fredag 6 mars 2015

Tema kring Tove Jansson

I samband med 100-års jubiléet av mumintrollens upphovsmakare Tove Jansson har vi titt som tätt under läsåret återknutit till författaren och konstnären i bild-, so- och svenskundervisningen i åk 3.

Här finns ett bildspel i prezi med fakta om Tove Jansson och hennes figurer (källa Kamratposten).

Här är min planering av temat:


Tankekarta gjord i popplet.

Här är några bilder som berättar om vårt arbete: 


Tove Jansson tar upp mycket om ensamhet och utanförskap i sina böcker. I so:n har vi uppmärksammat kompisskap, pratat om hur en bra kompis är och lekt hemlig kompis.

Vi gav varandra positivt beröm och gjorde tavlor.
En övning vi gjorde var att alla skrev positiva egenskaper till varandra på lappar som skickades runt i klassrummet. Till slut kom lappen tillbaka till eleven som en fin present. Eleverna gjorde tavlor där de skrev och målade sina egna positiva egenskaper.

Tavlorna lyste upp vår korridor.

Vi ritade också av muminfigurerna. Vi tränade på att dela in en muminbild i ett rutsystem och sedan förstora eller förminska till en egen bild. Eleverna blev jättestolta över sina bilder.



Slöjdläraren ville samarbeta med oss och högläste ur boken Hur gick det sen? varefter eleverna fick välja en figur att rita av och sedan brodera.

Tavlor i slöjden.



Hur man får in perspektiv i bilderna har vi tränat på genom att rita muminhus eller andra hus. I bilderna har vi tänkt på att få med det som är större längre fram i bilden och tvärtom.

Det finns många fina böcker av Tove Jansson och jag har några favoriter kvar som vi ska läsa vid passande tillfälle. 

Eleverna har också fått hitta på egna fantasidjur och skrivit faktatexter om dem. Serier har vi också provat på att göra. Det var ju på den vägen Tove Jansson en gång i tiden blev berömd.



Nu ska jag ta en kopp te och fortsätta kurera mig så jag blir frisk till nästa vecka. 

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar