifrån) som en karta. Skolsakerna flyttades sedan till ett tomt papper, men placerades på samma sätt som på kartan. Jag samlade in och blandade ihop allas konstverk och delade ut dem igen, men till andra elever i klassen. Utmaningen för eleverna blev sedan att gå runt i klassrummet och hitta rätt konstverk, som passade ihop med den karta som de fått.



Nu i trean blev det en repetition av vad vi lärt oss i tvåan. Vi tittade på filmer av Olle Lundqvist. Olle har gjort flera bra filmer om kartan, kartans färger och de vanligaste karttecknen.



Ett par bra affischer och broschyrer använde vi från Svenska Orienteringsförbundets hemsida, för att tydliggöra och lära oss mer om kartan. Eleverna fick också skriva och rita av några av de vanligaste karttecknen.


En konkretiseringsövning vi gjorde i mindre grupper var att skapa ett landskap med hjälp av färgade papper och hus från ett Monopolspel. Landskapen blev jättefina! Eleverna ritade kartor av sina landskap. Vi pratade om begreppet att passa kartan och vred kartan så den blev vänd åt samma håll som landskapet. Vi skojade om att passa kartan i orientering inte är samma sak som att passa bollen i fotboll.  



Discovery Education Espresso har filmersom tar upp väderstrecken och hur kompassen fungerar. Kompassen jag hade med mig för att visa eleverna väckte stort intresse. Jag berättade om hur man med hjälp av kompassnålen och kartans meridianer kan passa kartan. Det här med kompassen är inget som treor absolut måste kunna, men ändå roligt eftersom många ställde frågor och var jättenyfikna på hur en kompass fungerar. 



I slutet av temat blev det Skogsäventyrsfinal där eleverna parvis gick en form av en skattjakt eller en enkel orienteringsbana. Under vägen fanns det uppdrag om naturen som skulle genomföras och bevis skulle samlas i en skattpåse. Bevisen redovisades för trollet Olfar och ugglan Spanarn vid målgång i klassrummet. 

Efter genomförda uppdrag var det spännande att få höra om trollet Olfar blivit övertygad om att skogen skulle få finnas kvar. Lyckligtvis tyckte trollet att vi hade gjort ett bra jobb! Vi firade med att avnjuta isglass och titta på en djurfilm tillsammans.

Läs mer:

Skogsäventyret Via den här länken hittar ni en lärarhandledning med många bra tips och övningar, brev från ugglan, material till en skattjakt m.m.



Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. Gör inlägg med hashtag #livetibokstavslandet så repostar jag!

Gå med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.

Välkommen!

Hälsningar Marika