Sidor

lördag 26 november 2016

Strategier för skrivande av instruerande texter


Att undervisa elever för att tillägna sig strategier för skrivande, har visat sig vara något av det som ger absolut störst effekt i skrivundervisning (Graham m.fl. 2012). I Livet i Bokstavslandets Lärarhandledning finns mallar att förstora och ha på väggen i klassrummet, så alla kan se hur olika texter är uppbyggda. Vi arbetar enligt cirkelmodellen och ger eleverna en stabil grund för sitt skrivande. 



De senaste veckorna har vi arbetat med instruerande texter. 

Fas 1 i cirkelmodellen, att bygga upp kunskap inom ämnesområdet, inleddes genom att jag högläste en instruerande text ur läseboken. 


Kapitlet innehåller en vägbeskrivning och bilder, som väckte stor nyfikenhet hos eleverna. Hur cyklade fröken till scoutstugan egentligen? Vi tittade på en mall för hur instruerande text kan se ut.


Fas 2 i cirkelmodellen, att studera texter inom genren instruerande texter för att få förebilder, genomförde vi med hjälp av uppgifterna i arbetsboken. Receptet på banangodis blev några sugna på att testa hemma. 




I fas 3 skrev vi gemensamt en instruerande text om att borsta tänderna. Det blev lite roligt då jag försökte följa elevernas uppmaningar om hur jag skulle göra. Det räcker ju inte bara att stoppa in tandborsten i munnen. Instruktionerna måste bli flera. Eleverna förklarade mera.




När eleverna i fas 4 av cirkelmodellen själva fick välja vad de skulle skriva om fick de många roliga idéer, t.ex. fånga en pokémon, rykta en häst, spela en fotbollsmatch, slå in ett paket m.m. 

Upptäckte att några behövde träna mer på uppmaningar och det var då jag gjorde en enkel övning med dem, som jag kallar för Att göra en skolsaksbild. Vi använde helt enkelt vanliga skolsaker och eleverna fick följa mina instruktioner och placera dem på ett papper. Sedan jämförde vi om deras bild överensstämde med min. Efteråt jobbade eleverna parvis och tränade på att instruera varandra. Till sist skapade de egna konstverk, som de fick rita av. Dessa kommer vi att arbeta vidare med i tema om kartan.




Nytt kapitel i Livet i Bokstavslandet har mottagits med glädje av barnen. Vi upptäcker NG-ljudet både i läseboken och på vår Ordvägg. Eleverna har fått hem en ny stavningsläxa där träning av handstilen kommer in på ett bra sätt med hjälp av de olika raderna (tak, mellanvåning, golv och källare). Utmaningsläxa med lite klurigare ord delas ut på måndag för de som behöver eller önskar. Vi kommer också träna på orden i skolan.


"Fröken, hur ritar man en regering?"

I arbetsboken finns en övning där man ska förklara ett nytt ord genom att rita det. Då var det elevernas tur att ge mig en lite extra utmaning, för jag hade ju skojat och sagt att jag var bra på att rita regeringar. Ingen dag är den andra lik... vi har roligt nästan jämt!




I torsdags fick vi besök av utvecklingsansvarig på Liber, Magnus Bäckberg, som deltog i vårt klassrumsarbete med Livet i Bokstavslandet, parläsning i läseboken och läsförståelse i arbetsboken. Han uttryckte att det var trevligt att sitta och lyssna till barnen, som hjälpte och stöttade varandra i parläsningen.



Vi tittade också på Livet i Bokstavslandets nya webbapp. Den kan köras i dator, surfplatta eller mobiltelefon. Med den kan eleverna träna på innehållet i boken: ord och frågor på texten. Det är självrättande övningar, som är kostnadsfria. Klicka nedan och testa.

Livet i Bokstavslandets webbapp

Gå gärna med i facebookgruppen Livet i Bokstavslandet så kan du få ännu mer tips om läromedlet. 

Har du ett instagramkonto kan du följa mig på @lasoskrivundervisning för dagliga uppdateringar, tips och idéer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar