För beskrivande text är VÖL-tabellen ett konkret redskap och där kan man få in läsförståelsestrategierna på ett tydligt sätt.
Vet: Vad vet vi om ämnet? och Vad tror vi texten kommer att handla om?
Läs rubriken och titta på bilderna. Läs underrubriker och bildtexter. Diskutera vad ni tror texten kommer att berätta. Genom att utgå från vad eleverna redan vet och kan så aktiveras deras förkunskaper och de är påkopplade innan ni börjar att läsa texten.
Önskar veta:
Vi reder ut nya ord och uttryck.
Vi ställer frågor på olika nivåer om texten.
Till en början kan det vara svårt för eleverna att själva använda de här strategierna och då är det viktigt att du som pedagog går in och modellar/visar hur man gör.
VÖL-tabell finns som kopieringsunderlag i Livet i Bokstavslandets lärarhandledningar för åk 2 och åk 3. Den finns även i Digital Intro. |
Läs mer:
Gå med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.
Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum.
Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. Gör inlägg med hashtag #livetibokstavslandet så repostar jag!
Välkommen!
Hälsningar från Marika ♥ ♥ ♥ ♪♫•*¨*
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar