lördag 26 november 2016

Boktips fram till jul




Nu är det nedräkning till jul. Vi kommer att arbeta med Friends Snällkalendern, men jag har också en tanke om att ge barnen en del boktips. På torsdag kommer en bibliotekarie på besök för att presentera nya böcker.




Från En läsande klass har jag valt ut 24 st spännande boktitlar med tillhörande omslag och texter, som vi kommer ta en närmare titt på.

Tänker att vi gör det lite mysigt med tända ljus på vår stora runda matta i klassrummet. Vi drar lott om vem som får öppna paketet och där finns ett bokomslag och en text. Vi förutspår vad boken ska handla om och sedan läser jag en stund från texten. Här nedan är exempel på några böcker jag tänkt ha med.



Hoppas att någon bok kommer att väcka intresse. Högläsning och korta boksamtal är väl ändå någonting värdefullt att ge barnen fram till jul?

Till sist: En minuts fantastisk film om läsning från Stadsbiblioteket i Göteborg. Så viktigt. Jag smälter!




Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar