I den här bloggen skriver jag om min språkutvecklande undervisning i åk 1 - 3. Det kommer även handla om reflektioner utifrån mitt skolutvecklingsuppdrag som förstelärare i åk F-6.
söndag 13 januari 2019
Forntiden i åk 3
Genom åren har jag hunnit arbeta med tema forntiden ett par gånger i åk 3. Här nedan har jag samlat mina bästa tips från de två senaste gångerna. I Forntidsresan finns både termins- och pedagogiska planeringar. Nedanstående är klickbara länkar, som tar er vidare. Håll till godo!
Forntidstema vårterminen 2018
Forntidsresan vårterminen 2015
Fler tips
I Discovery Education Espresso finns många bra filmer och nedladdningsbara övningar att använda. Testa kostnadsfritt i två veckor.
Stjärnsvenskabiblioteket har också en del faktaböcker om forntiden. Ni kan även testa det digitala stjärnsvenskabiblioteket gratis i två veckor
Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @educreation_by_me för dagliga uppdateringar, tips och idéer.
Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum (byter snart namn till Educreation by M.E.)
söndag 30 december 2018
Tips & idéer åk 1, 2 och 3
Nu har bloggen uppdaterats lite grann, så att du lätt kan hitta tips och idéer som passar den årskurs du arbetar med just nu.
Klicka på den årskurs du är intresserad av, så kommer du till inlägg att välja och vraka mellan. Kanske något du ska jobba med under vårterminen, som du vill ha lite inspiration kring?
Läs mer
Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.
Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer.
Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum.
Ett spännande Gott Nytt År önskar jag er! kramar Marika
fredag 28 december 2018
Livet förr och nu, del 1
I december inleddes temat ”Livet förr och nu”, som först och främst fokuserades på hur julen firades förr, men där jag också försökte integrera med svenska och få in ett språkutvecklande arbetssätt på ett passande sätt. Min pedagogiska planering i sin helhet finns att ladda ner i Livet i Bokstavslandets facebookgrupp.
Så här gjorde vi:
Från biblioteket fick jag låna en bokpåse med en massa härliga julberättelser. Så många bra bilderböcker det finns! Några böcker jag fastnade för direkt var Snickar Andersson och Jultomten, Gamla tiders jul och Jul i Bullerbyn. Min avsikt var inte bara högläsa dem utan jobba med dem lite mer på djupet också.
Bilderböcker är bra, speciellt för elever med svenska som andraspråk. Ord som dyker upp kan man reda ut och prata om och ofta finns det bra bildstöd i böckerna. Jag fotograferar alltid bilderna i förväg och visar på smartboarden för att fokus ska vändas åt rätt håll och alla ska se bilderna bra.
Tidigare, i samband med första advent, hade vi pratat om varför julen firas i Sverige. Viktigt att prata om eftersom inte alla elever i klassen vet så mycket om kristendomen eller svenska traditioner. I dagens samhälle ser det väldigt olika ut hos olika familjer. Elever med andra religioner fick också berätta hur de firar sina högtider.
Astrid Lindgrens Jul i Bullerbyn har vackra illustrerade bilder av Ilon Wikland och ger den där extra mysfaktorn kring jul. Så här jobbade vi tillsammans den första lektionen med boken:
• VÖL-tabell (vet, önskar veta) kring Julen förr
• Högläsning av Jul i Bullerbyn
• Rörelse till bilderna i boken (vi hittade på själva)
• Bildskapande kring något man mindes från berättelsen, en inre bild (vi använde oljekritor för att sedan
kunna svampa runt med vattenfärg)
• Skrivande till bilden (en mening)
• Jultraditioner, hur gjorde man förr? (samtal, läsning)
• VÖL (lärt oss) kring Julen förr
Vi fortsatte sedan med att läsa Kajsa Kavat. I den här boken finns ord och uttryck som egentligen inte är så vanliga i det svenska språket, t.ex. ordet kavat. Vi pratade om ordets betydelse och synonymer till ordet, som t.ex. pigg, modig och duktig. De elever som ville fick säga ord med samma betydelse på sitt hemspråk eller något annat språk.
Vi gjorde en tankekarta där vi beskrev Kajsa Kavats utseende, egenskaper och annat speciellt.
Den sista veckan innan jullovet fick eleverna se en film, Junibackens jul med Madicken. Jullov är ett bra påhitt! sa Madicken höglästes också valda delar ur. Sedan gjorde vi ett Venn-diagram där vi jämförde karaktärerna Kajsa Kavat och Madicken.
En ny favorit bland barnböcker blev blev för mig Snickar Andersson och Jultomten. En rolig historia om en pappa som ska tomta för sina barn och krockar med den riktiga jultomten. I boken lär man sig också om hurdana leksaker barn lekte med förr. (Tänk, hur kunde man klara sig utan iPad, mobil eller dataspel?!?) Vi sammanfattade berättelsen i en berättelsekarta.
Gamla tiders jul är mer som en faktabok och ger ett annat perspektiv på julen där man bland annat får veta att alla inte hade det så gott ställt och kunde fira jul med exempelvis julklappar, gran och god mat. Ändå ser man många likheter, som gör den här boken både intressant och verklighetstrogen.
En tabell med jämförelser har vi också börjat fylla i tillsammans. Den kommer fyllas på när vi arbetar vidare med vårt tema efter jullovet.
Förr
|
Nu
|
Åkte med häst och vagn
|
Åker med bil, tåg, flygplan, moped,
buss
|
Drängar och pigor
|
Städare och städerskor
|
Snickare
|
Byggare
|
Barnen hjälpt till mycket hemma
|
Barnen går på fritids
|
Tände ljus, oljelampa och göra brasa
|
Tänder lampan, har el, element,
bergvärme
|
Hade få och begagnade kläder
|
Har många nya kläder
|
I den pedagogiska planeringen kan ni läsa mer om fortsättningen på temat. Bland annat har jag tänkt att vi lär oss mer fakta om de mest kända svenska barnboksförfattarna och fortsätter plocka fram likheter och skillnader kring hur barn hade det förr jämfört med nu.
Att arbeta med tidslinjer ger också perspektiv, som är viktiga att träna på. Hur långt tillbaka i tiden var Jesu födelse eller när mormors mormor var liten? Det är frågor som redan dykt upp och är ganska svårt att föreställa sig som barn. Därför tycker jag det är bra att först göra en tidslinje över sitt eget liv. Mer om det kan ni läsa i detta inlägg:
Min egen tidslinje
Återkommer med ett till inlägg om vårt arbete kring Livet förr och nu längre fram!
Jag vill också passa på att tipsa om nya fräscha boktips i Julklapplistan, som är sammanställd av pedagoger och bibliotekarier i Nyköpings kommun. Fritt att sprida!
Har du några önskemål om något tema du vill ha inspiration eller tips om, så är du mer än välkommen att meddela mig. Skriv gärna en kommentar här i bloggen, på facebook eller instagram.
Nu vill jag avsluta med att först och främst önska er en god fortsättning på julledigheten! Gör det ni tycker om och njut. Kram, Marika <3
Läs mer
Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips.
Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer.
Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum.
söndag 2 december 2018
Välkommen in!
Första advent och det är fest hos mig på bloggen ikväll! Fem år sedan bloggen startades och en magisk gräns är nådd, en miljon besökare. Fantastiskt kul, tycker jag!
Vill tacka er alla där ute, som berättat att ni läst och sparat mina temaplaneringar i svenska och SO med det språkutvecklande arbetssättet i fokus. Det betyder mycket att veta att det jag skrivit kommer andra till nytta.
Största vinsten har jag nog fått själv. Kan verkligen rekommendera att blogga och skriva ner sina tankar. Det är ett superbra sätt att reflektera kring den egna undervisningen och något som förstås alltid kan utvecklas vidare. Att jag sedan, mycket tack vara min blogg, fått möjligheten att vara med och skriva ett läromedel, Livet i Bokstavslandet, är jag förstås oändligt tacksam för!
Så skriv, dela med er, reflektera och gläds i det underbara undervisning kan ge!
De mest lästa inläggen
Klicka på rubrikerna nedan för att läsa mer
Hoppas att ni har en fin första advent och njuter med något varmt och gott!
Kramar, Marika
Läs mer
Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.
Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer.
Min egen facebook-sida Los Läs- och skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum.
torsdag 22 november 2018
Läsupplevelsekalendern
Här finns en julkalender med inriktning på gemensam läsupplevelse, högläsning, läsförståelse, samtal kring text och läsinlärning. Läsupplevelsekalendern passar för förskoleklass och åk 1. Filmerna är från UR Skola.
Skoldagarna 3-7 dec, 10-14 dec och 17-20 dec är UR Skolas program Lässugen i fokus.
Om Lässugen
Sexåriga Amanda är ensam hemma och klarar det mesta på egen hand - utom att läsa högt för sig själv. Med en väldig kraft sugs en vuxen in och landar med dunder och brak i Amandas knallgula soffa. Lässtunden kan börja! Några som hamnar i soffan är Eva Röse, Özz Nûjen, Ulla Skoog och Niklas Strömstedt, och de läser varsin bilderbok för Amanda... Med en kombination av vuxna stjärnor och medryckande berättelser ska föräldrar inspireras till högläsning och upptäcka glädjen i att läsa tillsammans med sina barn.
Vill ni läsa mer om hur Marie Trapp arbetat med Lässugen så läs vidare här:
"Lässugen" - ett underbart program och ett fantastiskt verktyg att använda i undervisning av läsförståelse
Övriga dagar får de elever som vill titta på Läs med sagor hemma. Läsupplevelsekalendern kommer finnas på klassens blogg.
Om Läs med sagor
Tio animerade sagor med text som man kan läsa samtidigt som man lyssnar och tittar. Vi får bland annat stifta bekantskap med Halvan, Gittan, Benny och Lill-Zlatan. Programmen är tänkta som hjälp för barn som gör sina första försök att läsa och känna igen bokstäverna.
Det jag också kommer uppmuntra är att de elever som ännu inte riktigt kommit igång med läsningen repeterar de avsnitt av Livet i Bokstavslandet och bokstäver vi gått igenom hittills.
Om Livet i Bokstavslandet
Säsong 1. ABC-program med sketcher om bokstäver och ord för dig som är på väg att knäcka läskoden, och för dig som precis har knäckt den. Sketcherna bygger på pedagogiska moment och är fulla av humor, lekfullhet, kunskap och musik. Lär dig allt från att känna igen en viss bokstav och förstå hur den låter, till att kunna känna igen och skapa rim. Välkommen att ta del av livet i landet där bokstäver betyder allt!- Alfabetet
- Allt är lek (bokstäverna L och E)
- Det kommer blod (bokstäverna B och O)
- Jag vill ha mat (bokstäverna M och A)
- En sång om en sång (bokstäverna S och Å)
- Ut i naturen (bokstäverna N och U)
En större bild av kalendern:
Bild hämtad från Pixabay |
Etiketter:
Adventskalender,
Begreppsbildning,
Boktips,
Livet i Bokstavslandet,
Läsförståelse,
Läsinlärning,
URskola
onsdag 21 november 2018
Värdegrund i skolan
I tre år har vi nu arbetat med våra värdegrundstrappor på Bryngelstorpskolan. Är ni intresserade av ett konkret verktyg att koppla till värdegrundsarbetet finns det mer att läsa på vår blogg:
Där kan ni läsa bakgrunden till hur och varför vi startade vårt arbete:
Ni kan också ladda ner trapporna:
Är ni nyfikna och vill veta mer? Kontakta Marika eller Anna.
marika.nylund.ek@nykoping.se / anna.falk@nykoping.se
Nu senast var vi i Örnsköldsvik och delade med oss av våra tankar.
marika.nylund.ek@nykoping.se / anna.falk@nykoping.se
Nu senast var vi i Örnsköldsvik och delade med oss av våra tankar.
Värdegrundsfilmer
Är du nyfiken på att hälsa på i mitt klassrum, så kan du kika på de nya filmerna i Discovery Education Espresso. Där finns fyra filmer där mina elever och jag medverkar. Perfekt som utgångspunkt för reflektion och diskussion kring värdegrund tillsammans i klassen.
Det finns också många andra bra samtalsbilder och filmer att utgå ifrån.
Det finns också många andra bra samtalsbilder och filmer att utgå ifrån.
- Logga in i Discovery Education Espresso eller beställ utvärderingsabonnemang utan kostnad: https://online.liber.se/Trial/Evaluate/CE79084001
- Sök på Värdegrunden eller Barnkonventionen.
Hälsningar Marika
tisdag 20 november 2018
Glimtar från barnboksveckan
Flera bilder hittar ni på instagram, @lasoskrivundervisning |
Vår barnboksvecka fylldes med stort engagemang av både elever och pedagoger.
En underbar uppstart när Super-Sara swishade in med en bokpresent, Handbok för superhjältar, till oss på måndagsmorgonen! Boken började magiskt bra och eleverna lyssnade med spänning från första början.
Så roligt att många elever hade tagit med sig sina favoritböcker! Vi satt i ring och alla fick i tur och ordning visa upp sin bok och berätta någonting om den.
Vi läste Nicke Nyfiken och sammanfattade texten i en berättelsekarta. Vi samtalade om berättelsens delar med början, händelse/problem, lösning och slut.
Vi fortsatte sedan med gemensam planering av en berättelse, som vi hittade på tillsammans. Samma uppbyggnad av berättelsen uppmärksammades. Sedan var det elevernas tur att planera en berättelse om någon figur. Det kunde vara en påhittad figur eller någon de redan känner till från verkligheten, någon barnbok, ett dataspel eller liknande. Många små, söta, läskiga och roliga figurer fantiserades fram.
När planeringen var klar fick eleverna börja skriva och rita på sina egna böcker. Så stolta de blev över att de skulle få bli författare på riktigt!
Vi arbetade också med faktatexter. Ettorna hade i Livet i Bokstavslandets läsebok haft en läxa om mat, som vi läste tillsammans i mindre grupper. Sedan var det dags att ta hem en Stjärnsvenska-bok i läxa till följande vecka.
Vi varvar Livet i Bokstavslandets läsebok som läxa med Stjärnsvenska-böcker där eleverna får välja en egen bok på lagom nivå att ta hem. Böckerna finns som berättande och beskrivande texter (faktatexter). De elever som fortfarande behöver lite extra stöttning med läsningen får samma bok för att vi ska kunna träna gemensamt innan den skickas hem. Denna gång blev det en bok om trafik, som passade väldigt bra ihop med vårt tema i SO just nu. Det fiffiga är att boken kan skrivas ut i flera exemplar från det digitala Stjärnsvenskabiblioteket.
Fina höstbjörkar med stammar av tidningspapper skapades med Anna. Bokmärken i form av bokslukare har ettorna redan lärt sig att göra, så under barnboksveckan fick de istället lära sina faddrar i fyran hur man gör och förstås också skapa flera till sig själva.
Lille Skutt och Skalman bjöd ettorna på Bamses kalas på idrotten. Sagor, rörelse och dramatisering i ett!
Ettorna har i samband med barnboksveckan också fått starta upp arbetet med Stjärnsvenskabiblioteket där de får jobba parvis med de böcker de själva väljer. De får läsa eller lyssna till böckerna och sedan skriva egna meningar till bilderna, eller tvärtom, rita bilder till meningarna. Många hann testa alla varianter under en lektion.
Att få välja och vraka på egen hand bland en massa böcker är väl ändå det bästa! Ungefär en gång per månad stannar bokbussen till och ettorna älskar att sitta och läsa mysa med sina låneböcker i klassrummet efteråt. Så passande att bokbussen stannade till just denna vecka.
Vi avslutade barnboksveckan med en fin maskerad där många barn kom utklädda till olika barnboksfigurer. Det var allt från tomtar, troll till tuffa eller söta sagofigurer. Så mysigt! Den här veckan kommer vi minnas med glädje.
Läs mer
Barnboksveckan 12 - 16 november
Sjärnsvenskabiblioteket - läs mer och testa med ett två veckors utvärderingsabonnemang!
Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet.
Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @educreation_by_me för dagliga uppdateringar, tips och idéer.
Min egen facebook-sida Educreation by M.E Läs- och Skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)