söndag 6 oktober 2013

Stjärnor i läsförståelse

Bild från ClipArt

Undersökningar visar att läsning är viktigt, och att vi framför allt måste förstå det vi läser. Vi har nytta av läsförståelse i alla skolämnen, som ger effekter för hela vår fortsatta språkliga framtid. Men hur ska man motivera ungdomar, som tappat läslusten, att tycka läsförståelse är coolt och meningsfullt?

Ta på dig din gamla slitna jeansjacka och dina utnötta sneakers och tänk efter en liten stund. Hur upplevde du själv böckernas värld i din ungdom? Fick du bra boktips av din lärare eller av dina kompisar? Samtalade ni om böckerna?

Om jag fick vara lärare för mig själv under en termin i sjuan skulle jag vilja testa att jobba så här:

  • Prata om vilka kändisar eleverna gillar i klassen. Gör en undersökning, en omröstning!
  • Plocka ut några passande ur elevernas kändislista, som kan motsvara läsfixarna spågumman, reportern, detektiven, cowboyen och konstnären.
  • Presentera läsfixarna en eller två i taget för att alla ska bli säkra på hur man ska använda dem. 
  • Plocka ut bra texter. Texter som berör ungdomarna, t.ex. berättelser om kompisar, fritid, kärlek och sport.
  • Läsa texter högt för att visa hur jag som lärare tänker! 
  • Låta eleverna prova i par eller gruppvis när de känner sig säkra. Tänka på att det måste vara bra grupperingar där eleverna känner sig trygga.
  • När eleverna lärt sig använda alla fem lässtrategierna är de stjärnor! Stjärnor i läsförståelse.

Ett exempel:

Spågumman Gina Dirawi
Hon hjälper till att förutspå vad boken/texten kommer att handla om. Utifrån framsida, titel och baksidestext kan vi göra förutsägelser. Vi stannar till mitt under läsningen och funderar över fortsättningen.

Detektiven Yohio
Han upptäcker ord eller uttryck som verkar svåra att förstå. Han kanske väljer att läsa om ordet eller stycket, läser framåt i texten för att få förståelse där eller kanske han tar hjälp av någon kompis eller vuxen.

Reportern Ulrik Munther
Han ställer frågor och undrar på olika nivåer i texten. Han kanske tar sin segelbåt ut på havet och hittar svaren på ytan, under ytan eller på djupet. Där kanske han hittar den riktiga skatten, som handlar om honom själv.

Cowboyen Sean Banan
Han sammanfattar texten med att berätta vad som hände först, i mitten och sist. I faktatexter plockar han ut nyckelord, som hjälper oss komma ihåg vad vi läst.

Konstnären Laleh
Hon gör oss medvetna med alla våra sinnen om de inre bilder som skapas inne i vårt huvud.


Om jag hade... kontakter skulle jag göra ett TV-program där det var intervjuer med dessa kändisar. 

Programmet skulle bestå utav en träff där vi väljer ut en bok som vi ska läsa på varsitt håll. I inledningen av programmet skulle vi förutspå vad boken ska handla om. 

Efter en vecka skulle vi ses för liten fikastund och berätta vilka konstiga ord eller uttryck vi stött på. Vi skulle också förutspå hur boken kommer att fortsätta.

I slutet av programmet skulle vi ses igen och där reflektera över inre bilder som dykt upp i huvudet. Kändisen skulle måla en tavla (som sedan skulle lottas ut bland alla tittare som skickat in boktips). Vi skulle ställa frågor på texten och få reda på något som vi inte hade tänkt på. Kändisen gör kopplingar till sin egen uppväxt och vi får reda på något vi inte visste om. 

Tillsammans sammanfattar vi boken och ger den ett betyg. 

Tänk vilket bra program, som också skulle kunna visas i undervisningssyfte!


Om jag hade... kontakter skulle jag göra en app där kändisarna talade in frågor som man ska tänka på då man läser en bok. 

Tänk vilken bra app, som skulle vara lätt att ha med sig överallt i mobilen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar