måndag 18 november 2013

Digitala skollyftet - tankar som lyfter med uppgift 4

När jag kom hem efter jobbet idag kände jag mig mest som på bilden nedan efter allt omdömesskrivande och förberedelse inför utvecklingssamtal.


Efter en timmes joggingtur i frisk luft och att sedan fått ta del av Anna Kayas och Hanna Stehagens samtal om språklyft live, så är jag på G igen!

Appen Bitstrips är hur rolig som helst! :)

Taggad inför Digitala Skollyftets uppgifter! Uppgift 3 valde jag att omdefiniera lite. Jag har hållit koll på och lagt till flera bloggar i min blogglista, som jag är intresserad av att följa. Listan kommer att fyllas på ytterligare vartefter.

Uppgift 4 handlar om att definiera ett skolutvecklingsområde att samarbeta kring online. Här kommer det svåra eftersom jag har svårt att begränsa mig. Så jag väljer att hålla mig till flera... 

  1. I ämnet Elevens Val har jag en bildgrupp som arbetar fram miljöer, t.ex. ödehus, verkstad, skola och fotbollsplan, och tillverkar pappersdockor. När de blir klara ska de få skriva en berättelse som vi sedan kommer att filma och lägga ut via youtube på vår klassblogg.
  2. I min kommun driver jag tillsammans med några fler förstelärare och läsutvecklare ett projekt som vi kallar Språk i alla ämnen för alla elever. Här fokuserar vi mycket på lässtrategier. Vi har en gemensam blogg där vi skriver om hur det går med arbetet på våra respektive skolor.
  3. Klassen har en koala-nallebjörn som vi skickat ut på resa till olika klasser i Sverige. Jag har som mål att på något sätt göra en karta och rita ut på den vart den tar vägen, digitalt förstås. Funderar på om Googles nya Tour Builder kan vara till hjälp här? Kanske någon som vill hjälpa mig med det?
  4. En adventskalender är jag också sugen på att göra - om jag hinner. Kanske via programmet Thinglink. Fick tips ifrån Camilla Askebäcks Livets glada pussel-blogg.
  5. Någonting som jag också funderar mer på är hur jag ska arbeta vidare med mitt Bra kompis-tema i klassen. Vi har pratat mycket om sänkningar och hårda ord. Man måste ta ansvar för sina handlingar och det man säger. Vill fortsätta samtalen och vill gärna utveckla det på ett språklyftande sätt. Här vore det också givande att få mer tips. Det är egentligen den allra viktigaste punkten: Att få alla elever att må bra för annars kan de inte ta in kunskap.
Det var min brainstorming det. Svara gärna om det är någonting som intresserar och som just DU vill bolla med mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar