torsdag 7 januari 2016

Tankar inför vt 2016 Sv/So åk 1

Har haft en del tankar om hur jag vill fortsätta arbetet i Sv/So i min åk 1. Nu tror och hoppas jag vi kommer att komma in i en bra arbetsrutin från början och min ambition är att sitta med eleverna i små grupper mer än tidigare. Så här nedan kan ni se hur min terminsplanering ut just nu, men den kan komma att ändras.

Höstens skrivprojekt kan ni läsa mer om genom att klicka här

Svenska 

  • Fortsätta med våra skrivna berättelser, att i små grupper läsa för varandra och ge respons (jag vägleder och visar checklista). 
  • Läsa små alfabetsböcker för varandra. 
  • Introducera sagotronen, att de som vill och vågar får sitta på en stol (sagotron) och berätta en saga utifrån ett fantasikort.
  • Fortsätta med brevskrivandet till ugglan.
  • Fortsätta med våra lässtrategier i alla texter vi arbetar med.
  • Arbeta utifrån cirkelmodellen med beskrivande texter om djur. Börja med att beskriva ett gosedjur, som eleverna får ta med sig.
  • Repetition av de bokstäver vi gått igenom under hösten. Träna på ljuden och att forma dem rätt.
  • Fortsätta med alfabets- och ordbildsträning.
  • Diagnos efter var fjärde bokstav.
  • Introducera roliga kort. Eleverna får skriva av ett kort med en rolig text och rita det som står.
  • Fortsätta med mentorssamtal efter skoltid med ett rullande schema där jag kollar av vad eleverna kan.
Måndag: Jag kommer att ha en grupp med två-tre elever i taget vid mitt runda bord i klassrummet. Vi läser och jag eller kompisar ger återkoppling på deras arbeten. Övriga barn får arbeta med att repetera bokstäver och sedan välja på att skriva brev/sagor, roliga kort, extrabok, Bonusbok, läsa, övningar på dator.

Tisdag: Jag lyssnar när eleverna läser upp sin läsläxa, Den magiska kulan, med en grupp i taget och övriga arbetar i arbetsboken. 

Onsdag: Gå igenom ny läsläxa i Den magiska kulan, så som vi brukar göra (läs mer om min läsrutin genom att klicka här). Introducera sagotronen. Starta vårt arbete om faktatexter om djur. Gemensamt skrivande om vad eleverna gjort på naturskolan.

Torsdag: Genomgång av ny bokstav. Bokstavsschema. Under tiden eleverna arbetar kommer jag att ha en grupp med två-tre elever i taget vid mitt runda bord i klassrummet. Vi läser och jag eller kompisar ger återkoppling på deras arbeten.

Fredag: Eleverna gör klart olika arbeten, planerar nästa vecka och ser på Fem myror eller Livet i Bokstavslandet.


So

  • Fortsätta med vårt värdegrundsarbete som är övergripande för hela skolan.
  • Fortsätta med bra kompis-tema. Ugglan och kompisproblemet. Högläsa Sandvargen.
  • Fortsätta med att uppmärksamma olika högtider och varför vi firar dem.
  • Årstider, månader, dagar, sånger som hör till.
  • Livet förr och nu. Högläsning av Astrid Lindgrens berättelser och sånger. Göra jämförelser. Titta på några avsnitt från julkalendern. Barnens århundrade - UR.
  • Vårt samhälle - prata om vad ett samhälle är och olika yrken. Grupparbete.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar