söndag 15 november 2020

Julkalender med 8 värdegrundsuppdrag

Här finns en interaktivjulkalender med åtta värdegrundsuppdrag, som man kan göra tillsammans i klassen. Klicka på julklapparna för att öppna varje uppdrag. När uppdraget genomförts kan eleverna få en bokstav och när alla paket öppnats kan bokstäverna ordnas så att de bildar ett ord. Förslag på ord: JULAFTON, JULTOMTE eller KARAMELL.

https://www.thinglink.com/scene/1384525582443741187

tisdag 5 maj 2020

Teddybjörnens resa


Dagen innan påsklovet kom en nalle till oss i ett påskägg. Den hade skrivit ett brev till oss där den bad om ett namn och att den ville ha vårt klassrum som sitt hem, men var sugen på att åka ut och resa. Tvåorna gav hen namnet Teddy och var väl lite tveksamma till om man fick resa någonstans i dessa tider, men för nallar verkade det gå bra.

En familj i Finland ville gärna ta emot vår nalle och vi har hittills fått tre brev, där Teddy berättat om sina upplevelser där. 

Brev 1

Hej!


Nu är jag framme i Finland. Resan var lång och besvärlig, men när jag äntligen kom fram ur paketet hade jag kommit hem till en familj i ett gult trähus mitt i en liten stad som heter Raseborg. Här är det vår precis som hemma i Sverige, soligt och fint, men ganska kallt.


Familjen har varit snäll och tagit hand om mig. Här ser ni barnen. Två flickor, 9 och 12 år och en pojke som är tre år. De pratar svenska i den här familjen så vi förstår varandra bra.  Familjen mår bra, men nu då det finns coronavirus i Finland har regeringen bestämt att  barnen ska gå i skola där hemma så alla i familjen är hemma på dagarna.


På helgerna brukar familjen göra något tillsammans där ute. Igår, på söndagen åkte vi och lekte i en skatepark. Vi cyklade, åkte skateboard och kick bike. Jag fick åka cykelkorg och prova skateboarden. Som tur var hade familjen en hjälm som passade mig precis!



Hoppas ni alla har det bra! Jag skriver igen!
Hälsningar, Teddy


Brev 2

Hej!

Hur har ni det? Hoppas att ni alla mår bra! ❤️

Jag är kvar hos familjen i Finland.
Nu är det skol- och arbetsvecka här, men hela familjen är hemma ändå.
Mamman och pappan försöker jobba med sina jobb när de inte tar hand om barnen och jag har fått vara med barnen och se vad de gör på dagarna.

Flickorna som går i skolan hemma får uppgifter av sina lärare. Jag hjälper till med ett grupparbete om Amerika. Den äldsta flickan pratar med sina klasskompisar via lärplattan och de jobbar tillsammans. 


På förmiddagen går jag ut på gården en stund med pojken som leker i sandlådan, hoppar på studsmattan eller leker i lekstugan. Där har jag fått många goda middagar serverade.


Den andra flickan gillar att pyssla och har alltid något pysselprojekt på gång på kvällarna. Här tittar jag på då hon skapar små berlocker (hängen till smycken) av plastlera. Det är lite pilligt för mina tassar, men ser roligt ut.


Barnen tycker att det är tråkigt att inte få träffa sina kompisar i skolan på dagarna, men ibland träffar de någon kompis en stund utomhus. Många familjer låter inte alls sina barn träffa någon just nu.


På torsdag ska vi fira Valborgsmässoafton tillsammans. Vi har gjort mjöd som står kallt för att bli klar. På torsdagskvällen ska vi äta lite festmat och steka munkar. Det ser barnen mycket fram emot! Flickorna ska fira Valborg med sina klasskamrater genom att vara utklädda då de träffas via sina lärplattor på torsdag morgon.


Jag önskar er alla en fin Valborgsmässoafton, eller som man säger här i Svenskfinland: 

GLADA VAPPEN! 🎉🥂🎈🎊

Brev 3

Hej!

Hoppas allt är bra där hemma och att den nya veckan börjat trevligt på alla sätt!
Min tid hos familjen här i Raseborg börjar vara över och det blir dags för mig att åka vidare på min resa. Här kommer mitt sista brev härifrån.

Jag har tidigare glömt att berätta att Finland är ett mycket nallevänligt land. Då
vi är ute och promenerar genom staden på kvällarna träffar jag nya kompisar
överallt.

Det sitter nallar i fönstren i nästan varje hus man ser. Vi vinkar åt varandra lite i smyg och myser då vi vet att de gör sitt uppdrag att göra barn glada då de går
förbi och ser alla nallar.



Den stora teddybjörnsjakten startade i Australien, Melbourne i mars och har nu
spridit sig över hela världen. Här i Raseborg har det suttit nallar i fönstren
ungefär i 6 veckors tid nu. Har ni några nallar i era fönster i Nyköping?

Det är spännande att se nya platser och lära känna nya människor och björnar!

Har du varit på en resa någon gång där du fått en ny vän? 


Här sitter jag och min nya kompis uppe på ett högt berg och tittar ut över
Pojoviken. Skulle man åka ut med båt från stranden där nere så kunde man
åka ända hem till Sverige. Tänk att man nästan alltid längtar hem lite, längst
ner i magen, fast man har det så bra då man är bortrest.


Nu ska jag resa vidare norrut i Finland.


Ta hand om varandra och må så gott!
Vi hörs igen!

Kram, Teddy

P.S. Jag saknar er! ❤️


Här kan ni se hur det såg ut när jag reste iväg ...

onsdag 22 januari 2020

Ett exempel på Livet i Bokstavslandets upplägg i åk 2 och åk 3

Livet i Bokstavslandet är ett läromedel i svenska, som sträcker sig över ett väldigt brett område. Eleverna får arbeta med både läsning, läsförståelse, stavning, språklära och skrivande av olika texttyper i åk 2 och åk 3.

Här är ett exempel på hur jag har valt att lägga upp mitt arbete med kapitel 5 under fyra veckor i åk 2. Så gott som allt material som nämns här finns att ladda ned som en provlektion på Libers hemsida och i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet - läromedlet.


Livet i Bokstavslandet UR skola avsnitt 5


Vecka 1: A-texten, berättande text, läsförståelse


Lektion 1, 45 min: Samtal om kapitel 5A, Tjuvar i farten, som är en berättande text med Ami, Bruno Coco och Dani i huvudrollerna. Är det en tjuv som har snott hunden Dennis?

Lektion 2, 90 min:
Genomgång av vad som ska göras med hjälp av Lärarwebben. Parläsning i läsebokens kapitel 5A. Eleverna får också samarbeta kring läsförståelseövningarna i arbetsboken.

Läseboken skickas hem tillsammans med en läsförståelseövning i läxa. Eleverna har en vecka på sig att träna hemma.






Vecka 2: Ordväggen, stavning, språklära



Lektion 1, 90 min: Ordväggens tio ord introduceras. Vi tittar på UR:s teveserie Livet i Bokstavslandet, säsong 2, del 5. Vi lär oss om tj-ljudet och har en genomgång med hjälp av Lärarwebbens övningar. Eleverna arbetar sedan i arbetsboken med språklära och stavning.

Lektion 2, 90 min: Arbetet med Livet i Bokstavslandets arbetsbok fortskrider och eleverna får också träna sin handstil i Livet i Bokstavslandets handstilsbok. Blir eleverna klara har de ett arbetsschema med flera övningar i samma "tjuvtema", t.ex. planera en spännande berättelse, läs och färglägg mandalan, skriv tokiga meningar och ordgömma. Dessa övningar finns att ladda ned gratis från Livet i Bokstavslandets facebookgrupp.

Lektion 3, 30 min: Läsläxan i kapitel 5A följs upp. Stavnings- och skrivläxan skickas hem.



Vecka 3: B-texten, bygga upp kunskap om texttypen, läsförståelse


Lektion 1, 45 min: Strukturerat textsamtal med hjälp av läsfixarna kring kapitel 5B om den beskrivande texten, Efterlysningar. Vi upptäcker att det finns många olika slags efterlysningar. 

Lektion 2, 90 min: Genomgång av övningar som ska göras med hjälp av Lärarwebben. Parläsning i läseboken, kapitel 5B. Eleverna fortsätter att arbeta parvis med läsförståelseövningar om den beskrivande texten i arbetsboken.

Lektion 3, 30 min: Stavnings- och skrivläxan följs upp. Ny läsläxa med tillhörande läsförståelseläxa skickas hem.





Vecka 4: Lära mer om texttypen, gemensamt och eget skrivande


Lektion 1, 90 min: Gemensamt skrivande. Genomgång av beskrivande text med hjälp av Lärarwebben. Vi fyller i en tabell med stödord, som vi sedan använder när vi fyller i lucktexten och skapar en egen efterlysning. Efter det är det dags för eleverna att skriva egna efterlysningar. De använder sig av arbetsbokens tabell och lucktext. Dessutom har de en checklista till hjälp.

Lektion 2, 30 min: Läsläxan till kapitel 5B följs upp. Eleverna får välja en Stjärnsvenskabok på rätt nivå i läxa som de har till veckan efter.







Om man vill arbeta mera grundligt med alla faser i cirkelmodellen kan man gå vidare genom att göra om hela processen med planeringstabell och sedan skriva en efterlysning igen. Testa då gärna att skriva utan lucktext, men med hjälpmeningar istället. Skriv först gemensamt och sedan individuellt eller parvis.

Om man behöver korta ner tiden kan man också göra detta ovan beskrivna arbete under tre veckor istället för fyra veckor. Det har oftast fungerat bra med tre veckor, men vill man satsa på att eleverna ska "landa" i den text man tränar på och behärska den är det förstås bättre med längre tid.


Ladda ner hela materialet på 29 sidor från kapitel 5 här: Provlektion kapitel 5.


Länktips: 

Cirkelmodellen kring beskrivande texter om djur och natur

Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @educreation_by_me för dagliga uppdateringar, tips och idéer. 

Min egen facebook-sida Educreation by M.E. Läs- och Skrivundervisning uppdateras med jämna mellanrum. 



Välkommen!