lördag 10 februari 2018

Lektionstips i SO: Min egen tidslinje



En trevlig uppgift, som jag använt mig av i många klasser är Min egen tidslinje. Eleven kan med förälders hjälp skriva in några viktiga händelser från sitt liv och klistra in ett par foton. I övningen ingår också att göra en kort muntlig presentation av sin tidslinje.

Den här övningen passar bra vid uppstart av ett tema t.ex. Boken om mig eller Forntiden. Eleverna får lära sig vad en tidslinje är och man kan fortsätta diskutera kring tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

De muntliga presentationerna i helklass eller mindre grupper ger eleverna olika perspektiv på sina egna och andras identiteter kring ett vardagsnära och viktigt ämne. Samtidigt blir det en bra övning i att tala inför grupp med enkla meningar och bilder som stöd.

Ladda ner lektionstipset genom att klicka nedan:

Min egen tidslinje

En utvecklad variant av Min egen tidslinje finns på Lektionsbanken.. Här kan eleven välja att skriva om en vecka, en månad, ett år eller en längre period av sitt liv:

https://lektionsbanken.se/lektioner/min-tidslinje/

Viktigt tillägg:
En brasklapp är att undvika ämnen där olika socioekonomiska skillnader kan framträda eller där andra känsliga och integritetskränkande uppgifter riskerar att beröras. Lärarens lyhördhet är förstås viktig. Här kommer några tips eleven kan skriva om:
  • Något roligt, intressant eller annorlunda jag sett på TV eller Internet.
  • Ett dataspel jag spelat.
  • När jag testade en ny sport, hade träning eller match.
  • Något jag gjorde utomhus.
  • Det roligaste vi gjorde i skolan.
  • När jag gjorde något roligt.
  • Det jag tycker om.
  • En bok jag har läst.

En väldigt uppskattad läxa!

I min trea ger vi i snitt två läxor per vecka. Läsläxan är alltid med och sedan varvar vi matematik, engelska och stavning. Den här veckan blev lite annorlunda med läsning och tidslinje istället. En väldigt uppskattad läxa och så mysigt att se bilder på eleverna från när de var små!


Läs mer:

Forntidsresan

Föreläsning om språkutvecklande arbetssätt och genrepedagogik

Tema flytt och flykt i beskrivande och berättande texter

Livet i Bokstavslandets språkutvecklande klassrum


Gå med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.

Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. Gör inlägg med hashtag #livetibokstavslandet så repostar jag!

Välkommen!

Hälsningar Marika 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar