torsdag 28 november 2013

Häng med i svängarna online

Uppgift 4 i Digitala Skollyftet handlade om att definiera ett skolutvecklingsområde att samarbeta kring online. Där kom det svåra eftersom jag svårt att begränsa mig. Så jag valde att hålla mig till flera...  Mer om de tankarna kan du läsa här

I uppgift 5 gäller det att hitta formen för hur samarbetet/utbytet kan ske online. Nu har mina tankar från förra uppgiften utkristalliserats och omformats lite grann. Vilken process det pågår hela tiden med mycket influenser från Twitter! Följ mig där: @EkMarika. 

I Facebook är jag nu med i så många grupper, så det nästan blir för stort flöde. Det gäller att begränsa mig där, tror jag, eftersom jag märkt att bra länkar dyker ändå upp i alla grupperna. Tips på bra grupper är bl.a. Svensklärarna, Flippa klassrummet, ABC-klubben, En läsande klass och Skollyftet.

En sak som är väldigt bra med bloggandet är att jag fyller på min blogglista vartefter jag hittar bloggar som tilltalar mig. Ta gärna en titt i den högra kolumnen.


  • Inom kommunens projekt Språk i alla ämnen för alla elever har vi nu öppnat upp vår gemensamma blogg. Vi som är med i projektet driver egna arbeten som har med språkutveckling att göra ute på våra skolor. På min skola har vi valt att ha studiecirkel kring Barbro Westlunds bok Att undervisa i läsförståelse. Jag har redan läst boken en gång, men känner att jag som studiecirkelledare på skolan behöver läsa den en gång till och har gått med i en bokcirkel online. Här har jag hittat flera andra att samarbeta med. 
  • Min adventskalender var inte alls svår att sätta igång med hjälp av bloggarna Livets glada pussel och Kristinas reflektioner. Här har jag lyckats slå två flugor i en smäll och får in vårt Bra kompis-tema också. Jag hittade fina positiva uppdragskort via lektion.se, som eleverna håller på att göra om till luckor i adventskalendern. Vi är snart klara, så håll utkik! 
Facebook-katt.
- Kom igen katten, det svänger ju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar