Det har kommit en del frågor om vad jag tycker om ABC-klubbsmaterialet och hur det skulle gå att arbeta i en integrerad 2-3:a. Här kommer mina tankar om det.
1.
Jag har en 2-3:a och de kommer förmodligen vara
tillsammans hela tiden. Är det möjligt att göra förarbetet när man pratar om
texten inför veckans kapitel med en annan klass i klassrummet? Hur lång tid
skulle du säga att ett sådant förarbete tar?
Svar: Jag har själv inte erfarenhet av att ha jobbat med ABC-klubben och 2-3:or. Frågan är om du
skulle kunna jobba med åk 2:s läsebok Diamantjakten ett år med alla först för
att testa? Det tror jag skulle vara smidigast för dig. Att förbereda ett kapitel med läsfixarnas hjälp tar 40-50 minuter.
Om du har ny 2-3:a året efter kanske du får låta de
nya treorna testa åk 3:s bok Nyckeln till skatten då eftersom de redan läst åk
2-boken, men då är du själv mer insatt i materialet.
Ni kan ju också högläsa Lyckostjärnan och Den magiska
kulan boken först innan ni börjar med Diamantjakten så att ni får hela ”storyn” (även
om man inte behöver det förstås). Det är kul att få reda på allt om huvudpersonerna Asta, Bea och Cesar.
2.
Jag tycker att textmässigt är det ganska mycket text i
böckerna. Men som jag tolkar det ska en veckas läxa vara ett kapitel (annars
faller ju idén om förförståelsen m.m.). Hur har ni då löst det? Hjälper elevens
föräldrar till och läser sista biten?
Svar: Jag har läst igenom texten en gång för eleverna i
skolan med läsfixarnas hjälp innan de får hem läxan. Läs inlägg om hur vi har
boksamtal i min blogg: http://lasoskrivundervisning.blogspot.se/2014/01/boksamtalsfilmer.html
Det krävs många timmars
träning för att få ett bra flyt i läsningen. Hemma kan föräldrarna dela upp
läxan (om den känns lång) och ta halva i taget och träna en halva två gånger
istället. Sedan tar man andra halvan nästa dag.
Ett exempel på läsläxupplägg för att få bättre flyt (vi har läsläxa onsdag-onsdag):
Onsdag: Första halvan 2 ggr
Torsdag: Andra halvan 2 ggr
Söndag: Första halvan 2 ggr
Måndag: Andra halvan 2 ggr
Tisdag: Hela läxan en gång
Ett exempel på läsläxupplägg för att få bättre flyt (vi har läsläxa onsdag-onsdag):
Onsdag: Första halvan 2 ggr
Torsdag: Andra halvan 2 ggr
Söndag: Första halvan 2 ggr
Måndag: Andra halvan 2 ggr
Tisdag: Hela läxan en gång
Jag har haft några elever
som jag eller speciallärare har tränat extra med i skolan så ofta vi hunnit.
3.
Använder ni er av den lilla läxboken till varje
kapitel? Hur fungerar det (tycker att den verkar vara bra!)?
Svar: Jag tycker läxboken är perfekt att ha till och
fungerar även som en kontaktbok mellan skola och hem.
4.
Använder ni arbetsboken när eleverna kommer tillbaka
till skolan och har haft kapitlet i läxa?
Svar: Vi har haft läxa onsdag – onsdag. På torsdagen
och måndagen har vi arbetat med sidor som hör till det kapitlet, men det går ju
bra att göra även som du beskriver.
5.
Det känns som att ABC-klubben är ett mycket bra, men
gediget arbete. Tar arbetet all tid från svensklektionerna? Eller hinner ni
göra något annat? Hur mycket lektionstid går åt till ABC-klubben?
Svar: Ja arbetsboken har tagit en del tid, för det
krävs ordentliga genomgångar. Torsdagar 2 sidor c:a 50 min och måndagar 2 sidor
c:a 50 min. Jag får ibland ha jobba-klart-pass för några elever.
Onsdagar läser eleverna upp läxan för en kompis och vi
går igenom ny läxa. Det tar ca 80 min.
Varje dag hinner vi också med En läsande
klass-materialet. Jag har fått provtesta detta år. Det har varit c:a 30
min/dag.
Tisdagar har vi arbetat med skrivande, c:a 45min., ofta
att skriva sig till läsning på dator.
Fredagar har vigts åt att sammanfatta veckan och
skriva i Veckologgboken, även planering inför nästa vecka.
6.
Är det
möjligt att arbeta med materialet utan arbetsboken?
Svar: Självklart, det
går säkert bra att arbeta utan arbetsbok, men jag tycker det känns tryggt att
veta att jag får med allt som behövs för att täcka kunskapskraven för åk 3. Jag har ändå möjlighet att plocka in många
andra idéer och övningar.
Om du har Diamantjakten-läseboken för alla elever i din 2-3:a skulle du kunna ha samma åk 2 arbetsbok till alla eller ha ett lärarex för åk 2 och ett för åk 3 att ta tips ifrån. Det är rätt hög nivå på åk 2 arbetsboken, så jag tror det skulle funka även i trean, men ha en treans arbetsbok att kolla i om du kan plocka in några fler övningar.
Om du måste välja bland materialet
så kommer ju de fantastiska läseböckerna först. De har verkligen fångat barnen
och fått många väldigt lässugna.
Dessutom vill jag rekommendera lärarhandledningarna för alla årskurser. De har varit till ovärderlig hjälp och gett mig alla redskap jag behöver.
Barbro Westlund har skrivit inledande ord och specialpedagogerna Ingela Felth Sjölund och Pia Hed Andersson har gjort ett fantastiskt jobb.
Kom gärna med flera frågor, så ska jag försöka besvara dem.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera