lördag 15 augusti 2015

Nystart

Uppdaterar bloggen och inser att vårterminen i trean gick i ett hejdundrande tempo. Det går upp och ner med bloggandet och ibland så finns inte orken till mycket mer än det som absolut måste göras. Vi hade nationella prov i mars och april, som också tog sin lilla tid att rätta och dokumentera, och sedan genomfördes utvecklingssamtal. Dessutom hade jag en del andra inspirerande projekt på gång, en del av dem kommer jag att dela med mig av längre fram.

Tacksam över att jag haft de här tre åren med eleverna, med ABC-klubben och att mycket av mitt arbete finns dokumenterat på min blogg. Nu ska jag börja med en ny etta. Ska bli jättekul och spännande! Nu är jag en erfarenhet rikare och kan se klarare vad som kan göras bättre nästa gång.

Läsundervisningen och läsförståelsen känner jag mig nöjd med, väldigt nöjd faktiskt. Jag har kombinerat ABC-klubben med En läsande klass och införlivat lässtrategierna i alla ämnen. Det jag kan förbättra är att individualisera mera. De nya läggspelen för kodknäckarfasen ser jag fram emot att börja använda och dessutom har jag tillgång till flera småböcker detta läsår, så att eleverna kan ha korta lässtunder med en vuxen eller en kompis flera gånger under veckan.

Skrivundervisningen kommer jag att fokusera extra mycket på. Vi kommer att arbeta ännu mera med gemensamt skrivande, muntligt skrivande och hur man strukturerar upp en berättelse. Cirkelmodellen inom genreskrivande har jag lyckats bra med vad gäller faktatexter, men det är inom berättelseskrivandet jag får försöka hitta nya infallsvinklar och även att planera in övningar kring det kontinuerligt.

Vi kommer inte att köra igång direkt med ABC-klubben och Den magiska kulan-boken för åk 1. Jag vill hinna träffa och prata om läsning med var och en av eleverna först. En del kanske vill läsa lite för mig och andra vill kanske berätta vilka bokstäver de känner igen. Föräldramötet kommer vi att ha tidigt, redan andra skolveckan. Föräldrarna behöver information om hur vi lägger upp läs- och skrivundervisningen och då uppstår inte heller så många frågor när den första läsläxan skickas hem.

En rolig uppstartsidé jag fick av någon i mitt utvidgade kollegium var att ha en väska med saker i som berättar om mig själv. Jag kommer att ha den med mig första skoldagen. Efter att vi haft ett litet upprop, eleverna har fått sina platser, sin penna, mapp och sitt sudd och gjort en namnskylt till sin låda kommer jag att samla dem i en ring på min runda matta.

Ur väskan plockar jag upp en sak, t.ex. en frukt, och frågar eleverna vad det är. Någon kommer att känna igen frukten och säga att det är en nektarin. Vi kommer att säga nektarin med exempelvis glad, ledsen, arg och pigg röst. Jag kommer sedan att fråga vilken frukt som är deras favorit. Jag kommer att lära dem säga:

" - Jag tycker om..." och sedan fylla på med namnet för den frukt de gillar.

Vi kommer att träna muntligt skrivande och uttala ordet "punkt" i slutet av meningen.

Det är bra att ha en magisk sak, t.ex. en magisk kula, som skickas runt i ringen. Den som håller i saken har ordet och alla tittar och lyssnar på den personen. Var och en i ringen blir sedd och vill man fundera lite kan man säga "pass" så återkommer jag till den/dem när vi gått laget runt.

Min väska kommer att innehålla flera saker som berättar om mig själv: en kompass, ett mumintroll, en bok, solglasögon, ett foto på mina barn och ett eklöv.

Vi får se hur många saker vi hinner med första skoldagen. Tiden går alltid så fort, men jag tänker att väskan kan jag ha med mig under flera av svenskalektionerna den närmaste tiden. Vi kommer att varva de muntliga skrivstunderna med att eleverna gör egna böcker där de ritar och skriver om sig själva. Att introducera ordbilden "jag" passar fint in i sammanhanget.

En hel hög med böcker vill jag ha med mig också, kanske en bilderbok som passar till var och en av sakerna i min väska? Berättar mer om hur det gick senare och vilka böcker jag valde ut.

Många av övningarna jag berättat om är med inspiration från Anne-Marie Körling. Rekommenderar er att titta in på hennes blogg: http://korlingsord.se/.

Önskar er en fin uppstart på det nya läsåret! Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar