Sidor

fredag 14 augusti 2015

Bokstavsarbete

Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2012-09-12

Så gott som varje vecka jobbar vi med en ny bokstav. Nu ska ni få veta hur vi gör.

Vi samlas på mattan och fröken tar fram några bildkort på djur. Barnen får gissa vilken bokstav vi ska jobba med. Vi tittar på våra munnar och känner på bokstavens ljud i munnen.

Vi letar efter bokstaven i väggalfabetet.

Barnen får ge förslag på ord där de hör bokstaven. Fröken skriver upp förslagen på tavlan.

Fröken visar hur bokstaven skrivs i skrivhuset, som har tak, mellanvåning, golv och källare. Barnen tränar på att skriva bokstaven i luften med fingret.

Fröken tar fram många bilder och alla barn får varsin bild. Alla barn får säga vilket ord de har och vi andra säger efter. Var hör vi bokstavsljudet? Först, inuti eller sist? Ibland är det ett lurkort! Då hör vi inte bokstavsljudet alls.

Fröken visar en bild, till exempel på en myra. Hur många ljud hör du? Ljuda ordet och räkna på fingrarna. Vi drar streck på tavlan för varje ljud vi hör.

Vi får också lära oss en ny ordbild. Denna vecka har vi lärt oss ser. Vi läser både med gamla och nya ordbilder och tar hjälp av ritade bilder. Vi gör egna meningar, till exempel "Jag ser en mus." Vi läser för varandra och tillsammans.

När vi har haft vår samling med muntliga övningar på mattan är det dags att jobba.

Vi sätter oss på våra platser och tränar ännu en gång på bokstavsformen med fingret. Först i luften, sedan på bänken och till slut testar vi att blunda och skriva med fingret på bänken.

Bokstavsschemat får barnen jobba med i sin egen takt:

1. Spåra.
    Barnen tränar på att skriva bokstaven med fem olika färger.


2. Tavlan.
    Barnen kommer fram till tavlan och skriver tre stora och tre små bokstäver.
    Fröken står och tittar så att bokstaven formas rätt.


3. Vikpapper.
    Barnen får ett vikt papper som de skriver bokstaven på.



4. Bokstavshäfte.
    Barnen skriver bokstäver i ett bokstavshäfte.
    De får välja ut den snyggaste stora och lilla bokstaven.
    Fröken kommer och ritar stjärnor vid dem.



När allt detta jobb lagts ner och barnen tränat på bokstavens ljud och form går vi över till Den magiska kulans arbetsbok. Där skriver vi de finaste bokstäver vi kan och gör andra övningar som vi redan känner igen från veckan.


 

8 kommentarer:

  1. Hej, på den första bilden där barnen ska spåra M - tillhör det ABC-klubben eller finns det att ladda ner någonstans? Det ser ut som ett perfekt komplement till vårt bokstavsarbete i år 1 - och det verkar vara omöjligt att hitta en font som barnen kan spåra där varje bokstav ser ut så som vi vill att barnen ska lära sig!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Detta är ett kopieringsunderlag som jag använt i många år. Bokstavshäftet är från Serholt och det är likadana bilder som i bokstavsbilden.

      Radera
  2. Sök på ABC-planscher i svart/vitt eller klicka på den här länken: http://www.bocker.sli.se/artinfo.asp?db=99&id=0&u=0&g=&s=0&i=20&o=1&f=0&l=&w=%22Bokst%E4ver%22&y=&ok=yes&artnr=SER96102

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat Marika !
    En riktig pedagogisk arbete.
    Mvh Fatmire Bunjaku
    MM Lärare i Albanska
    Göteborg

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag ska precis kliva in i en klass 1-2, efter många år i förskolan. Jag blir väldigt inspirerad av det du gör! Har du nått tips på hur jag kan fortsätta/ avsluta terminen med klassen? Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sandra! Det jag kommer att tänka på nu är Alfons-tema, som jag genomförde för ett par år sen. Det fungerar säkert lika bra med några andra berättelser också. Kanske Emil i Lönneberga vore kul? http://lasoskrivundervisning.blogspot.se/2015/08/alfons-tema.html

      Radera
    2. Tack Sandra! Det jag kommer att tänka på nu är Alfons-tema, som jag genomförde för ett par år sen. Det fungerar säkert lika bra med några andra berättelser också. Kanske Emil i Lönneberga vore kul? http://lasoskrivundervisning.blogspot.se/2015/08/alfons-tema.html

      Radera