Sidor

tisdag 29 maj 2018

Livet i Bokstavslandets beskrivande texter - som kopieringsunderlag!


Livet i Bokstavslandet är ett ganska nytt material för Fk - åk 3. Läseboken åk 3, skriven av Ulf Stark, innehåller en fin berättelse om flickan Ljuba som kommer ny till klassen. Historien om henne ger många tillfällen till samtal om värdegrund. Till varje A-kapitel finns också ett B-kapitel, som är en texttyp att läsa. B-kapitlet spinner vidare på innehållet i A-kapitlet. 

Förutom läsning och läsförståelse kan du arbeta med UR-filmer, stavning, språklära och cirkelmodellen kring skrivande av olika texttyper (beskrivande, berättande, instruerande, förklarande, återberättande, poetisk och argumenterande text). Arbetsboken tar upp ovan nämnda delar i svenskan. Läseböckerna finns på två nivåer och lärarhandledningen innehåller en massa kopieringsunderlag. 




Våra fjärilslarver i burkarna på bordet
blev allt lite nyfikna på vad vi höll på med! 

Nu i början av maj fick vi fjärilslarver som flyttade in i klassrummet. Jag passade på att använda mig av den beskrivande texten om blåvingen, som finns i Livet i Bokstavslandets lärarhandledning för åk 2, och testa elevernas kunskaper i att skriva beskrivande text. Elevernas uppmuntrades till att dela in i stycken, skriva underrubriker och rita bilder till texterna, vilket gjorde dem mer lättlästa och multimodala. Eleverna fick använda sig av planeringstabell för att plocka ut nyckelord från texten och sedan skriva en egen text med hjälp av nyckelorden. Checklistan fanns bredvid som en påminnelse. 

(Förutom den beskrivande texten om blåvingen finns det 13 st andra djurtexter att använda sig av i Livet i Bokstavslandet för åk 2.)
När pupporna var på väg att förvandlas till fjärilar var det
mysigt att få sitta och jobba på mattan framför fjärilshuset. 

Till slut släpptes fjärilarna ut! Så fina tistelfjärilar det blev!

I samband med att vi läste om djungeln i läsebokens kapitel 7B kunde jag inte undgå elevernas fascination och nyfikenhet för att lära sig mer om den värld vi lever i. Den fina bilden av ett djungelbarns skolväg inspirerade oss att titta på flera bilder av skolvägar i världen.

Bilder från lajkat.se

Sedan kunde jag inte motstå att plocka fram elevernas Jorden runt-pass, som jag hade sparat och som vi arbetade med under förra året. Det blev ingen hejd på arbetsivern när eleverna förstod att de nu kunde fortsätta läsa, skriva och samla stämplar i sina pass och lära sig mer om världen.

Även här gav jag eleverna en extra utmaning i att träna på styckeindelning, skriva underrubriker och rita bilder som passade till texten.

De som hade arbetat klart med världsdelar fick välja något land som intresserade dem istället.

Alla sju världsdelar finns som kopieringsunderlag i Livet i Bokstavslandets lärarhandledning för åk 3. Där finns även planeringstabell och checklista till beskrivande texter om världsdelar.


Läs mer:

Från tal till skrift i Bokstavslandet

Cirkelmodellen kring beskrivande texter om flytt och flykt

Fjärilar, fjärilar...

Cirkelmodellen kring beskrivande texter om djur och natur

Livet i Bokstavslandets språkutvecklande klassrum

Skogsäventyret - ett roligt sätt att lära sig mer om kartan

Gå med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.

Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. 

Gå till Libers hemsida och läs mer! Där finns också provlektioner att ladda ner och testa kostnadsfritt.

Välkommen!

Hälsningar Marika 


söndag 27 maj 2018

Raptema i musik och svenska


Under läsåret har jag haft förmånen att delta och hjälpa till med musikundervisningen i min åk 3 under ledning av musiklärare Marija. Musik med Marija blir aldrig tråkigt! Treorna har fått träna puls, takt och rytm på många olika sätt, genom t.ex. beatbox, olika instrument, klapplekar, sång och diktläsning. I höstas skrev vi en höstrap tillsammans och någonstans där på vägen växte idén fram att vi i musik och svenska skulle genomföra ett större projekt tillsammans kring raptexter.

Vi inledde temat med att chockera eleverna lite när vi utklädda till rappare uppträdde inför klassen med en raplåt Marija skrivit:


Kick Off Rap!

Vers        
Vi är två grymma fröknar som gillar att dansa
Yo - Nu tänkte vi chansa


Vi ska lära er nåt fett
Det tror vi går ganska lätt


(Det är) grymt kul att rappa -
Tro mig - ingen kommer slappa


Ingen är cringe, alla får va mä´
Å är de´ med dä´ - BRO


Refräng
Lyssna, testa, skriva, skratta
det är fett kul att rappa (3 ggr)


Lyssna, testa, skriva, skratta
det är fett kul att rappa - YO!


Marija gick sedan igenom hur  man lägger upp en raplåt med vers och refräng. 8 takter vers med 4 pulsslag i varje takt och 4 takter reräng med 4 pulsslag i varje takt. Vi lyssnade på låtar av Vanilla Ice och Markoolio och där någonstans kändes det som att vi fick med alla elever på raptåget. Låten vi skrev tillsammans blev ju "fett nice"! 


Vi underlättade för eleverna att förstå raplåtens
uppbyggnad med hjälp av rutor för varje rad att skriva i.

I svenskan tränade vi på att läsa och förstå sångtexter i Livet i Bokstavslandets läsebok genom att prova att använda olika läsfixarroller. Eleverna fick turas om att ha olika lässtrategiroller när de läste och samtalade om kapitlet. I varje grupp fanns spågumma, detektiv, konstnär, reporter och cowboy. Efter varje sida bytte eleverna roller. Kul och lärorikt!


I Livet i Bokstavslandets arbetsbok övade eleverna att rimma och skriva egna sångtexter. 



Upplägget att skriva raptexter har följt cirkelmodellens gång i och med att vi i fas ett byggt upp elevernas bakgrundskunskaper, i fas två studerat texter inom genren för att få förebilder, i fas tre skrivit gemensamt och i fas fyra skrivit på egen hand (i par/grupp). 




Eleverna fick fortsätta skriva raptexter i grupper om två-fyra stycken. Texternas teman fick grupperna bestämma själva och det blev stor variation, allt från maträtter och djur till olika spel och lekar. Som bakgrundsmusik fick eleverna tre Youtube-klipp att välja mellan. 





Vartefter grupperna blev klara med sina raplåtar och kände att de hade övat klart till musik spelade vi in låtarna med en app, Cloud QR. Tack vare appen fick vi QR-koder, som sedan kunde klistras in på färgglada affischer tillsammans med raptexter och gruppbilder. 



Avslutning av vårt raptema blev att treorna fick klä ut sig till rappare och uppträda för varandra i klassrummet. Så roligt och bra det blev!

Under skolans Kunskapsfestival hade vi utställning av vårt raptema och föräldrar kunde titta på våra affischer och även lyssna med hjälp av appen QR Reader till alla coola raplåtar. 

Vi har haft väldigt roligt och det var också avslappnande att hålla på med mellan nationella proven. Många har gjort helt fantastiska låtar. Framtidens rapartister, förutspår fröknarna!








Cringe ska man va´!  Det är fett bra, YO!

Läs mer:

Livet i Bokstavslandet läromedlet F-3

Livet i Bokstavslandets upplägg

Gå med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.

Min egen facebook-sida Educreation by M.E. Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @educreation_by_me för dagliga uppdateringar, tips och idéer. 

Välkommen!

Hälsningar Marika