måndag 16 december 2013

Vad världen egentligen behöver...


Tänker på all denna dokumentation som ska göras i skolans värld. Det kan verkligen ta knäcken på en som lärare. Har upplevt år då hälften av eleverna i klassen haft åtgärdsprogram. Det har varit uppföljningar och samtal året runt. 

De år man har nationella prov ska det rättas och skrivas kunskapsprofiler i alla ämnen för alla elever.

Glad över att beslut tagits på att vi bara behöver skriva omdömen en gång per år i fortsättningen! Ändå ska kollen finnas där på vad alla barn kan förstås, matriser fylls i och tester görs kontinuerligt.

Beslut har nu tagits i vår kommun på att all form av kränkande behandling som sker i skolan ska rapporteras in till kommunledningen. Tyckte precis någon sa att arbetsbördan skulle minska (?).

Så vart jag mig i världen vänder... ges mer pappersarbete i mina händer. 

En pressande känsla över all dokumentation som hänger över en kan ta bort glädjen från det man älskar med sitt jobb. Att orka se barnen, att ha tålamod, att glädjas med dem och se deras framsteg. Att orka fördjupa sig i skolutveckling eller delta i en studiecirkel kan då bli som ett oöverstigligt hinder. 

Jag har fortfarande glädjen, men förstår samtidigt kollegor som knappt orkar hålla näsan över vattenytan. Att då orka med sin egen familj blir tufft och att umgås med sina vänner prioriteras bort. Saknar en del lärarvänner som inte orkar höra av sig längre. 

Önskar mina kollegor runt omkring i världen en fin jul och hoppas att ni kan koppla av från jobbet och ladda med nya krafter. 

Själv hoppar jag över att skicka julkort via posten i år. Det får bli en digital hälsning. 

<3 God Jul! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar