Första skoldagen pratade vi om vad barnen lärt sig eller hur de använt sina kunskaper under sommarlovet.
- Hur har du använt din engelska i sommar?
- Berätta om några gånger du verkligen fick använda matematiken i sommar!
- Berätta om något du spelat, skrivit eller gjort på nätet?
- Berätta om hur du tänker om klimatet, värmen, regnet eller har du varit med om något åskväder?
- Om du har sett någon film, ett tv-program eller kanske fotbolls-VM. Berätta vad du tyckte!
- Berätta om du har läst några böcker, vem du har läst för osv.
(Källa: Anne-Marie Körling)
Vi sorterade upp all deras upplevelser kring olika skolämnen. Självklart fick våra ABC-klubben-vänner Asta, Bea och Cesar vara med och illustrera de olika ämnena. Blev en fantastisk tavla!
Kanske inte så många tänkt på att de lärt sig om ämnet idrott och hälsa när de badat vid en strand? Eller att de tränat engelska när de spelat dataspel? Många har sportat och rest runt, vilket i sig ger massor med lärorika kunskaper i både SO, idrott och språk.
Vi gjorde en skrivövning där eleverna fick skriva upp sina sommaraktiviteter på Post-It-lappar, en aktivitet per lapp. "Jag simmade 200 meter" kunde passa in på både idrott och matematik och därför fick meningen skrivas ner på två olika lappar. Sedan staplades alla lappar i ett diagram, en stapel för varje ämne, så att vi kunde jämföra och läsa om alla fantastiska kunskaper eleverna förvärvat eller tränat under sommaren. Här finns massor att diskutera, analysera och arbeta vidare med både i svenskan och matematiken. Kul!
Så mycket vi vill göra genast, nu och med detsamma, men först helg! Ha en trevlig en!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar