fredag 16 januari 2015

Lyckostjärnan i åk 1

Fick en trevlig inbjudan till klass 1 idag och önskemålet var att jag skulle arbeta med läsfixarna. Jag plockade med boken Lyckostjärnan och korgen fylld med alla läsfixardockor.

http://www.nok.se/lasfixarna

Eftersom den här ettan inte har arbetat så mycket med förskoleklassboken Lyckostjärnan tidigare tyckte jag det passade väldigt bra att välja den. Boken väcker stort intresse och har 12 stycken fristående kapitel, som Mats Wänblad skrivit på sitt fantastiskt beskrivande sätt. I boken figurerar huvudpersonerna Asta, Bea och Cesar från ettans läsebok Den magiska kulan och det är roligt att få reda på allt som hänt huvudpersonerna innan.

http://www.nok.se/abc-klubben

Jag valde att följa mitt boksamtalsupplägg med mina läsfixarfilmer som jag lagt in i programmet Thinglink. 



Vi inledde med spågumman (klicka på bilden så kan du se den film du vill) och förutspådde utifrån samtalsbilden som hör till kapitel 3, Polly vill ha kex.

http://www.nok.se/abc-klubben

Vill du läsa mer ingående om hur jag lägger upp ett boksamtal har jag ett exempel från förra året när jag läste första kapitlet ur Lyckostjärnan i förskoleklass.

Vår enkla sammanfattning är hämtad från Lucy Calkins boksamtalsmodell och det är även förklaringen till att det finns en pusselbit, en glad och en ledsen smiley i ovannämnda filmer. 


Tack snälla etta för att jag fick komma på besök och tack även till fröken Camilla! Tyckte vi vuxna fick till ett bra samarbete där den ena läste med inlevelse och den andra släppte loss med dockorna, pratade med olika läsfixarröster och antecknade ord på tavlan som eleverna sa. Eleverna var så glada och de 45 minuterna var precis lagom lång tid för boksamtalet.

Nu får läsfixardockorna bo hos ettorna ett tag. De välkomnades med öppna famnar. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar