Bild från ClipArt |
Undersökningar visar att läsning är viktigt, och
att vi framför allt måste förstå det vi läser. Vi har nytta av läsförståelse i
alla skolämnen, som ger effekter för hela vår fortsatta språkliga framtid. Men
hur ska man motivera ungdomar, som tappat läslusten, att tycka läsförståelse är
coolt och meningsfullt?
Ta på dig din gamla slitna jeansjacka och dina
utnötta sneakers och tänk efter en liten stund. Hur upplevde du själv böckernas
värld i din ungdom? Fick du bra boktips av din lärare eller av dina kompisar?
Samtalade ni om böckerna?
Om jag fick vara lärare för mig själv under en
termin i sjuan skulle jag vilja testa att jobba så här:
- Prata om vilka kändisar eleverna gillar
i klassen. Gör en undersökning, en omröstning!
- Plocka ut några passande ur elevernas kändislista,
som kan motsvara läsfixarna spågumman, reportern, detektiven, cowboyen och
konstnären.
- Presentera läsfixarna en eller två i
taget för att alla ska bli säkra på hur man ska använda dem.
- Plocka ut bra texter. Texter som berör
ungdomarna, t.ex. berättelser om kompisar, fritid, kärlek och sport.
- Läsa texter högt för att visa hur jag
som lärare tänker!
- Låta eleverna prova i par eller gruppvis
när de känner sig säkra. Tänka på att det måste vara bra grupperingar där
eleverna känner sig trygga.
- När eleverna lärt sig använda alla fem
lässtrategierna är de stjärnor! Stjärnor i läsförståelse.
Ett exempel:
Spågumman Gina Dirawi
Hon hjälper
till att förutspå vad boken/texten kommer att handla om. Utifrån framsida,
titel och baksidestext kan vi göra förutsägelser. Vi stannar till mitt under
läsningen och funderar över fortsättningen.
Detektiven
Yohio
Han upptäcker
ord eller uttryck som verkar svåra att förstå. Han kanske väljer att läsa om
ordet eller stycket, läser framåt i texten för att få förståelse där eller
kanske han tar hjälp av någon kompis eller vuxen.
Reportern
Ulrik Munther
Han ställer
frågor och undrar på olika nivåer i texten. Han kanske tar sin segelbåt ut på
havet och hittar svaren på ytan, under ytan eller på djupet. Där kanske han
hittar den riktiga skatten, som handlar om honom själv.
Cowboyen Sean
Banan
Han
sammanfattar texten med att berätta vad som hände först, i mitten och sist. I
faktatexter plockar han ut nyckelord, som hjälper oss komma ihåg vad vi läst.
Konstnären
Laleh
Hon gör oss
medvetna med alla våra sinnen om de inre bilder som skapas inne i vårt huvud.
Om jag
hade... kontakter skulle jag göra ett TV-program där det var intervjuer med
dessa kändisar.
Programmet
skulle bestå utav en träff där vi väljer ut en bok som vi ska läsa på
varsitt håll. I inledningen av programmet skulle vi förutspå vad boken ska
handla om.
Efter en vecka
skulle vi ses för liten fikastund och berätta vilka konstiga ord eller uttryck
vi stött på. Vi skulle också förutspå hur boken kommer att fortsätta.
I slutet av
programmet skulle vi ses igen och där reflektera över inre bilder som dykt upp
i huvudet. Kändisen skulle måla en tavla (som sedan skulle lottas ut bland alla
tittare som skickat in boktips). Vi skulle ställa frågor på texten och få reda
på något som vi inte hade tänkt på. Kändisen gör kopplingar till sin egen
uppväxt och vi får reda på något vi inte visste om.
Tillsammans
sammanfattar vi boken och ger den ett betyg.
Tänk vilket bra program, som också
skulle kunna visas i undervisningssyfte!
Om jag hade... kontakter skulle jag göra en app där
kändisarna talade in frågor som man ska tänka på då man läser en bok.
Tänk vilken bra app, som skulle vara lätt att ha med sig överallt i mobilen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar