torsdag 6 februari 2014

Kamratrespons

I onsdags testade vi kamratrespons. Eleverna delades in i par och fick läsa läsläxan för varandra. De skulle sedan ge positiv respons, beröm, till kompisen i form av två meningar. De skrev meningarna på en lapp med två stjärnor. De skulle också ge ett tips eller idé på vad kompisen ska tänka på att förbättra till nästa gång.

Innan samtalade vi om hur man ger bra tips till varandra, att man är trevlig och ger tipsen på ett bra sätt, så att ingen blir ledsen. Vi gav förslag på hur beröm eller tips kan se ut:

  • Du läser lugnt och med tydlig röst.
  • Du läser korta ord med flyt.
  • Du ljudar längre ord.
  • Du pausar vid punkt.
  • Du gör en kort paus vid kommatecken.
  • Du läser det mesta av texten med flyt.
Att få respons från andra är en ovärderlig hjälp när eleverna tränar på att läsa eller skriva. Respons kan öppna deras ögon för det de inte ser, både starka och svaga sidor. Det kan också bidra till ansvarstagande, självvärdering och öka förmågan att reflektera över det egna lärandet.



Lappen med två stjärnor och en idé klistrade vi in där det fanns plats längst bak i läxboken.

De konkreta tipsen har jag fått av Cecilia Seiman. Hon delade med sig av fler, men vi valde att börja med några få. Tack Cecilia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar