söndag 20 april 2014

Frågor och svar om ABC-klubben

Det har kommit en del frågor om vad jag tycker om ABC-klubbsmaterialet och hur det skulle gå att arbeta i en integrerad 2-3:a. Här kommer mina tankar om det.



1.    Jag har en 2-3:a och de kommer förmodligen vara tillsammans hela tiden. Är det möjligt att göra förarbetet när man pratar om texten inför veckans kapitel med en annan klass i klassrummet? Hur lång tid skulle du säga att ett sådant förarbete tar?

Svar: Jag har själv inte erfarenhet av att ha jobbat med ABC-klubben och 2-3:or. Frågan är om du skulle kunna jobba med åk 2:s läsebok Diamantjakten ett år med alla först för att testa? Det tror jag skulle vara smidigast för dig. Att förbereda ett kapitel med läsfixarnas hjälp tar 40-50 minuter.

Om du har ny 2-3:a året efter kanske du får låta de nya treorna testa åk 3:s bok Nyckeln till skatten då eftersom de redan läst åk 2-boken, men då är du själv mer insatt i materialet.

Ni kan ju också högläsa Lyckostjärnan och Den magiska kulan boken först innan ni börjar med Diamantjakten så att ni får hela ”storyn” (även om man inte behöver det förstås). Det är kul att få reda på allt om huvudpersonerna Asta, Bea och Cesar.



2.    Jag tycker att textmässigt är det ganska mycket text i böckerna.  Men som jag tolkar det ska en veckas läxa vara ett kapitel (annars faller ju idén om förförståelsen m.m.). Hur har ni då löst det? Hjälper elevens föräldrar till och läser sista biten?

Svar: Jag har läst igenom texten en gång för eleverna i skolan med läsfixarnas hjälp innan de får hem läxan. Läs inlägg om hur vi har boksamtal i min blogg: http://lasoskrivundervisning.blogspot.se/2014/01/boksamtalsfilmer.html

Det krävs många timmars träning för att få ett bra flyt i läsningen. Hemma kan föräldrarna dela upp läxan (om den känns lång) och ta halva i taget och träna en halva två gånger istället. Sedan tar man andra halvan nästa dag.

Ett exempel på läsläxupplägg för att få bättre flyt (vi har läsläxa onsdag-onsdag):
Onsdag: Första halvan 2 ggr
Torsdag: Andra halvan 2 ggr
Söndag: Första halvan 2 ggr
Måndag: Andra halvan 2 ggr
Tisdag: Hela läxan en gång

Jag har haft några elever som jag eller speciallärare har tränat extra med i skolan så ofta vi hunnit.

3.    Använder ni er av den lilla läxboken till varje kapitel? Hur fungerar det (tycker att den verkar vara bra!)?

Svar: Jag tycker läxboken är perfekt att ha till och fungerar även som en kontaktbok mellan skola och hem.



4.    Använder ni arbetsboken när eleverna kommer tillbaka till skolan och har haft kapitlet i läxa? 

Svar: Vi har haft läxa onsdag – onsdag. På torsdagen och måndagen har vi arbetat med sidor som hör till det kapitlet, men det går ju bra att göra även som du beskriver.


5.    Det känns som att ABC-klubben är ett mycket bra, men gediget arbete. Tar arbetet all tid från svensklektionerna? Eller hinner ni göra något annat? Hur mycket lektionstid går åt till ABC-klubben?

Svar: Ja arbetsboken har tagit en del tid, för det krävs ordentliga genomgångar. Torsdagar 2 sidor c:a 50 min och måndagar 2 sidor c:a 50 min. Jag får ibland ha jobba-klart-pass för några elever.

Onsdagar läser eleverna upp läxan för en kompis och vi går igenom ny läxa. Det tar ca 80 min.

Varje dag hinner vi också med En läsande klass-materialet. Jag har fått provtesta detta år. Det har varit c:a 30 min/dag.

Tisdagar har vi arbetat med skrivande, c:a 45min., ofta att skriva sig till läsning på dator.

Fredagar har vigts åt att sammanfatta veckan och skriva i Veckologgboken, även planering inför nästa vecka.




6.    Är det möjligt att arbeta med materialet utan arbetsboken?

Svar: Självklart, det går säkert bra att arbeta utan arbetsbok, men jag tycker det känns tryggt att veta att jag får med allt som behövs för att täcka kunskapskraven för åk 3. Jag har ändå möjlighet att plocka in många andra idéer och övningar.

Om du har Diamantjakten-läseboken för alla elever i din 2-3:a skulle du kunna ha samma åk 2 arbetsbok till alla eller ha ett lärarex för åk 2 och ett för åk 3 att ta tips ifrån. Det är rätt hög nivå på åk 2 arbetsboken, så jag tror det skulle funka även i trean, men ha en treans arbetsbok att kolla i om du kan plocka in några fler övningar.

Om du måste välja bland materialet så kommer ju de fantastiska läseböckerna först. De har verkligen fångat barnen och fått många väldigt lässugna.

Dessutom vill jag rekommendera lärarhandledningarna för alla årskurser. De har varit till ovärderlig hjälp och gett mig alla redskap jag behöver.

Barbro Westlund har skrivit inledande ord och specialpedagogerna Ingela Felth Sjölund och Pia Hed Andersson har gjort ett fantastiskt jobb.


 Kom gärna med flera frågor, så ska jag försöka besvara dem.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera