I december inleddes temat ”Livet förr och nu”, som först och främst fokuserades på hur julen firades förr, men där jag också försökte integrera med svenska och få in ett språkutvecklande arbetssätt på ett passande sätt. Min pedagogiska planering i sin helhet finns att ladda ner i Livet i Bokstavslandets facebookgrupp.
Så här gjorde vi:
Från biblioteket fick jag låna en bokpåse med en massa härliga julberättelser. Så många bra bilderböcker det finns! Några böcker jag fastnade för direkt var Snickar Andersson och Jultomten, Gamla tiders jul och Jul i Bullerbyn. Min avsikt var inte bara högläsa dem utan jobba med dem lite mer på djupet också.
Bilderböcker är bra, speciellt för elever med svenska som andraspråk. Ord som dyker upp kan man reda ut och prata om och ofta finns det bra bildstöd i böckerna. Jag fotograferar alltid bilderna i förväg och visar på smartboarden för att fokus ska vändas åt rätt håll och alla ska se bilderna bra.
Tidigare, i samband med första advent, hade vi pratat om varför julen firas i Sverige. Viktigt att prata om eftersom inte alla elever i klassen vet så mycket om kristendomen eller svenska traditioner. I dagens samhälle ser det väldigt olika ut hos olika familjer. Elever med andra religioner fick också berätta hur de firar sina högtider.
Astrid Lindgrens Jul i Bullerbyn har vackra illustrerade bilder av Ilon Wikland och ger den där extra mysfaktorn kring jul. Så här jobbade vi tillsammans den första lektionen med boken:
• VÖL-tabell (vet, önskar veta) kring Julen förr
• Högläsning av Jul i Bullerbyn
• Rörelse till bilderna i boken (vi hittade på själva)
• Bildskapande kring något man mindes från berättelsen, en inre bild (vi använde oljekritor för att sedan
kunna svampa runt med vattenfärg)
• Skrivande till bilden (en mening)
• Jultraditioner, hur gjorde man förr? (samtal, läsning)
• VÖL (lärt oss) kring Julen förr
Vi fortsatte sedan med att läsa Kajsa Kavat. I den här boken finns ord och uttryck som egentligen inte är så vanliga i det svenska språket, t.ex. ordet kavat. Vi pratade om ordets betydelse och synonymer till ordet, som t.ex. pigg, modig och duktig. De elever som ville fick säga ord med samma betydelse på sitt hemspråk eller något annat språk.
Vi gjorde en tankekarta där vi beskrev Kajsa Kavats utseende, egenskaper och annat speciellt.
Den sista veckan innan jullovet fick eleverna se en film, Junibackens jul med Madicken. Jullov är ett bra påhitt! sa Madicken höglästes också valda delar ur. Sedan gjorde vi ett Venn-diagram där vi jämförde karaktärerna Kajsa Kavat och Madicken.
En ny favorit bland barnböcker blev blev för mig Snickar Andersson och Jultomten. En rolig historia om en pappa som ska tomta för sina barn och krockar med den riktiga jultomten. I boken lär man sig också om hurdana leksaker barn lekte med förr. (Tänk, hur kunde man klara sig utan iPad, mobil eller dataspel?!?) Vi sammanfattade berättelsen i en berättelsekarta.
Gamla tiders jul är mer som en faktabok och ger ett annat perspektiv på julen där man bland annat får veta att alla inte hade det så gott ställt och kunde fira jul med exempelvis julklappar, gran och god mat. Ändå ser man många likheter, som gör den här boken både intressant och verklighetstrogen.
En tabell med jämförelser har vi också börjat fylla i tillsammans. Den kommer fyllas på när vi arbetar vidare med vårt tema efter jullovet.
Förr
|
Nu
|
Åkte med häst och vagn
|
Åker med bil, tåg, flygplan, moped,
buss
|
Drängar och pigor
|
Städare och städerskor
|
Snickare
|
Byggare
|
Barnen hjälpt till mycket hemma
|
Barnen går på fritids
|
Tände ljus, oljelampa och göra brasa
|
Tänder lampan, har el, element,
bergvärme
|
Hade få och begagnade kläder
|
Har många nya kläder
|
I den pedagogiska planeringen kan ni läsa mer om fortsättningen på temat. Bland annat har jag tänkt att vi lär oss mer fakta om de mest kända svenska barnboksförfattarna och fortsätter plocka fram likheter och skillnader kring hur barn hade det förr jämfört med nu.
Att arbeta med tidslinjer ger också perspektiv, som är viktiga att träna på. Hur långt tillbaka i tiden var Jesu födelse eller när mormors mormor var liten? Det är frågor som redan dykt upp och är ganska svårt att föreställa sig som barn. Därför tycker jag det är bra att först göra en tidslinje över sitt eget liv. Mer om det kan ni läsa i detta inlägg:
Min egen tidslinje
Återkommer med ett till inlägg om vårt arbete kring Livet förr och nu längre fram!
Jag vill också passa på att tipsa om nya fräscha boktips i Julklapplistan, som är sammanställd av pedagoger och bibliotekarier i Nyköpings kommun. Fritt att sprida!
Har du några önskemål om något tema du vill ha inspiration eller tips om, så är du mer än välkommen att meddela mig. Skriv gärna en kommentar här i bloggen, på facebook eller instagram.
Nu vill jag avsluta med att först och främst önska er en god fortsättning på julledigheten! Gör det ni tycker om och njut. Kram, Marika <3
Läs mer
Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips.
Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer.
Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum.
Jag heter Abdul Hamada, jag kommer från Saudiarabien men jag bor i Uppsala City i Sverige.. Jag vill använda den här tiden för att skriva till internet att jag precis fått mina lånemedel på 90 000 euro från det här företaget som heter lånekreditinstitut. Jag trodde först inte på vad folk sa på internet men jag bestämde mig för att försöka och jag ansökte om lånet för 1 vecka sedan och jag har precis fått en varning på 90,000 euro. ) på mitt konto och omedelbart fick jag en varning från mina banklån kreditinstitut ringde mig och frågade mig om jag har fått mitt lån och jag sa till dem ja så de sa att jag borde ta med fler människor till företaget om någon behöver ett lån så om du verkligen behöver ett lån så är det här företaget du ska ansöka från de är riktigt bra och jag tror nu att det finns ett riktigt låneföretag som ger lån och att företaget ansöker om det här låneföretaget så är det viktigt att det är viktigt att låna kreditinstitutet och det är viktigt att från. WhatsApp-numret är: +393509313766. WhatsApp: +393512114999. E-post: loancreditinstitutions00@gmail.com
SvaraRaderaÄntligen är jag riktigt nöjd och kan starta mitt eget företag nu. Tack än en gång Mr Elijah du är stor och Gud välsigne dig och ditt företag.
Jag skulle vilja rekommendera er alla till en trovärdig och ärlig privat långivare som godkände mitt lån inom bara några timmar efter så många misslyckade försök att få lån, jag blev förvånad och glad att den privata långivaren räddade mig och erbjöd mig ett lån med en ränta på 2%, kontakta henne nu om du behöver ett akut lån Maila: loancreditinstitutions00@gmail.com
SvaraRaderaWhatsApp: +393509313766.
WhatsApp: +393512114999.