lördag 15 oktober 2016

Tvåornas lärande och aktiviteter i svenska och SO

Vi använder berättelser på många olika sätt i åk 2. Något som förhoppningsvis ska tillföra något i elevernas världsbild som inte fanns där tidigare. De ska få möjligheter att reflektera över sin egen värld och sin kunskap om denna värld.

Boktips från Läslyftet
Med inspiration från vårt cirkustema ville jag spinna vidare på temat "Circus around the world". I Lgr11 står det att "Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med de mänskliga rättigheterna och med demokratiska processer och arbetssätt". I Grej of the day på So-lektionen diskuterade vi hur det är att flytta mellan länder och vad det kan få för konsekvenser. Vi tittade på en film från UR-pedagogerna, Med all rätt, som tog upp ämnet på precis lagom nivå. Barn har rätt att känna sig trygga och må bra.

Lektionen som följde blev väldigt gripande, kanske mer än eleverna och jag var beredda på. Jag läste boken Hassan och hans färger, som handlar om en pojke som flyttat från Somalia. Vi samtalade kring boken. Sedan lyssnade vi till en låt, Atouna el toufoule, som en elev sjöng på vår cirkusföreställning. Jag översatte delar av låttexten. Känslor väcktes och empatin visade sig tydligt. Även om man skulle vilja skydda barnen från allt jobbigt, så är det viktigt att öka förståelsen för olikheter.


På klassrådet tog vi upp frågan, som vi fått från elevrådet, om eleverna ska få använda mössa eller keps på lektionstid. Vi hade en testperiod i våras och tvåorna fick argumentera för eller emot mössa eller keps på lektionstid genom att framföra synpunkter och ge kommentarer. Det här var verkligen en elevnära fråga, som engagerade många. Vi väntar med spänning på vad andra klasser och pedagoger röstar för.



En annan Grej of the day handlade om Koalametoden. Koalor är coola och bråkar inte och det är det vi ska lära oss. Vi har dramatiserat och visat upp för varandra hur det kan gå till när man använder metoden. Eleverna har fått berätta hur det har gått och fått diplom eftersom de klarat att använda Koalametoden eller för att de helt och hållet har undvikit bråk.


Att vara en bra kompis är jätteviktigt. Att kunna visa hänsyn, så att man inte stör kompisarna på lektionerna och att man inte pratar rakt ut. De senaste veckorna har vi tränat extra mycket på arbetsro, men vi behöver absolut fortsätta. Målet vi också ska jobba med är att hålla ordning och reda på våra saker. Läs mer på vår blogg Värdegrundstrappor




Frökens favorit, och även många elevers, var Grej of the day-lektionen som handlade om kartan. Vi reflekterade kring vilka kartor vi använder oss av. Vi kommer ägna mer tid till detta intressanta ämne under läsåret. I Boken om mig som vi arbetar med i svenskan har vi också ritat bilder och beskrivit våra rum och vi upptäckte att flera faktiskt har ritat en förminskad bild uppifrån, en slags karta, över sitt rum, Kompassen har vi också tittat på och lärt oss att det finns olika väderstreck.



En riktig guldstund var när eleverna hade med sig foton av sig själva från när de var små och fick berätta om var de föddes, när de fick sin första tand, när de började gå och vad deras första ord var. Tvåorna var så glada och stolta och ville och vågade berätta inför klasskompisarna. 


Fredagsmys med faddrarna i femman blev det när tvåorna fick hjälp med att träna på sina IUP-mål. Vi har fina böcker där vi fyller i datum när målet har tränats. 



Ett knep jag använder mig av för att få igång skrivandet är att eleverna skriver non stop i 15 min. Jag peppar dem att skriva på och låta pennan jobba. Alla meningar får gärna vara uppbyggda på samma sätt. Det viktigaste är att skrivandet kommer igång. Här ovan i en veckologgstext om veckan som gått och vad vi lärt oss, ex. "I NO har vi lärt oss om svampar". När vi skrivit i en kvart är det givetvis på plats med mycket beröm och någon liten belöning. 


I åk 2 följs elevernas läsutveckling upp med hjälp av Skolverkets bedömningsstöd och God läsutveckling. God läsutveckling är inte obligatoriskt för oss som jobbar i kommunen att göra längre, men jag tycker att den fonologiska delen där är väldigt bra och jag kan se tydligt om eleverna klarar av att "trolla med orden" (som jag brukar säga), t.ex. om man lägger s till kor så blir det skor. Det är grundläggande för att läsningen sedan ska utvecklas.


Bra tips på hur man kan träna på läsflytet delade Anna Kaya med sig av efter en föreläsning med Tarja Alatalo. Tarja är författare och kvalitetsgranskare till Livet i Bokstavslandet, som vi snart ska köra igång med. 


Böckerna till Livet i Bokstavslandet ligger fint på hög och väntar nu, men lärarhandledningen ska komma inom några dagar och jag vill vänta in den. Det har tyvärr varit många förseningar med läromedlet, som dragit ut på tiden för uppstart, men vi har som tur haft mycket att göra ändå. 


Kul med inslaget i Skolvärlden! Bra text och fina bilder på eleverna. Länk till Skolvärlden: 


Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar