lördag 29 mars 2014

Checklistor att hämta!

Veckans arbete har handlat mycket om checklistor och kamratrespons. Numera har vi alltid genomgångar och gemensamt arbete innan eleverna jobbar individuellt eller gruppvis. När eleven sedan ska gå igenom sitt eget arbete är checklistan ett perfekt verktyg att använda sig av. Sedan är det kamratens tur och slutligen lärarens tur att tycka till.

I tidigare inlägg kan ni läsa om hur vi arbetat med faktatexter om djur och även där använt oss av checklistor.

I måndags startade vi upp berättelseskrivande utifrån ett uppslag i Diamantjaktens arbetsbok.


Vi pratade om karaktärer, miljö, problem och lösning. Eleverna var bekanta med begreppen sedan tidigare. De hade många förslag på vad berättelsen skulle kunna innehålla när vi planerade den gemensamma texten.

Skrivschema är vi också bekanta med sedan länge och det blir så tydligt när man använder sig av det för att strukturera upp sin berättelse med början, mitten och slut. Det blev bara lite ändringar i skrivschemats rubriker så att de skulle passa ihop med arbetsbokens upplägg. Vi använde oss denna gång av början, problem och lösning. Skrivschemat tydliggör att alla rutor måste fyllas i för att berättelsen ska vara väl genomtänkt.

Mina två grupper i åk 2 fick först planera och skriva varsin gemensam berättelse med mig innan de fick arbeta på egen hand. Det är bra att träna på att strukturera skrivandet och träna på skrivregler tillsammans.


Sörgruppens planering

Vinstlotten

Det var en gång en pojke som hette Fred. Han hade ljust hår och blåa ögon. En dag var han på tivoli och köpte en lott. Han vann 5000 kronor på lotten! Han blev så glad så han hoppade med händerna i luften.
Han hoppade förbi en damm och plötsligt flög vinstlotten ner i dammen. Han blev jätteledsen och ringde sina kompisar och bad om hjälp.
Vännerna kom på en gång. De använde ett metspö för att få upp lotten.
Fred och de tre vännerna tog ut 5000 kronor och åkte massa roliga karuseller, åt glass och köpte mysiga gosedjur. Det blev den bästa dagen i deras liv!

av Sörgruppen

Norrgruppens planering

Drakens nya vän

Det var en gång en drake som bodde i en grotta. Draken hette Albert. Den var röd och grön.
Draken kände sig ensam så han gick ut ur sin grotta. Plötsligt! Ett spöke hoppade fram och sa:
-        Buuu!
Albert blev så rädd så han kissade på sig!
-        Hej, jag heter Olof! sa spöket glatt. Och jag gillar varma kramar.
Draken Albert förstod att han inte behövde vara rädd.
-        Vill du leka med mig? frågade Olof.
-        -  Gärna! sa Albert med ett stort leende.
När de hade lekt en stund gick de hem till spöket Olofs stall och fikade saft och bullar.

av Norrgruppen

Vi kollade sedan av med vår checklista att vi fått med allt. Även här hade jag gjort om checklistan för att inte förvirra eleverna. Allt ska ha en röd tråd. (Tidigare har jag använt mig av en checklista med början, mitten, slut.)



I samband med veckans läsläxa i Diamantjakten har eleverna fått klistra in en checklista för läsning längst bak i sina läxböcker. Checklistan kan vara till hjälp i lästräningen, så man kommer ihåg att till exempel läsa lugnt, tydligt, pausa vid punkt och försöka läsa mer och mer med flyt. De som redan har flyt kan träna på att läsa med mera inlevelse.


Man får fylla i checklistan hemma om man vill, men det viktigaste är att den finns där som en påminnelse.

Det går även att titta på en annan kamratresponslapp i läxboken där en kamrat gett två beröm och en idé till läsningen (källa: http://ceciliaseiman.wordpress.com/).


Det krävs många timmars träning för att få ett bra flyt i läsningen. Hemma kan föräldrarna dela upp läxan (om den känns lång) och ta halva i taget och träna en halva två gånger istället. Sedan tar man andra halvan nästa dag.

Ett exempel på läsläxupplägg för att få bättre flyt (vi har läsläxa onsdag-onsdag):
Onsdag: Första halvan 2 ggr
Torsdag: Andra halvan 2 ggr
Söndag: Första halvan 2 ggr
Måndag: Andra halvan 2 ggr
Tisdag: Hela läxan en gång

Våra gemensamma lässtunder efter lunch i skolan har ägnats åt poesi de senaste veckorna. Vi har använt oss av En läsande klass-materialet med dikter av bland andra Eva Billow, Gustaf Fröding och August Strindberg. Det är väldigt givande att läsa poesi med läsfixarnas hjälp. Vi har upptäckt vad dikter innehåller med rim och målande ord. 

Genomgångsförfarandet har hela tiden varit detsamma:
  • förutspå utifrån rubrik
  • reda ut nya ord och uttryck
  • sammanfatta vad dikten handlade om
  • ställa frågor på ytan, under ytan och på djupet
Vår välfyllda detektivtavla med poesi-ord!

Ser fram emot nästa vecka då eleverna ska få arbeta i mindre grupper med poesi och lässtrategier. De ska även få visualisera dikten och rita en bild som dyker upp i huvudet.

Kanske man kan använda sig av en checklista i läsförståelse också? Tror jag, det! :)




2 kommentarer:

  1. Hoppas kunna prova checklistorna i SVA-undervisningen nästa läsår i de lägre klasserna i Orminge skolan i Nacka.
    Maria Norberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande. Hör gärna av dig med tankar och frågor. I Livet i Bokstavslandets lärarhandledningar för åk 2 och 3 finns det fina checklistor för många texttyper.

      Radera