Tidigare har jag berättat om hur vi startade upp arbetet med Stjärnläsare i SO kring vårt arbete om världen. Vi tog hjälp av läsfixarna för att lättare förstå texten. Till en början gjorde vi allt gemensamt och vi läste en text som jag visade på smartboarden.
Den andra gången läste vi om Europa och då fick barnen egna texter att läsa, men vi tog ändå samtalet och skrivandet gemensamt.
Till det tredje undervisningstillfället fick eleverna önska en världsdel att arbeta med och delades därefter in i grupper. Denna gång fick de hjälpas åt tillsammans att läsa, skriva och samtala. Efter avslutat arbete delgav vi varandra vad vi lärt oss om de olika världsdelarna. Det känns som vi är på god väg att bli stjärnläsare, att kunna använda oss av alla lässtrategier på egen hand.
Barbro Westlund beskriver scaffolding (stödstrukturer, byggnadsställningar) i sin bok Att undervisa i läsförståelse (s. 23):
Vår detektivtavla med nya ord samlade från veckan som gått. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar