söndag 7 juni 2015

Fjärilar, fjärilar...

Fjärilstemat som min kollega Annette introducerade i samband med NTA-lådan har verkligen inspirerat oss alla, både elever och lärare.

Bilden gjord i appen Visual Poetry.


Tistelfjäril






I skolskogen arbetade vi med symmetri (matematik) och skapande (bild).





Vi har tittat på olika svenska fjärilar och eleverna har fått välja en favorit att måla av (bild) och sedan skriva en femrading. en dikt, till (svenska). Idén till att skriva femrading fick vi från vår arbetsbok, Nyckeln till skatten:

En femrading har fem rader. 
Den första raden ska innehålla ett substantiv.
På andra raden skrivs två adjektiv som beskriver substantivet.
På den tredje raden skrivs tre verb som berättar vad som händer med substantivet.
På fjärde raden skrivs en mening med fyra ord som visar en känsla.
På femte raden skrivs en synonym till det första substantivet. 

Exempel:

Fjärilen
fin, färgglad,
flyger, fladdrar, flaxar.
Den ger mig lycka.
Blåvinge

Alla bilder och dikter har visats och lästs upp för klassen. 

















2 kommentarer:

  1. Hej Marika! Ska du ha en etta i höst? Jag ska ha min första efter några år i fsk och fsk-klass. Hur inleder du arbetet? Drar du igång med ABC-klubben direkt? Ett sånt inlägg står på min önskelista!
    Må gott

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna! Ja det ska jag. Vad roligt att höra. Återkommer! Kram så länge

    SvaraRadera