fredag 29 januari 2016

Mobilanvändande

Har varit en del diskussioner kring appen Periscope och hur eleverna använder sina mobiler i skolan.
Delar här två artiklar av Sara Bruun, som tar upp hur man kan ta upp mobilanvändande med både elever och föräldrar. 
"Den som blir smygfilmad blir självklart väldigt upprörd, men personligen tror jag det är viktigt att inte hamna i förbudsfällan. Vi har ingen chans mot dagens teknik och kommer inte kunna förbjuda det."
"Samtalet förälder - barn/ungdom tror jag är den enda framkomliga vägen. Att diskutera kring fördelar och nackdelar med vad som faktiskt kan hända./.../I skolan tror jag att vi behöver lyfta dessa nya trender inte bara i klassrummet utan även på föräldramöten. Här nedan kommer ett förslag till hur man kan arbeta med detta på föräldramöten:"
"Jag tror att det är väldigt viktigt att inte ropa förbud i dessa frågor. Tänk efter själv: När dina egna föräldrar förbjöd dig något vad gjorde du då?!"
Håller med i så mycket av det här. Vi får lov att hänga med i tiden, vad som händer och vad våra ungdomar gör på nätet. Ett förbud är ingen lösning. Vi vuxna får också hänga där och vara delaktiga i våra ungdomars vardag.
Däremot tycker jag det är bra att uppmuntra eleverna att röra på sig på rasterna, ordna bra rastaktiviteter och ge eleverna positiva alternativ att umgås med kompisar IRL. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar