torsdag 13 september 2018

Läsning på olika sätt i Bokstavslandet

Läsning med en mindre grupp ettor är så mysigt i soffvrån! När läsläxan följs upp lyssnar jag till en grupp i taget medan övriga jobbar i klassrummet. Just nu tränas det på att forma och ljuda bokstaven Bb. Däremellan hoppar och dansar vi loss till cool musik, för om vi rör på oss mellan varven lär vi oss mer!

Mysigt i soffvrån

Bokstaven Bb






Lärarwebben

Tisdagsmorgnar är väldigt bra då jag gnuggar lite extra med en mindre grupp i taget. Vi laborerar med bokstäver och ord, ofta med hjälp av Lärarwebben från Livet i Bokstavslandet. När vi gjorde denna övning (se ovan) hände något magiskt! Alla ljudade högt ordet M-E-L-O-N samtidigt som jag fyllde i rutorna på tavlan. Det blev som en vacker kör av barnröster som ljudade. Extra roligt när jag sa: "Oj vad duktiga ni är! Ni läser, märker ni det?" Vilken aha-upplevelse och så stolta ettorna blev.

Vi fortsätter också att träna på att känna igen ordbilder. Denna vecka skickas en bläddra hem igen där ettorna får träna på att läsa upp den för alla de träffar. Upprepad läsning är viktig och att föräldrar visar intresse och ger massa beröm. 



En liten utmaningsläxa, för de som vill, är att skapa en egen bläddra hemma. De kan skriva namn de känner igen på raderna på framsidan. Ordbilden har står redan med, så det gäller att skapa en mening som passar med har. Sedan får de klippa längs de streckade linjerna och slutligen rita, klistra in en bild eller skriva något, som man kan läsa när man öppnar de olika luckorna. Man får, om man vill, också klippa ut och klistra in något av ordväggens ord, som följer med i läxan. En mening kan t.e.x bli Marika har blodpudding.


Ser fram emot att lyssna till alla barns läsning i nästa vecka!

Ha en fin helg!

Hälsningar Marika

Läs mer
Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer.

Just nu ansvarar jag också för instagramkontot @jobbainykoping där du kan få följa mig i min jobbvardag.

Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar