fredag 14 februari 2014

Stenåldersläsning

Idag fick jag chansen att besöka åk 3 och se hur de testade på att använda sig av lässtrategierna i sitt arbete om stenåldern. De här eleverna är bekanta med läsfixarna sedan länge och det märks!

1. Gemensamt samtal om vad texten kan komma att handla om utifrån bild och rubrik.

En bild på en familjegrav från stenåldern fångade intresset hos barnen. Här nedan är ett exempel på vilka förutsägelser en av eleverna skrev och vilka frågor hon hade.


Spågumman: "Jag tror att de begraver någon som har dött i familjen eller att de begraver en hel släkt på samma ställe."

Reportern: "Varför lyser det men man ser inte någon eld? Varför ha de lagt alla (lik) på samma ställe?"

I klassen har de en bra ordbank där de samlar nya ord och begrepp om stenåldern:



Detektiven: Vilka nya begrepp har du hittat som du inte förstår? Om detta kapitel skrev en elev "Gånggrift, bärnsten, gravgåvor".


Slutligen beskrev eleverna vad de lärt sig och vilka bilder som de fått i huvudet. 



En väldigt givande lektion! Alltid trevligt att få komma på besök, det är så lärorikt. Inspirerande att vi tillsammans kan fundera över hur vi utvecklar metoden vidare, till exempel att sammanfattningen och bilden dokumenteras på ett enskilt papper.

Extra roligt att höra att SVT:s julkalender om familjen Hedenhös rotat sig även i en ny generation av barn. Stenåldersserien var en av mina favoriter då jag var liten och precis hade lärt mig att läsa.

Läs även min text om scaffolding som berör samma metod kring att arbeta med faktatexter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar