Sidor

tisdag 29 maj 2018

Livet i Bokstavslandets beskrivande texter - som kopieringsunderlag!


Livet i Bokstavslandet är ett ganska nytt material för Fk - åk 3. Läseboken åk 3, skriven av Ulf Stark, innehåller en fin berättelse om flickan Ljuba som kommer ny till klassen. Historien om henne ger många tillfällen till samtal om värdegrund. Till varje A-kapitel finns också ett B-kapitel, som är en texttyp att läsa. B-kapitlet spinner vidare på innehållet i A-kapitlet. 

Förutom läsning och läsförståelse kan du arbeta med UR-filmer, stavning, språklära och cirkelmodellen kring skrivande av olika texttyper (beskrivande, berättande, instruerande, förklarande, återberättande, poetisk och argumenterande text). Arbetsboken tar upp ovan nämnda delar i svenskan. Läseböckerna finns på två nivåer och lärarhandledningen innehåller en massa kopieringsunderlag. 




Våra fjärilslarver i burkarna på bordet
blev allt lite nyfikna på vad vi höll på med! 

Nu i början av maj fick vi fjärilslarver som flyttade in i klassrummet. Jag passade på att använda mig av den beskrivande texten om blåvingen, som finns i Livet i Bokstavslandets lärarhandledning för åk 2, och testa elevernas kunskaper i att skriva beskrivande text. Elevernas uppmuntrades till att dela in i stycken, skriva underrubriker och rita bilder till texterna, vilket gjorde dem mer lättlästa och multimodala. Eleverna fick använda sig av planeringstabell för att plocka ut nyckelord från texten och sedan skriva en egen text med hjälp av nyckelorden. Checklistan fanns bredvid som en påminnelse. 

(Förutom den beskrivande texten om blåvingen finns det 13 st andra djurtexter att använda sig av i Livet i Bokstavslandet för åk 2.)
När pupporna var på väg att förvandlas till fjärilar var det
mysigt att få sitta och jobba på mattan framför fjärilshuset. 

Till slut släpptes fjärilarna ut! Så fina tistelfjärilar det blev!

I samband med att vi läste om djungeln i läsebokens kapitel 7B kunde jag inte undgå elevernas fascination och nyfikenhet för att lära sig mer om den värld vi lever i. Den fina bilden av ett djungelbarns skolväg inspirerade oss att titta på flera bilder av skolvägar i världen.

Bilder från lajkat.se

Sedan kunde jag inte motstå att plocka fram elevernas Jorden runt-pass, som jag hade sparat och som vi arbetade med under förra året. Det blev ingen hejd på arbetsivern när eleverna förstod att de nu kunde fortsätta läsa, skriva och samla stämplar i sina pass och lära sig mer om världen.

Även här gav jag eleverna en extra utmaning i att träna på styckeindelning, skriva underrubriker och rita bilder som passade till texten.

De som hade arbetat klart med världsdelar fick välja något land som intresserade dem istället.

Alla sju världsdelar finns som kopieringsunderlag i Livet i Bokstavslandets lärarhandledning för åk 3. Där finns även planeringstabell och checklista till beskrivande texter om världsdelar.


Läs mer:

Från tal till skrift i Bokstavslandet

Cirkelmodellen kring beskrivande texter om flytt och flykt

Fjärilar, fjärilar...

Cirkelmodellen kring beskrivande texter om djur och natur

Livet i Bokstavslandets språkutvecklande klassrum

Skogsäventyret - ett roligt sätt att lära sig mer om kartan

Gå med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.

Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. 

Gå till Libers hemsida och läs mer! Där finns också provlektioner att ladda ner och testa kostnadsfritt.

Välkommen!

Hälsningar Marika 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar