lördag 30 augusti 2014

Svenska och So på ett språkutvecklande sätt

Vecka 35 har vi försökt komma in i rutiner och schema och kört igång med våra skolämnen. Eleverna har fått skriva ett hemligt brev till sig själva om vilka förväntningar de har på årskurs 3, vad de vill eller tror de kommer att lära sig. De fick stoppa ner brevet i ett kuvert och klistra igen. Brevet kommer de sedan att få innan sommarlovets början. Lite spännande faktiskt!

Treans läsebok heter Nyckeln till skatten och till den hör en arbetsbok. Det roliga med arbetsboken är att den är vändbar, från det ena hållet arbetar vi med läsförståelsefrågor som hör till kapitlen i läseboken och från det andra hållet finns det språknycklar. Språknycklarna ger oss utmaningar i läsförståelse, stavning, språklära och lär oss om olika genrer, t.ex. faktatexter, berättande texter och instruerande texter.



I läroplanens mål står det att eleven ska kunna använda olika lässtrategier för att förstå och tolka olika texter. Eleven ska också kunna reflektera över innehållet i texter och samtala om det.

Vi har förutspått vad vår läsebok kommer att handla om och bekantat oss med olika begrepp, t.ex. titel, författare, omslagsbild, illustratör, baksidestext m.m. Vi har som konstnärer också övat på att se inre bilder då vi lyssnar eller läser en text.

Vi är redan från förra året välbekanta med lässtrategierna. I trean kommer vi att fortsätta öva på dem, bl.a. med hjälp av våra läsfixare. Så småningom kommer vi att använda lässtrategierna utan att vi ens tänker på det.

Den nya läseboken Nyckeln till skatten har delats ut och den lilla läxboken följer med även i år, så eleverna kan svara på några frågor som hör till texten. Läseboken finns på två nivåer. Ett par elever fick hem båda böckerna för att testa vilken text som verkar ge lagom utmaning.



I So:n har vi kört igång med ett tema kring valet. Vi fyllde i ett VÖL-schema (Vet, Önskar veta, Lärt oss) tillsammans både före och efter vi arbetat och det visade sig att våra treor fick reda på massor bara under en lektion.

Vi läste och pratade först om vår egen skola och vilka trivselregler som gäller här. Eleverna vet att de kan vara med och påverka genom klassråd och elevråd. Vi gick sedan vidare till att lära oss om Sverige och varför vi har lagar. Vi tittade på en tecknad film, Valrörelse, politik och styre, och lärde oss även här en massa nya ord och begrepp, som vi sedan samtalade, resonerade, skrev meningar och ritade bilder om.

Vi kommer att fortsätta arbeta med valet och det vore roligt om föräldrarna kan ordna så barnen kan få följa med och rösta till en vallokal, så att de får se hur det går till på riktigt.

Norrgruppens VÖL-modell

Sörgruppens VÖL-modell

fredag 22 augusti 2014

Ett lärorikt sommarlov

Verkligen mysigt att få träffa alla härliga barn igen efter sommaren! Våra nya klasskamrater har varmt välkomnats med leenden och under dagens musiklektion med Marija fick vi chansen att träna på allas namn med en rolig rörelselek. Kul när vuxna och barn kan leka och skratta tillsammans!

Första skoldagen pratade vi om vad barnen lärt sig eller hur de använt sina kunskaper under sommarlovet.

  • Hur har du använt din engelska i sommar?
  • Berätta om några gånger du verkligen fick använda matematiken i sommar!
  • Berätta om något du spelat, skrivit eller gjort på nätet?
  • Berätta om hur du tänker om klimatet, värmen, regnet eller har du varit med om något åskväder?
  • Om du har sett någon film, ett tv-program eller kanske fotbolls-VM. Berätta vad du tyckte!
  • Berätta om du har läst några böcker, vem du har läst för osv. 


Vi sorterade upp all deras upplevelser kring olika skolämnen. Självklart fick våra ABC-klubben-vänner Asta, Bea och Cesar vara med och illustrera de olika ämnena. Blev en fantastisk tavla!


Kanske inte så många tänkt på att de lärt sig om ämnet idrott och hälsa när de badat vid en strand? Eller att de tränat engelska när de spelat dataspel? Många har sportat och rest runt, vilket i sig ger massor med lärorika kunskaper i både SO, idrott och språk.

Vi gjorde en skrivövning där eleverna fick skriva upp sina sommaraktiviteter på Post-It-lappar, en aktivitet per lapp. "Jag simmade 200 meter" kunde passa in på både idrott och matematik och därför fick meningen skrivas ner på två olika lappar. Sedan staplades alla lappar  i ett diagram, en stapel för varje ämne, så att vi kunde jämföra och läsa om alla fantastiska kunskaper eleverna förvärvat eller tränat under sommaren. Här finns massor att diskutera, analysera och arbeta vidare med både i svenskan och matematiken. Kul! 


Många barn har glädjande nog haft med sig sin sommarläxa i form av en bok som de läst själva eller tillsammans med en vuxen i sommar. Som utlovat läser Annette eller jag två minuter högt ur varje bok. Vi tittar också tillsammans på textstorleken och omslaget och kopierar upp framsidan, för att kunna ge bra experttips på böcker till klasskompisarna.

Så mycket vi vill göra genast, nu och med detsamma, men först helg! Ha en trevlig en!

torsdag 12 juni 2014

Boktips inför sommaren 2014





Ställ dig i kö  av Tomoko Ohmura, humoristisk bilderbok                              5-7 år          

"Hjälp, jag gjorde illa Linn" av Jo Salmson.  För dig som just lärt dig läsa
Om hur det är att råka göra illa en kompis. 
Riddarskolan av Magnus Ljunggren För dig som just lärt dig läsa

Värsta bästa födelsedagen                Moni Nilsson                                        6-8 år
Kakan fyller sju år och önskar sig en cykel. På morgonen får hon bara små paket och har en stor ledsenklump i magen. Plötsligt kommer pappa med ett brev och utanför porten står den... Kakans nya cykel.  6-8 år

Fruktolösa tokobertar av Torbjörn Flygt                                                        6-9 år

Ellen, Sorken och hemligheten av Maria Frensborg.                                  6-9 år

Maros resa  Jo Salmson (första delen heter Kungen kommer)                   6-9 år

Lyckokakan                    Kerstin L Hahn                                                           6-9 år


Borttappat: Katt, kompis, kalsong     Elin Lindell                                         6-10 år
Jördis gillar inte bokstaven H. Allt dumt börjar på bokstaven H, hästar, handsvett, hål i tänderna och Harry Hansson. Trots det är allt bra i Jördis liv. Hon är bäst i klassen på fotboll, hon har en jättesnäll bästis som heter Judith.  Men allt ändrar sig när det börjar en ny tjej i klassen som gör de bästa fotbollsfinter som Jördis sett, dessutom blir hon kompis med Judith. Snart är allt bara kaos och knas.






Lill-Pär och jag                                                           Cecilia Davidsson         9- 12 år

Boken utspelar sig förr i tiden och handlar om Maja, som bor med fattig familj i ett torp på landet. En av hennes småbröder, Lill-Pär, är sjuk. Han har alltid varit liten och klen och blivit extra ompysslad och fått vara nära mamman. Så mycket att Maja är svartsjuk. Hon tänker att det skulle vara skönt om inte Lill-Pär fanns. Så dör Lill-Pär.
Nu blir det svårt för Maja. Hon har så dåligt samvete att hon fylld av skuld och sorg flyr ut i skogen efter begravningen. En dramatisk text med ett hoppfullt slut.




Spegeln: en skräcksaga                                         Kelly Barnhill                  9- 12 år

Jack tvingas tillbringa sommaren med sin morbror och moster i Hazelwood. Där verkar hela byn ha väntat på honom. Vacker och magisk sträckläsning för bokslukarna. En berättelse om magi, vänskap och offer. Men framför allt om att hitta sin plats i tillvaron.






Hjärtlös                                                                        Petrus Dahlin                  från 13 år
Maia flyttar till New York och måste lämna alla kompisar. Hennes föräldrar är upptagna med sina nya jobb och Maia är mest ensam hemma. Maia tittar runt i den stora lägenheten. Ett rum är alltid låst och dit in får Maia inte gå - himla konstigt tycker Maia. Men när hamstern rymmer och spåren leder in i det låsta rummet tar Maia nyckelknippan i hallen, låser upp och går in i det förbjudna rummet.
Passar bäst för dej som inte är lättskrämd. Boken är en mycket bra skräckhistoria!


Råttburgare                                                                David Williams                9-12 år
Zoe mobbas i skolan för sitt röda hår och sin tandställning. Allt är eländigt! Hennes pappa har förlorat sitt jobb på glassfabriken och hennes hamster dör plötsligt. Men så hittar Zoe en jättegullig råttunge i sitt rum. Zoe måste hålla den hemlig eftersom alla andra avskyr råttor. Hon upptäcker snabbt att det är lättare sagt än gjort, speciellt eftersom den hemske Burt, ägare till Burts burgare, har ett alldeles eget recept på burgare .


Liksom helt magiskt                                                 Mårten Melin                    från 12 år

Som om hösten kom på sommaren,                    Jan Henrik Nielsen        9-12 år

Barnhemmet                                                               Cecilia Lidbeck               9-12 år

Skuggan i väggen                                                     Kerstin L Hahn               9-12 år

Fler tips på böcker hittar du här

Gå gärna till biblioteket, där kan du få fler tips! En sväng till bokhandeln är inte heller så tokigt, där kan du köpa en pocket och lägga i packningen om du ska åka iväg någonstans!





En riktigt trevlig och skön sommar önskar

lärare och stadsbibliotekets barn- och ungdomsbibliotekarier!

fredag 6 juni 2014

Läsundervisning med ABC-klubben



I läs- och skrivundervisningen använder jag mig av läromedlet ABC-klubben från Natur och Kultur. Läseböckerna finns på tre olika nivåer i åk 1. A-boken (blå) är för nybörjarläsaren, B-boken (röd) är för de som fått visst flyt och C-boken (grön) är egentligen en högläsningsbok, som läraren använder sig av.

Böckerna är skrivna av Mats Wänblad och det är en spännande mystisk berättelse från pärm till pärm. Mats vågar krydda texterna med annorlunda ord, som är perfekta att ta upp till diskussion. Huvudpersonerna Asta, Bea och Cesar hamnar ofta i kniviga situationer som ger tillfälle till samtal om kompisskap, livsfrågor, rätt och fel. Ni får gärna ta en titt på min årsplanering för åk 1 och hur jag kombinerat bokstavs- och läseboksarbetet med livskunskap och bild.

Inför vare kapitel är det en ny bokstav och några nya ordbilder som tas upp. Ordbilderna dyker upp ett flertal gånger i det kapitel de tas upp, så eleverna ska lära sig känna igen dem. I den fantastiska lärarhandledningen skriven av Pia Hed Andersson och Ingela Felth Sjölund får man en massa bra tips på hur man kan gå igenom bokstavsform och laborera med ljud och bilder (ordbilder och målade bilder finns som kopieringsunderlag). Lärarhandledningen har varit till ovärderlig hjälp för mig. Den ger så bra struktur på undervisningen och använder man sig också av arbetsboken, läxboken och läsfixarna blir undervisningen komplett.


http://www.nok.se/lasfixarna
När man ska börja med en etta kan det kännas klurigt att veta hur många böcker man ska beställa. När jag beställde böcker senast så blev det ganska många av både A- och B-böcker medan jag bara beställde några stycken av C-böckerna. Det är bäst att de elever som ännu inte är helt säkra på sin läsning börjar med A-boken, men snart nog är en hel del mogna att gå över till B-boken.

Det finns olika vägar att ta reda på hur eleverna ligger till i sin läsutveckling. Man kanske inte har tid att själv sätta sig med varenda elev och kolla av läsningen innan sommarlovet. Att rådfråga förskoleklassläraren är ett sätt, men vi gjorde faktiskt så att föräldrarna fick vara med och bestämma. Vi hade ett föräldramöte tidigt på höstterminen där de kunde titta i läseböckerna och fylla i en lapp vilken bok de trodde passade bäst. Vi uppmuntrar till att läxläsningen hemma ska bli något positivt och att barnen inte ska börja med en för svår bok.

C-boken är egentligen en högläsningsbok, men hos oss var det många elever som ville byta till den i slutet av åk 1. För att kunna ge de elever som behöver en extra utmaning finns även Bonusboken, där eleverna får öva sig på att skriva svar med hel mening och andra lite klurigare övningar. Jag vet att några lärare har använt Bonusboken som läxbok till de elever som behöver det.

Text ur A-boken Den magiska kulan.
http://www.nok.se/abc-klubben
Text ur B-boken Den magiska kulan.
http://www.nok.se/abc-klubben
Titta gärna in under flik åk 1 på min blogg, så kan du ta del av vad vi gjorde i ettan.

torsdag 5 juni 2014

Dikter från naturen

Under vår naturskola har eleverna fått sitta i små grupper och skriva ner vad de upplever med sina sinnen. De har sedan fått skriva dikterna på dator och på egen hand infoga bilder från Clip Art. Deras arbeten har scannats av och laddats ner i programmet Flipsnack (flipsnack.com). Här nedan kan ni se resultatet.


fredag 23 maj 2014

Språkutvecklande arbete kring gudar och hjältar

Eleven återger delar av innehållet i några berättelser ur Bibeln samt i berättelser om gudar och hjältar i olika myter. - Lgr 11

Vi har visst blivit helt sålda på VÖL-tabeller i vår klass! Det blir så tydligt med VÖL när man startar upp ett nytt område i till exempel SO.

Utifrån en bild har vi förutspått och skrivit ner vad vi redan vet (V) om vikingarnas tro och vad vi önskar veta (Ö). Eleverna fick samarbeta i grupper.

Bilden av hur vikingarna trodde jorden såg ut.
Vi gick sedan gemensamt igenom vad de kommit fram till. Därefter läste jag texten högt och vi skrev ner svåra ord och diskuterade dem. Slutligen fyllde vi i vad vi lärt oss (L) i den tredje kolumnen.

Norrgruppens VÖL-tabell

Sörgruppens VÖL-tabell med detektivtavla till vänster

Veckan därpå repeterade vad vi lärt oss och tittade på vår VÖL-tabell, som suttit uppe på klassrumsväggen.

Det dök upp flera frågor kring asagudarna och vi letade fram mer information. En tankekarta (popplet) växte fram under vårt samtal.


Med hjälp av tankekartan fick alla skriva egna meningar i sin skapelseberättelsebok. Ett spännande tema som inspirerade många att skriva så pennorna glödde. 

En del hade frågor om hur många meningar de måste skriva. Med inspiration ifrån Anne-Marie Körling frågade jag dem då hur många meningar de vill skriva för att de ska känna sig nöjda. Jag ville få igång tankesättet att de ska utmana sig själva lite grann. Tror att flera gjorde "personligt rekord" i skrivande just i det här temat.

När de kände sig klara fick de vara konstnärer och rita en bild av något som dykt upp i deras huvuden under arbetet. 

Hästen Skinfaxe drog solen.

Här följer en del av alla fina skrivarbeten:






Det här är en fortsättning på vårt arbete där vi tidigare har läst Bibelns skapelseberättelse och även med hjälp av ett VENN-diagram gjort jämförelser med den vetenskapliga forskningsteorin kring jordens uppkomst.

Många elever var stolta och ville visa upp sina skapelseberättelseböcker på det elevledda utvecklingssamtalet.

Sista kapitlet i Diamantjakten

Slut för idag, tack för idag är titeln till sista kapitlet i Diamantjakten, som eleverna fått hem som läxa till nästa onsdag.

Våra läsfixare spågumman, detektiven, frågeapan och cowboyen kommer numera naturligt in i samtalen kring alla texter vi läser.


Konstnären ville också vara med i onsdags. Eleverna fick tänka efter vilken bild som dök upp i huvudet och rita den och skriva en mening till. Vi samlades sedan på mattan och försökte med cowboyens hjälp sammanfatta och resonera oss fram till i vilken ordning bilderna dök upp i kapitlet. 



Här nedan kommer bilderna huller om buller. Kanske ni kan hjälpa mig att få dem i rätt ordning?