Sidor

söndag 27 maj 2018

Raptema i musik och svenska


Under läsåret har jag haft förmånen att delta och hjälpa till med musikundervisningen i min åk 3 under ledning av musiklärare Marija. Musik med Marija blir aldrig tråkigt! Treorna har fått träna puls, takt och rytm på många olika sätt, genom t.ex. beatbox, olika instrument, klapplekar, sång och diktläsning. I höstas skrev vi en höstrap tillsammans och någonstans där på vägen växte idén fram att vi i musik och svenska skulle genomföra ett större projekt tillsammans kring raptexter.

Vi inledde temat med att chockera eleverna lite när vi utklädda till rappare uppträdde inför klassen med en raplåt Marija skrivit:


Kick Off Rap!

Vers        
Vi är två grymma fröknar som gillar att dansa
Yo - Nu tänkte vi chansa


Vi ska lära er nåt fett
Det tror vi går ganska lätt


(Det är) grymt kul att rappa -
Tro mig - ingen kommer slappa


Ingen är cringe, alla får va mä´
Å är de´ med dä´ - BRO


Refräng
Lyssna, testa, skriva, skratta
det är fett kul att rappa (3 ggr)


Lyssna, testa, skriva, skratta
det är fett kul att rappa - YO!


Marija gick sedan igenom hur  man lägger upp en raplåt med vers och refräng. 8 takter vers med 4 pulsslag i varje takt och 4 takter reräng med 4 pulsslag i varje takt. Vi lyssnade på låtar av Vanilla Ice och Markoolio och där någonstans kändes det som att vi fick med alla elever på raptåget. Låten vi skrev tillsammans blev ju "fett nice"! 


Vi underlättade för eleverna att förstå raplåtens
uppbyggnad med hjälp av rutor för varje rad att skriva i.

I svenskan tränade vi på att läsa och förstå sångtexter i Livet i Bokstavslandets läsebok genom att prova att använda olika läsfixarroller. Eleverna fick turas om att ha olika lässtrategiroller när de läste och samtalade om kapitlet. I varje grupp fanns spågumma, detektiv, konstnär, reporter och cowboy. Efter varje sida bytte eleverna roller. Kul och lärorikt!


I Livet i Bokstavslandets arbetsbok övade eleverna att rimma och skriva egna sångtexter. 



Upplägget att skriva raptexter har följt cirkelmodellens gång i och med att vi i fas ett byggt upp elevernas bakgrundskunskaper, i fas två studerat texter inom genren för att få förebilder, i fas tre skrivit gemensamt och i fas fyra skrivit på egen hand (i par/grupp). 




Eleverna fick fortsätta skriva raptexter i grupper om två-fyra stycken. Texternas teman fick grupperna bestämma själva och det blev stor variation, allt från maträtter och djur till olika spel och lekar. Som bakgrundsmusik fick eleverna tre Youtube-klipp att välja mellan. 





Vartefter grupperna blev klara med sina raplåtar och kände att de hade övat klart till musik spelade vi in låtarna med en app, Cloud QR. Tack vare appen fick vi QR-koder, som sedan kunde klistras in på färgglada affischer tillsammans med raptexter och gruppbilder. 



Avslutning av vårt raptema blev att treorna fick klä ut sig till rappare och uppträda för varandra i klassrummet. Så roligt och bra det blev!

Under skolans Kunskapsfestival hade vi utställning av vårt raptema och föräldrar kunde titta på våra affischer och även lyssna med hjälp av appen QR Reader till alla coola raplåtar. 

Vi har haft väldigt roligt och det var också avslappnande att hålla på med mellan nationella proven. Många har gjort helt fantastiska låtar. Framtidens rapartister, förutspår fröknarna!








Cringe ska man va´!  Det är fett bra, YO!

Läs mer:

Livet i Bokstavslandet läromedlet F-3

Livet i Bokstavslandets upplägg

Gå med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.

Min egen facebook-sida Educreation by M.E. Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @educreation_by_me för dagliga uppdateringar, tips och idéer. 

Välkommen!

Hälsningar Marika 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar