I uppgift 5 gäller det att hitta formen för hur samarbetet/utbytet kan ske online. Nu har mina tankar från förra uppgiften utkristalliserats och omformats lite grann. Vilken process det pågår hela tiden med mycket influenser från Twitter! Följ mig där: @EkMarika.
I Facebook är jag nu med i så många grupper, så det nästan blir för stort flöde. Det gäller att begränsa mig där, tror jag, eftersom jag märkt att bra länkar dyker ändå upp i alla grupperna. Tips på bra grupper är bl.a. Svensklärarna, Flippa klassrummet, ABC-klubben, En läsande klass och Skollyftet.
En sak som är väldigt bra med bloggandet är att jag fyller på min blogglista vartefter jag hittar bloggar som tilltalar mig. Ta gärna en titt i den högra kolumnen.
- Inom kommunens projekt Språk i alla ämnen för alla elever har vi nu öppnat upp vår gemensamma blogg. Vi som är med i projektet driver egna arbeten som har med språkutveckling att göra ute på våra skolor. På min skola har vi valt att ha studiecirkel kring Barbro Westlunds bok Att undervisa i läsförståelse. Jag har redan läst boken en gång, men känner att jag som studiecirkelledare på skolan behöver läsa den en gång till och har gått med i en bokcirkel online. Här har jag hittat flera andra att samarbeta med.
- Min adventskalender var inte alls svår att sätta igång med hjälp av bloggarna Livets glada pussel och Kristinas reflektioner. Här har jag lyckats slå två flugor i en smäll och får in vårt Bra kompis-tema också. Jag hittade fina positiva uppdragskort via lektion.se, som eleverna håller på att göra om till luckor i adventskalendern. Vi är snart klara, så håll utkik!
Facebook-katt. - Kom igen katten, det svänger ju! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar