~ En sann vän är någon som
kan höra dig även om du är tyst ~
I Livet i Bokstavslandets
lärarhandledning för åk 3 har jag samlat kloka ord och uttryck, som
passar ihop med läsebokens text och samspelar bra med skolans värdegrundsmål,
vänliga veckan, alla hjärtans dag m.m. På min Instagram @educreation_by_me har
jag delat med mig av de orden i form av bilder, värdegrundsövningar och
andra aktiviteter som passar till. Nu kommer de även här på bloggen! Hoppas de
kan komma till nytta.
~ Ingen kan hjälpa alla,
men alla kan hjälpa någon ~
Utifrån detta citat kan man göra text till världen-kopplingar med eleverna. De kan skriva ner sina tankar som kan komma att handla om allt från flyktingar, hållbar utveckling eller vänskap. Arbeta enligt EPA-modellen (eget/par/alla) så alla får uttrycka sin åsikt.
I Livet i Bokstavslandets läsebok för åk 3 handlar berättelsen om Ljuba som flytt med sin familj från ett annat land. Ljuba är rädd för höga ljud, som påminner om bombexplosioner i hemlandet. Hennes nya klasskompisar bestämmer sig för att samla in pengar till barn på flykt.
Det finns barn som kan tycka
det är svårt att få vänner. Den närmaste vännen kanske har flyttat eller barnet
själv är kanske ny i klassen. Det händer att jag har uppföljningssamtal efter
rasten eller efter skolan med enskilda elever under vissa perioder där vi
samtalar om vad som varit bra med dagen och vad som kunde varit bättre. Jag kan
hjälpa eleven genom att para ihop den i klassrummet eller matsalen med någon
den vill lära känna lite mer. Små förändringar kan bli en hjälp på traven och
öka trivseln.
~ Vänner är änglar, som
lyfter dina fötter när dina egna vingar glömt bort hur man flyger ~
Samtala med eleverna hur man kan ge varandra uppåtpuffar. Exempel: Säga hej, ge ett leende, visa extra uppmärksamhet, hålla upp dörren, ge beröm, leka tillsammans på rasten. Skriv ner bra exempel eleverna ger och låt dem själva välja av förslagen att skriva in på sin egen bingobricka, t.ex. 3 x 3 rutor stor. Utmaningen blir att genomföra alla uppåtpuffar de valt under veckan. Går utmärkt att kombinera med ”hemlig kompis”-leken (se nedan). Utvärdera i slutet av veckan hur det gått.
Samtala med eleverna hur man kan ge varandra uppåtpuffar. Exempel: Säga hej, ge ett leende, visa extra uppmärksamhet, hålla upp dörren, ge beröm, leka tillsammans på rasten. Skriv ner bra exempel eleverna ger och låt dem själva välja av förslagen att skriva in på sin egen bingobricka, t.ex. 3 x 3 rutor stor. Utmaningen blir att genomföra alla uppåtpuffar de valt under veckan. Går utmärkt att kombinera med ”hemlig kompis”-leken (se nedan). Utvärdera i slutet av veckan hur det gått.
Hemlig kompis: Eleverna får dra varsin namnlapp. Den person de drog ska de vara extra trevliga mot under den kommande veckan utan att tala om det för kompisen. När veckan gått får var och en gissa vem som varit den hemliga kompisen. Lyft de goda exemplen.
~ Vänta inte på att
människor ska vara vänliga. Visa dem hur! ~
I Livet i Bokstavslandets läsebok för åk 3 får Ljuba fina peppande lappar av en hemlig vän, som vill hjälpa henne. Nu finns det ett bingo man kan använda när man tränar på att ge varandra uppåtpuffar och vara en bra kompis. Ladda ner från Livet i Bokstavslandets fb-grupp.
I Livet i Bokstavslandets läsebok för åk 3 får Ljuba fina peppande lappar av en hemlig vän, som vill hjälpa henne. Nu finns det ett bingo man kan använda när man tränar på att ge varandra uppåtpuffar och vara en bra kompis. Ladda ner från Livet i Bokstavslandets fb-grupp.
Tillsammans med mina elever i
åk 1 har jag skapat en vänskapsfilm, som handlar om att ge varandra
uppåtpuffar:
~ Du är modigare än du vet,
starkare än du tror och klokare än du förstår ~ (Nalle Puh)
I Livet i Bokstavslandets läsebok åk 3 finns Gösta, som är en blyg och försiktig kille. Han vill inte sjunga i barnens show även om han har en fin sångröst. Till slut köper han en röd klubba, så han blir röd i munnen. Han går till doktorn för att få ett läkarintyg om att han inte får sjunga.
Lek Fyra Hörn: Säg olika påståenden och eleverna ska ställa sig i olika hörn beroende på vad de tycker. Låt sedan de som vill och vågar säga sin åsikt. Det är okej att byta hörn om man ändrar sig. Olika hörnalternativ: jag håller med, jag håller inte med, jag vet inte och jag tycker både och.
Förslag på påståenden:
Godis är gott!
På rasterna finns det bra aktiviteter.
Alla ska hjälpas åt.
Det är fult att ljuga.
Det är spännande att uppträda och stå på scen.
Det är jobbigt om någon skrattar om man säger fel.
En gång minns jag när jag var modig.
Ibland känner jag mig blyg.
Det är skönt med arbetsro på lektionerna.
Jag är rädd för ormar.
I Livet i Bokstavslandets läsebok åk 3 finns Gösta, som är en blyg och försiktig kille. Han vill inte sjunga i barnens show även om han har en fin sångröst. Till slut köper han en röd klubba, så han blir röd i munnen. Han går till doktorn för att få ett läkarintyg om att han inte får sjunga.
Lek Fyra Hörn: Säg olika påståenden och eleverna ska ställa sig i olika hörn beroende på vad de tycker. Låt sedan de som vill och vågar säga sin åsikt. Det är okej att byta hörn om man ändrar sig. Olika hörnalternativ: jag håller med, jag håller inte med, jag vet inte och jag tycker både och.
Förslag på påståenden:
Godis är gott!
På rasterna finns det bra aktiviteter.
Alla ska hjälpas åt.
Det är fult att ljuga.
Det är spännande att uppträda och stå på scen.
Det är jobbigt om någon skrattar om man säger fel.
En gång minns jag när jag var modig.
Ibland känner jag mig blyg.
Det är skönt med arbetsro på lektionerna.
Jag är rädd för ormar.
~ Lite oväntad vänlighet kan få solen att bryta fram ~
I Livet i Bokstavslandets läsebok åk 3 är det någon som skriver uppmuntrande lappar till Ljuba, som har svårigheter med matematik. Vem den hemlige vännen är avslöjas först i slutet av boken!
Samtala om vad uttrycket betyder. Vad kommer eleverna att tänka på?
Ha en glasburk med vänliga ord som eleverna kan skriva på lappar och stoppa ner i burken. Låt eleverna dra lappar i slutet av veckan.
Uppmuntrande ord som du som lärare laminerar och placerar ut på elevernas bänkar kan kännas positivt och peppande för många elever.
~ Ibland är det de minsta
sakerna som tar upp mest plats i ditt hjärta ~ (Nalle Puh)
Samtala om olika känslor. När är ni glada, arga, ledsna, förvånade. Skriv upp alla känslor på lappar. Fråga eleverna hur man ser ut när man visar sina känslor. Kan man se arg eller rädd ut utan att man egentligen vet om det? Kan man bli glad eller skrämd utan att det syns? Varför kan det vara bra att visa sina känslor?
Samtala om olika känslor. När är ni glada, arga, ledsna, förvånade. Skriv upp alla känslor på lappar. Fråga eleverna hur man ser ut när man visar sina känslor. Kan man se arg eller rädd ut utan att man egentligen vet om det? Kan man bli glad eller skrämd utan att det syns? Varför kan det vara bra att visa sina känslor?
Lek känslocharader! Dela in eleverna i grupper med tre elever i varje. Varje grupp får dra ett kort ur ”känslohögen”. Sedan visar de den känsla de fått och övriga försöker gissa.
I Livet i Bokstavslandets läsebok åk 3 finns många tillfällen att i textsamtalen uppmärksamma hur karaktärerna känner sig. Ett annat boktips är Vem ska trösta knyttet?
~ Enda sättet att få en vän
är genom att vara en ~
Samtala om vilka regler som eleverna tycker ska gälla i klassen. Gör en rubrik: ”Vi i vår klass”... Låt sedan eleverna komma med förslag på fortsättning, t.ex. delar med oss, turas om, säger förlåt o.s.v.
Gör en fin tavla med klassens regler, exempelvis
canva.com har snygg design att använda.
~ Lämna små spår av omtanke
efter dig ~
Samtala om vilka positiva egenskaper det finns hos olika människor. Skriv upp förslagen på tavlan, t.ex. påhittig, glad, positiv, lekfull, lugn, mysig, omtänksam, snäll, klurig osv. Dela ut ett tomt papper till varje elev och låt dem skriva sitt eget namn överst. Sedan skickas alla papper runt så att alla elever kan skriva en positiv egenskap om varje elev i klassen. Tänk vilken härlig känsla att få läsa så mycket positivt om sig själv! Om något ord eleven tycker fattas kan den fylla på det själv. Var noggrann som vuxen med att innan poängtera risken med att skriva något dumt och håll sedan noga koll så ingen skriver något elakt om någon annan.
Wordart.com har fina former där eleverna kan skriva in sina egenskaper de fått, som ni sedan kan skriva ut och laminera. Perfekt present till eleverna!
Hjärtkortet i form av en nyckelpiga finns instruktioner till i Annas instruktionsbok.
~ Teaching is a work of
heart ~
Heartmaps är en kreativ övning som inspirerar till skrivande. Att skriva om sådant som betyder något viktigt för en själv. Finns många förslag på nätet om ni googlar. De påminner om tankekartor, men blir så mycket vackrare med olika mönster och färger. De skapar lugn och harmoni!
~ Livet är som en bok. Du
kan inte ändra på de sidor som redan är skrivna, men du kan börja på ett nytt
kapitel ~
När jag lyssnar till elever som varit med i en konflikt i skolan samlar jag dem enskilt och en i taget får berätta. Övriga inblandade ska lyssna, men inte avbryta. Oftast antecknar jag under tiden och upprepar vad eleverna berättar.
Frågor jag brukar ställa är:
Vad har hänt?
Hur tror du den andra känner sig?
Hur känner du dig?
Kunde du ha gjort på annat sätt?
Vad ska ni tänka på till nästa gång?
Kom överens om ett datum för uppföljning.
Frågorna är hämtade från Tumlarmodellen, som jag fått utbildning i. När jag använt modellen ett tag börjar en del elever ställa samma frågor och reda ut konflikter på egen hand.
När jag lyssnar till elever som varit med i en konflikt i skolan samlar jag dem enskilt och en i taget får berätta. Övriga inblandade ska lyssna, men inte avbryta. Oftast antecknar jag under tiden och upprepar vad eleverna berättar.
Frågor jag brukar ställa är:
Vad har hänt?
Hur tror du den andra känner sig?
Hur känner du dig?
Kunde du ha gjort på annat sätt?
Vad ska ni tänka på till nästa gång?
Kom överens om ett datum för uppföljning.
Frågorna är hämtade från Tumlarmodellen, som jag fått utbildning i. När jag använt modellen ett tag börjar en del elever ställa samma frågor och reda ut konflikter på egen hand.
Skriv en instruktion tillsammans med eleverna hur man ”bakar” äkta vänskap.
~ Om du möter någon utan ett leende - ge dem ett av dina! ~
6000 följare på Instagram vill
jag fira och har kört igång en SFS (share for share) där jag delar bilder från
ALLA lärare som deltar! Kika in på @educreation_by_me och inpireras!
Ha nu en fin helg, slappna av och uppskatta de goda sakerna i livet!
Ha nu en fin helg, slappna av och uppskatta de goda sakerna i livet!
Läs mer
Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.
Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar