Redan i tvåan arbetade vi en hel del kring kartor tack vare att Livet i Bokstavslandets läsebok tog upp en del om gps och en karta med vägbeskrivning. Vi tittade på andra slags kartor, t.ex. världskartor, stadskartor, skattkartor, sjökort, Google Earth m.m.
Vi pratade om att kartan är som en förminskad ritad bild sedd uppifrån. Eleverna fick prova på att rita skolsaker på ett papper, sitt rum och sin skolväg. En rolig uppgift blev det när eleverna lade skolsaker på ett papper, som ett konstverk, och ritade av sakerna (sedda uppifrån) som en karta. Skolsakerna flyttades sedan till ett tomt papper, men placerades på samma sätt som på kartan. Jag samlade in och blandade ihop allas konstverk och delade ut dem igen, men till andra elever i klassen. Utmaningen för eleverna blev sedan att gå runt i klassrummet och hitta rätt konstverk, som passade ihop med den karta som de fått.
Nu i trean blev det en repetition av vad vi lärt oss i tvåan. Vi tittade på filmer av Olle Lundqvist. Olle har gjort flera bra filmer om kartan, kartans färger och de vanligaste karttecknen.
Ett par bra affischer och broschyrer använde vi från Svenska Orienteringsförbundets hemsida, för att tydliggöra och lära oss mer om kartan. Eleverna fick också skriva och rita av några av de vanligaste karttecknen.
En konkretiseringsövning vi gjorde i mindre grupper var att skapa ett landskap med hjälp av färgade papper och hus från ett Monopolspel. Landskapen blev jättefina! Eleverna ritade kartor av sina landskap. Vi pratade om begreppet att passa kartan och vred kartan så den blev vänd åt samma håll som landskapet. Vi skojade om att passa kartan i orientering inte är samma sak som att passa bollen i fotboll.
Discovery Education Espresso har filmer, som tar upp väderstrecken och hur kompassen fungerar. Kompassen jag hade med mig för att visa eleverna väckte stort intresse. Jag berättade om hur man med hjälp av kompassnålen och kartans meridianer kan passa kartan. Det här med kompassen är inget som treor absolut måste kunna, men ändå roligt eftersom många ställde frågor och var jättenyfikna på hur en kompass fungerar.
I slutet av temat blev det Skogsäventyrsfinal där eleverna parvis gick en form av en skattjakt eller en enkel orienteringsbana. Under vägen fanns det uppdrag om naturen som skulle genomföras och bevis skulle samlas i en skattpåse. Bevisen redovisades för trollet Olfar och ugglan Spanarn vid målgång i klassrummet.
Efter genomförda uppdrag var det spännande att få höra om trollet Olfar blivit övertygad om att skogen skulle få finnas kvar. Lyckligtvis tyckte trollet att vi hade gjort ett bra jobb! Vi firade med att avnjuta isglass och titta på en djurfilm tillsammans.
Läs mer:
Skogsäventyret Via den här länken hittar ni en lärarhandledning med många bra tips och övningar, brev från ugglan, material till en skattjakt m.m.
Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum.
Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. Gör inlägg med hashtag #livetibokstavslandet så repostar jag!
Välkommen!
Hälsningar Marika
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar