onsdag 9 september 2015

Svenska och SO i ett

Idag har ett nytt kapitel i Den magiska kulan-läseboken gåtts igenom och skickats hem. Tillsammans med läseboken följer en gul läxbok, som eleven får skriva i med förälderns hjälp.




Om barnet tycker det är svårt att skriva kan föräldern skriva bokstäverna svagt och barnet fyller i bokstäverna. Vi tycker det är viktigt att uppmuntra att forma bokstäverna rätt, att skriva dem uppifrån och ner. 

Förutom att skriva får barnet ringa in sin känsla under lässtunden. Föräldrarna får gärna skriva en kommentar om hur det har gått med lästräningen. Oftast är det en kombinerad skriv- och rituppgift längst ner på sidan. 

Bokstaven M har varit veckans bokstav och ordbilderna vi arbetat med är: jag, ser och och. När vi gjorde bläddror med ordbilderna hade jag först skrivit svagt och eleverna fyllde i mina bokstäver. De valde sedan egna figurer som de ritade i sina bläddror. Vår interaktiva skrivtavla är spännande att bygga meningar med fast det är också roligt när vi klipper ut, bygger meningar och slutligen skriver av meningarna på papper. Vi tränar på många olika sätt för att få variation och så småningom lära oss känna igen ordbilderna. Mer om mitt ordbildsarbete kan du läsa genom att klicka här.


Bläddra

Interaktiv skrivtavla

Ordbildsarbete

Mors lilla Olle-visan har vi fortsatt träna på eftersom det inte var så många som var säkra på texten. Vår resurspedagog Therese lärde oss Mors lilla Olle på teckenspråk. En annan sång vi tycker om att sjunga just nu är Var bor du lilla råtta?

Under de första veckorna har det blivit en hel del högläsning mellan varven. Det märks att eleverna njuter av att få lyssna till böcker och leva sig in i berättelserna. Samtidigt som vi läser och eleverna tränar sin medvetenhet kring hur ord sätts samman och böjs för att bli riktiga meningar, samtalar vi om rätt och fel och kompisskap. Genusperspektivet kommer in på ett naturligt sätt när vi samtalar kring det lästa, ett exempel är från boken om Sune där han ville ha en väska med blommor på, men som lika gärna kunde tolkas som en väska med cowboys.



I samband med att vi läste boken Är du feg, Alfons Åberg? blev det mycket prat om att man inte får slåss. Vi målade egna förbudsskyltar som vi ska sätta upp i kapprummet för att påminna. Vi pratade om vad man kan göra om någon försöker retas eller ställa till bråk, att man ska säga sluta med bestämd röst (som vi tränade på), sedan försöka strunta i den och slutligen  lugnt därifrån. Man ska självklart också gå till en vuxen och berätta om det inte går att få slut på det, om man blivit ledsen eller gjort illa sig.






Men framför allt vill vi ta fram positiva exempel på hur vi gör för att ha det bra tillsammans, att vi samarbetar, hjälper och uppmuntrar varandra. Eleverna har fått egna hemliga kompisar som de försökt säga hej eller utföra extra snälla, trevliga och vänliga handlingar till under veckan som gått. 

Idag när vi skulle läsa Mamma Mu dök både läsfixardockorna Spågumman och Detektiven upp och hjälpte oss förutspå och leta nya ord och uttryck i texten. Det blev en glad stund med många skratt då läsfixardockorna samtalade med barnen. 


Detektivtavlan har fyllts på med de första orden och uttrycken,
som vi sedan samtalat om och förklarat för varandra. 

Nu i början av höstterminen tränar vi mycket på att få arbetsro i klassrummet. När vi stiger in över tröskeln, den magiska gränsen, till klassrummet ska det råda lugn och ro. En i taget har ordet när vi sitter i ring på mattan och gör våra muntliga övningar. Vi använder oss av trafikljusen för att visa vilken samtalston som gäller under arbetspassen. Det krävs mycket träning med allt vi ska lära oss, men vi tränar tills vi kan. 



Våra fina ormar som vi målat och klippt ut pryder nu våra klassrumsfönster.



onsdag 2 september 2015

Läsläxa och Jag-boken

Idag har barnen fått med sig hem sin läsläxa. Läxan är onsdag - tisdag, ett kapitel per vecka i läseboken Den magiska kulan. Vi har plastat in boken och vill att den fraktas i en blå plastmapp till och från skolan för att den ska hållas så hel och ren som möjligt.



Läseboken finns i tre nivåer. Den gröna C-boken har mycket text och den använder vi som högläsningsbok. Vi förutspår vad som kommer att hända i kapitlet med hjälp av vår spågumma (som också har en magisk kula). Jag läser ett kapitel ur läseboken och vi samtalar kring ord och fraser som låter annorlunda, om känslor och vad som hänt i berättelsen. Kanske någon i klassen varit med om något liknande?

Den röda B-boken har ganska mycket text också. Den är för de som knäckt läskoden och läser med ganska bra flyt.

Några barn har fått ta den röda boken fast flytet ännu inte riktigt är där. Då är det extra viktigt att de får stöttning och kanske till att börja med tränar in en sida tills det blir bra flyt. De andra sidorna kan läsas tillsammans, mer som högläsning.

Den blå A-boken är för nybörjarläsaren. Här dyker många ordbilder upp som vi känner igen. Det är mycket bilder och lite text, men textmassan kommer att öka vartefter.

Innan läxan skickas hem har vi i skolan tränat att läsa texten tre gånger. Nu i början kanske barnen lär sig texten utantill. Det är ändå bra att lästräna hemma minst tre gånger tillsammans under veckan som går och samtala om innehållet och bilderna. Läs mer om hur vi tränar läxan i skolan här

Det är viktigt att lässtunderna blir positiva och mysiga. 

De senaste dagarna har vi kört igång med vårt bokstavsarbete och bokstaven O. Lite klurigt var det att skriva och forma O åt rätt håll. I vår interaktiva bok har vi övat på att spåra O, lyssna efter O i olika ord och bygga meningar med hjälp av ordbilder. Läs mer om vårt bokstavsarbete här.


Jag-boken har eleverna fått skapa fritt utifrån våra muntliga lära känna-övningar i ring. Den handlar om olika favoriter som barnen har, t.ex. frukt, sport, djur, figur, var de bor och olika aktiviteter de gillar att göra i solen eller när de kommer hem från skolan. Eleverna har fått skriva enkla meningar med eller utan hjälp och tränat på att läsa upp böckerna för mig och varandra. Jag-boken är nu hemskickad för att läsas upp hemma. Läs mer om den muntliga lära känna-övningen här.

Många enkla bilder på tavlan för att alla ska förstå.
I musiken har vi sjungit Mors lilla Olle och Majas alfabetssång Ormbunken med egna påhittade rörelser till. 


lördag 15 augusti 2015

Nystart

Uppdaterar bloggen och inser att vårterminen i trean gick i ett hejdundrande tempo. Det går upp och ner med bloggandet och ibland så finns inte orken till mycket mer än det som absolut måste göras. Vi hade nationella prov i mars och april, som också tog sin lilla tid att rätta och dokumentera, och sedan genomfördes utvecklingssamtal. Dessutom hade jag en del andra inspirerande projekt på gång, en del av dem kommer jag att dela med mig av längre fram.

Tacksam över att jag haft de här tre åren med eleverna, med ABC-klubben och att mycket av mitt arbete finns dokumenterat på min blogg. Nu ska jag börja med en ny etta. Ska bli jättekul och spännande! Nu är jag en erfarenhet rikare och kan se klarare vad som kan göras bättre nästa gång.

Läsundervisningen och läsförståelsen känner jag mig nöjd med, väldigt nöjd faktiskt. Jag har kombinerat ABC-klubben med En läsande klass och införlivat lässtrategierna i alla ämnen. Det jag kan förbättra är att individualisera mera. De nya läggspelen för kodknäckarfasen ser jag fram emot att börja använda och dessutom har jag tillgång till flera småböcker detta läsår, så att eleverna kan ha korta lässtunder med en vuxen eller en kompis flera gånger under veckan.

Skrivundervisningen kommer jag att fokusera extra mycket på. Vi kommer att arbeta ännu mera med gemensamt skrivande, muntligt skrivande och hur man strukturerar upp en berättelse. Cirkelmodellen inom genreskrivande har jag lyckats bra med vad gäller faktatexter, men det är inom berättelseskrivandet jag får försöka hitta nya infallsvinklar och även att planera in övningar kring det kontinuerligt.

Vi kommer inte att köra igång direkt med ABC-klubben och Den magiska kulan-boken för åk 1. Jag vill hinna träffa och prata om läsning med var och en av eleverna först. En del kanske vill läsa lite för mig och andra vill kanske berätta vilka bokstäver de känner igen. Föräldramötet kommer vi att ha tidigt, redan andra skolveckan. Föräldrarna behöver information om hur vi lägger upp läs- och skrivundervisningen och då uppstår inte heller så många frågor när den första läsläxan skickas hem.

En rolig uppstartsidé jag fick av någon i mitt utvidgade kollegium var att ha en väska med saker i som berättar om mig själv. Jag kommer att ha den med mig första skoldagen. Efter att vi haft ett litet upprop, eleverna har fått sina platser, sin penna, mapp och sitt sudd och gjort en namnskylt till sin låda kommer jag att samla dem i en ring på min runda matta.

Ur väskan plockar jag upp en sak, t.ex. en frukt, och frågar eleverna vad det är. Någon kommer att känna igen frukten och säga att det är en nektarin. Vi kommer att säga nektarin med exempelvis glad, ledsen, arg och pigg röst. Jag kommer sedan att fråga vilken frukt som är deras favorit. Jag kommer att lära dem säga:

" - Jag tycker om..." och sedan fylla på med namnet för den frukt de gillar.

Vi kommer att träna muntligt skrivande och uttala ordet "punkt" i slutet av meningen.

Det är bra att ha en magisk sak, t.ex. en magisk kula, som skickas runt i ringen. Den som håller i saken har ordet och alla tittar och lyssnar på den personen. Var och en i ringen blir sedd och vill man fundera lite kan man säga "pass" så återkommer jag till den/dem när vi gått laget runt.

Min väska kommer att innehålla flera saker som berättar om mig själv: en kompass, ett mumintroll, en bok, solglasögon, ett foto på mina barn och ett eklöv.

Vi får se hur många saker vi hinner med första skoldagen. Tiden går alltid så fort, men jag tänker att väskan kan jag ha med mig under flera av svenskalektionerna den närmaste tiden. Vi kommer att varva de muntliga skrivstunderna med att eleverna gör egna böcker där de ritar och skriver om sig själva. Att introducera ordbilden "jag" passar fint in i sammanhanget.

En hel hög med böcker vill jag ha med mig också, kanske en bilderbok som passar till var och en av sakerna i min väska? Berättar mer om hur det gick senare och vilka böcker jag valde ut.

Många av övningarna jag berättat om är med inspiration från Anne-Marie Körling. Rekommenderar er att titta in på hennes blogg: http://korlingsord.se/.

Önskar er en fin uppstart på det nya läsåret! Lycka till!


Alfons-tema

Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-05-23


Vår läsebok om Den magiska kulan är så gott som slut. Vi har nu Olles bokstavssång kvar att läsa. Den finns att lyssna på som ljudfil. Det finns några skrivuppgifter kvar att göra som skrivläxa i läxboken.

De sista 12 skrivuppgifterna handlar om att läsa så ofta man vill, gärna varje dag. Man skriver ner bokens titel, datum, vem man läst för eller om man läst tyst och vad man tyckte om boken. Det är okej att låna småböcker från bokhyllan i klassrummet att läsa hemma eller att läsa en stund (5-15 min) i någon kapitelbok.

Så här på slúttampen av terminen har vi börjat med ett nytt tema om Alfons Åberg. Vi har fått låna en stor boklåda med Alfons-böcker från biblioteket. Alla barn har i grupp om två eller tre fått en Alfons-bok att läsa tillsammans. Tanken är att gruppen ska göra en egen Alfons-bok med egna bilder och egen datorskriven text. Böckerna ska bli så fina så vi kan läsa upp dem för andra, t.ex. för er föräldrar, och att vi kan spara dem som ett minne från ettan.

Efter att gruppen läst sin Alfons-bok har de fått sammanfatta boken och skriva om personer, miljöer och händelser i början, mitten och slut.

Nu är många uppe i arbetet att rita bilder som ska passa i deras bok. Sedan får de ordna bilderna i rätt kronologisk ordning innan de sätter sig för att skriva en egen text på datorn (utan att titta i Alfons-boken). Vi är väldigt imponerade av arbetsivern och skaparlusten i klass 1!
















Hittade de fina Alfons-böckerna som vi gjorde som grupparbete innan sommarlovet. Har fått tag på ett program som gör att man kan läsa dem via datorn. Det kommer fler inom en vecka.

Klicka mitt på för att öppna och läsa. Ha en trevlig lässtund tillsammans!










Här är några fler Alfons-böcker att läsa och njuta av...















Nya Alfons-böcker att sluka via bloggen!







Här kommer äntligen de fyra sista Alfons-böckerna. Visst blev alla fina? :)













B som i björn

Lek med ord i appen Visual Poetry.
Veckans bokstav är B och förutom bokstavsarbete har vi bildat sammansatta ord av orden björn, brand och bil. Det blev t.ex. isbjörn, brunbjörn och björnbär. Vi har även pratat om motsatsord som kall - varm, stark - svag och glad - ledsen.

Våra muntliga samtal där vi pratar med skiljetecken blir bara bättre och bättre. Eleverna tänker på att svara med flera ord och använda flera av orden i frågan då de säger sitt svar. Vi pratar om vad vi gjort i helgen och det muntliga kommer även in i SO:n.

Dena veckas lektion om Vårt Samhälle handlade om att betala skatt. Eleverna fick olika yrken, både från näringslivet och den offentliga sektorn. Alla i näringslivet (frisörer, journalister, fotografer, mäklare, florister, säljare osv)  fick först sin lön, 3000 kr, i låtsaspengar.

För att den offentliga sektorn (t.ex. läkare, politiker, sjuksköterskor, poliser, brandmän, lärare osv) ska få lön måste näringslivet betala skatt. De fick betala 1000 kr i skatt (inte så populärt).

Då kunde den offentliga sektorn få sin lön, först 3000 kr, men det ska ju vara rättvist, så de fick också betala skatt. Sedan fanns det pengar över till att t.ex. bygga vägar, trafikljus, sporthall, lekparker, skolor osv.

Barnen blev väldigt glada att få prata om de yrken jag tilldelat dem. De fick också komma fram en i taget och berätta för klassen varför just deras jobb var så viktiga.

Vi får absolut fortsätta prata om framtidsdrömmar. Det är spännande.

Lära in genom lek i svenska och SO

Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-04-12


I vårt fortsatta SO-arbete med Vårt samhälle har vi byggt ett eget samhälle. Barnen blev indelade i grupper och fick planera tillsammans vad deras samhälle skulle innehålla. Olika service-byggnader (orange färg) såsom sjukhus, stadshus, räddningsstation, supermarket och skola var värda 15 poäng. Butiker (blå färg), som pizzeria, mäklare, florist och leksaksaffär var värda 10 poäng. Vanlig hus var värda 5 poäng. De fick inte ha mer än 100 poäng i samhället, så det blev mycket bra diskussioner i grupperna om vad som skulle prioriteras. När alla byggnader var på plats fick de döpa sitt samhälle och rita in fina lekparker, övergångsställen, parkeringsplatser m.m. Grupperna fungerade jättebra och det berodde säkert till stor del på att det var en uppgift som engagerade. När alla grupper var klara fick de redovisa inför klassen.



I våra temagrupper sol, vind och vatten har vi i svenskan lekt oss till skrivande. I par om två och två fick de välja bland en massa små leksaksfigurer (björnar, dinosaurier, spindlar, katter, rävar m.m.) och sätta ihop en liten berättelse med hjälp av dem. När de lekt klart fick de skriva och rita en planering på ett stort A3-papper om vad som skulle hända först, inuti och sist i sagan. När planeringen var klar satte de igång att skriva sina böcker. Vi fortsätter med arbetet i nästa vecka. Barnen har börjat forma väldigt fina bokstäver nu. Den här gången blev det att skriva för hand, men nästa gång tar vi datorerna till hjälp igen.

Skriva i både svenska och SO

Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-03-22

Veckorna springer på snabbt, ännu en gång repetitionsvecka av de fyra senaste bokstäverna, denna gång Hh, Pp, Öö och Ff, och tillhörande utmaningar i Den magiska kulan.

Många är sugna på att skriva sagor och vi har tränat på att planera våra sagor utifrån ett skrivschema där början, mitten och slut finns med. I varje del av skrivschemat ska man tänka ut vilka personer, miljöer och händelser som sagan ska innehålla. Vi började med att planera och skriva en saga tillsammans och sedan har några provat på att göra egna sagor. Många har valt att samarbeta med kompisar.


Påsken närmar sig och vi har pratat om hur man firade påsken förr och hur man firar nu. Bibliska berättelsen om Jesus som blev uppspikad på ett kors och sedan uppstod från det döda har varit riktigt spännande att lyssna till. Vi har lärt oss att ägget är en symbol för pånyttfödelse.


I temaarbetet om Vårt samhälle lekte vi detektiver och letade reda på olika yrkesgrupper och arbetsplatser som ett samhälle kan innehålla. Några nappade verkligen på idéen och skrev och skrev om allt de kunde hitta från bilden. 


Ha en trevlig helg och fortsätt gärna att upptäcka arbetsplatser och yrken i vårt samhälle. Det är väldigt kul, tycker vi! :)