söndag 23 april 2017

Astrid Lindgren - musikal i åk 1

Världsbokdagen till ära vill jag dela med mig av hur vi genomförde en väldigt enkel Astrid Lindgren - musikal med alla våra 47 stycken ettor senaste läsår.

Under musiken sjöng vi många av Astrid Lindgrens kända visor, bland andra: Du käre lille snickerbo, Grisen gal i granens topp, Jag gör så att blommorna blommar, Världens bästa Karlsson, Här kommer Pippi Långstrump, Kattvisan och Pilutta-visan. 

I vårt tema Livet förr och nu passade det perfekt att läsa berättelserna och se filmerna om Emil i Lönneberga och Madicken. Vi gjorde jämförelser med hjälp av venndiagram, där vi resonerade kring vilka skillnader och likheter vi kunde hitta mellan dåtid och nutid.

Eleverna fick själva önska vilken Astrid Lindgren-figur de skulle klä ut sig till i vår musikal, som vi skulle visa upp för föräldrar och syskon. Jag hade skrivit ett manus, men när vi övade kom eleverna med många bra förslag och jag ändrade efter deras önskemål. Det blev som en lek och vi hade jätteroligt!

Eftersom det var flera elever som spelade Pippi, Emil, Madicken, Karlsson, Rasmus, Ronja och Ida behövde ingen elev känna sig tvungen att säga en replik utan de som vågade tog plats och de som var lite blyga höll sig i bakgrunden. En del elever valde att säga sin replik tillsammans.

Många elever var modiga och sa själva att de ville läsa dikt. Jag valde ut en del av Astrid Lindgrens mindre kända visor, som vi använde i diktläsningen.

Musikalen tog inte lång tid att spela upp, men blev väldigt uppskattad av föräldrarna. Efter den korta föreställningen hade vi picknick i gröngräset. En härlig junikväll!

Klicka nedan där manuset finns att ladda ner:

Astrid Lindgren Musikal







4 kommentarer:

  1. Vad mycket bra tankar och material det finns här i bloggen! Tack för inspo inför hösten från en annan svensklärare :)

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig idé! Och enkelt att genomföra också, tack för tips!

    SvaraRadera