fredag 14 augusti 2015

Var är mitt k?

Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-01-18

Att skriva sig till läsning via datorn, som jag berättat om förut (klicka här), fortsätter vi med och i veckan har vi författat fina böcker. Vi jobbar vidare med att man får samarbeta med en kompis och planera vad texten ska innehålla. Denna gång fick var och en göra en bok med egna bilder, men fick skriva på datorn tillsammans med kompisen.

Vi följde upplägget som visas på bilden nedan och boken kunde innehålla fyra stycken olika djur eller andra saker. Det blev lustigt nog väldigt populärt att skriva om maträtter, t.ex. -Var är mitt k? sa en _öttbulle. Bokstaven gömdes sedan i bilden och det är meningen att läsaren själv ska få leta upp den. Vi kommer framöver att träna på att redovisa och läsa upp böckerna för en mindre grupp.


Det är kul att göra korsord på datorn, även det en bra samarbetsövning.


Vi har jobbat med bokstaven K i veckan. Det är svårt att få till ett snyggt handskrivet K. Det ska synas att det är skillnad på stora K och lilla k och det visade sig vara en riktig utmaning, men alla har som vanligt kämpat på bra. 

Eftersom vi har så flitiga myror i klassen sa jag redan i höstas att jag ska skriva ett brev till kungen och berätta hur duktiga våra ettor är. Frågan: När ska du skriva till kungen? har kommit allt som oftast då jag gett beröm. Jag har sagt att det får bli när vi kommit till bokstaven K, k som i kung. Så nu är det verkligen dags.

Ha en underbar helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar