onsdag 22 januari 2020

Ett exempel på Livet i Bokstavslandets upplägg i åk 2 och åk 3

Livet i Bokstavslandet är ett läromedel i svenska, som sträcker sig över ett väldigt brett område. Eleverna får arbeta med både läsning, läsförståelse, stavning, språklära och skrivande av olika texttyper i åk 2 och åk 3.

Här är ett exempel på hur jag har valt att lägga upp mitt arbete med kapitel 5 under fyra veckor i åk 2. Så gott som allt material som nämns här finns att ladda ned som en provlektion på Libers hemsida och i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet - läromedlet.


Livet i Bokstavslandet UR skola avsnitt 5


Vecka 1: A-texten, berättande text, läsförståelse


Lektion 1, 45 min: Samtal om kapitel 5A, Tjuvar i farten, som är en berättande text med Ami, Bruno Coco och Dani i huvudrollerna. Är det en tjuv som har snott hunden Dennis?

Lektion 2, 90 min:
Genomgång av vad som ska göras med hjälp av Lärarwebben. Parläsning i läsebokens kapitel 5A. Eleverna får också samarbeta kring läsförståelseövningarna i arbetsboken.

Läseboken skickas hem tillsammans med en läsförståelseövning i läxa. Eleverna har en vecka på sig att träna hemma.






Vecka 2: Ordväggen, stavning, språklära



Lektion 1, 90 min: Ordväggens tio ord introduceras. Vi tittar på UR:s teveserie Livet i Bokstavslandet, säsong 2, del 5. Vi lär oss om tj-ljudet och har en genomgång med hjälp av Lärarwebbens övningar. Eleverna arbetar sedan i arbetsboken med språklära och stavning.

Lektion 2, 90 min: Arbetet med Livet i Bokstavslandets arbetsbok fortskrider och eleverna får också träna sin handstil i Livet i Bokstavslandets handstilsbok. Blir eleverna klara har de ett arbetsschema med flera övningar i samma "tjuvtema", t.ex. planera en spännande berättelse, läs och färglägg mandalan, skriv tokiga meningar och ordgömma. Dessa övningar finns att ladda ned gratis från Livet i Bokstavslandets facebookgrupp.

Lektion 3, 30 min: Läsläxan i kapitel 5A följs upp. Stavnings- och skrivläxan skickas hem.



Vecka 3: B-texten, bygga upp kunskap om texttypen, läsförståelse


Lektion 1, 45 min: Strukturerat textsamtal med hjälp av läsfixarna kring kapitel 5B om den beskrivande texten, Efterlysningar. Vi upptäcker att det finns många olika slags efterlysningar. 

Lektion 2, 90 min: Genomgång av övningar som ska göras med hjälp av Lärarwebben. Parläsning i läseboken, kapitel 5B. Eleverna fortsätter att arbeta parvis med läsförståelseövningar om den beskrivande texten i arbetsboken.

Lektion 3, 30 min: Stavnings- och skrivläxan följs upp. Ny läsläxa med tillhörande läsförståelseläxa skickas hem.





Vecka 4: Lära mer om texttypen, gemensamt och eget skrivande


Lektion 1, 90 min: Gemensamt skrivande. Genomgång av beskrivande text med hjälp av Lärarwebben. Vi fyller i en tabell med stödord, som vi sedan använder när vi fyller i lucktexten och skapar en egen efterlysning. Efter det är det dags för eleverna att skriva egna efterlysningar. De använder sig av arbetsbokens tabell och lucktext. Dessutom har de en checklista till hjälp.

Lektion 2, 30 min: Läsläxan till kapitel 5B följs upp. Eleverna får välja en Stjärnsvenskabok på rätt nivå i läxa som de har till veckan efter.







Om man vill arbeta mera grundligt med alla faser i cirkelmodellen kan man gå vidare genom att göra om hela processen med planeringstabell och sedan skriva en efterlysning igen. Testa då gärna att skriva utan lucktext, men med hjälpmeningar istället. Skriv först gemensamt och sedan individuellt eller parvis.

Om man behöver korta ner tiden kan man också göra detta ovan beskrivna arbete under tre veckor istället för fyra veckor. Det har oftast fungerat bra med tre veckor, men vill man satsa på att eleverna ska "landa" i den text man tränar på och behärska den är det förstås bättre med längre tid.


Ladda ner hela materialet på 29 sidor från kapitel 5 här: Provlektion kapitel 5.


Länktips: 

Cirkelmodellen kring beskrivande texter om djur och natur

Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @educreation_by_me för dagliga uppdateringar, tips och idéer. 

Min egen facebook-sida Educreation by M.E. Läs- och Skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum. 



Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar