"Genom att läsa och skriva i alla ämnen kan elever få möjlighet att läsa och skriva om sin värld och sina erfarenheter samtidigt som de läser, skriver och lär sig om nya fenomen och sammanhang i den värld de är en del av." Citat från Läs & Skrivportalens text Barn som medborgare i en värld full av texter. Blir så glad av den meningen och texten får mig att än mer tänka igenom hur jag använder mig av olika sorts texter i alla ämnen.
Här nedan följer lite olika övningar, som vi genomfört under den senaste veckan.
Boken om mig själv är ett sätt att komma igång med skrivandet och skapa skrivglädje. I måndags hjälpte jag eleverna att ta reda på vad deras namn betyder och när de har namnsdag. Något som gav upphov till många glada samtal. Tänkte att Boken om mig själv kan jobbas med när jag lyssnar till läsläxan och på Elevens Val. Materialet är från Beta Pedagog.
Att sammanfatta en text i några få meningar och få med det viktigaste är klurigt! I tisdags hade textsamtal kring kapitlet Ödehuset i läseboken Diamantjakten. Att förutspå och att reagera på nya ord och uttryck fixar eleverna, men strategin att sammanfatta är nästa steg. Vi kommer träna både muntligt och skriftligt tillsammans, i par och enskilt kring att sammanfatta texter. Ser fram emot att använda Livet i Bokstavslandets arbetsbok som kommer innehålla många bilder från varje kapitel där man kan träna på att sammanfatta.
Förberedelse är så viktigt för alla barn, men ännu mer viktigt för de med särskilda behov. Min kollega kom med en fiffig lektionsidé inför skolans cirkustema de kommande veckorna. Ungefär som med ett VÖL-schema, så frågade jag eleverna vad de känner till och vet om cirkus. Många ord och begrepp dök upp som jag skrev ner och vi samtalade kring betydelsen. Även frågor kom upp, som jag skrev ner på ett annat papper (önskar veta) och som vi hjälptes åt att svara på. Sedan fick eleverna använda cirkusorden i olika texter. Några skrev meningar med fakta och andra små berättelser, som jag sedan läste upp. Blev också en del roliga bilder, t.ex. Marika som trollkarl. Den sista kolumnen med lärt oss i VÖL-schemat ska bli spännande att få reda på om två veckor.
Åh, vilken längtan till havet vi fick när vi tittade på ny film om familjen som åker med segelbåt runt jorden! De har nu kommit till Holland. Vi såg en sån söt säl som låg på en brygga! Samtidigt blev vi bekymrade när vi fick veta att vårt hav Östersjön inte mår så bra. Nya begrepp såsom övergödning och algblomning samtalade vi om och sedan studerade vi världskartan lite till. Så spännande! Läs mer på www.theadventure.se
De flesta bilder här är hämtade från instagramkontot @lasoskrivundervisning. Vill du följa mitt arbete dagligen kan du titta in där. Välkommen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar