Arbetet är ännu inte avslutat, som man kanske skulle kunna tro. Eleverna fick checklistor där de först själva skulle kolla av om de fått med stor bokstav och punkt, mellanrum mellan orden, läslig handstil och tre specifika fakta om djuret (livsmiljö, utseende och föda) i sina faktatexter. De fick bocka eller kryssa av själva i den första kolumnen.
Vi fick också in kamratrespons tack vare att det sedan var en kompis tur att kolla av texten och bocka av i den andra kolumnen. Slutligen var det läraren som skulle läsa igenom och se till att allt fanns med.
Kändes riktigt bra att få in den här turordningen. En del elever har så bråttom med att kolla igenom sina texter och då är det bra att även en kompis har gjort det innan texten kommer till mig. Å andra sidan är det en del elever som inte kommer ihåg eller vågar komma fram för att visa mig vad de skrivit och med hjälp av checklistan får de ett uppdrag. Känns skönt för mig att veta att jag hinner med alla!
Nu kommer vi att jobba vidare med att skriva rent våra faktatexter på dator och träna oss på att infoga bilder.
Ser fram emot att köra fler liknande typer av checklistor. De här var riktigt bra!
Check! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar