Sidor

fredag 14 augusti 2015

Att skriva sig till läsning via datorn

Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2012-11-26

Vi har under ett par veckors tid använt datorerna mer i undervisningen. I Sörgruppens rum har vi fyra fasta datorer och dessutom kan vi låna bärbara datorer från mellanstadiet då det behövs. 

Vi har två pedagogiska skrivprogram, Skolstil och Vital, som vi använder oss av då vi ska skriva. Skrivprogrammen är så fiffiga att de ljudar bokstäverna då man trycker på tangenterna. När man trycker på skiljetecken så läses hela meningen upp.

På onsdagar, då vi delar upp i sol-, vind- och vattengrupper, har en grupp fått vara en hel förmiddag hos mig och skriva sig till läsning. (Övriga har haft musik och matte.) Hittills har sol- och vindgruppen fått prova. Nu på onsdag ska vi till kyrkan, men nästa onsdag blir det vattengruppens tur.

På Elevens Val-tiden är det ett gäng som valt att skriva sagor på datorn. Där har vi också hunnit med två lektioner. 

Så här går det till då vi lägger upp arbetet:

  1. Uppgiften introduceras i helgrupp.
Vi samtalar om vad man kan skriva om. 
Till exempel: Hur kan man göra för att meddela sig med någon som inte kan prata eller inte befinner sig på samma ställe och som man inte kan ringa till? Ja, man kan skriva meddelanden, brev. Det är ju så mycket som vi inte vet om Lillemor. Vi provar att skriva egna meddelanden på datorn till henne. Vi ger förslag på vad vi vill veta mer om, så att alla kommer igång med sina tankar.

  1. Eleverna planerar två och två (jag bestämmer vilka som ska jobba tillsammans).
  2. Eleverna börjar illustrera till texten (eller eleverna börjar skriva).
  3. Eleverna skriver i par vid en dator.
  4. Texten blir “översatt” eller rättad (jag renskriver deras texter nedanför).
  5. När man skrivit klart gör man klar sin illustration.

Inom onsdagens skrivpass ingår också en bilduppgift. Eleverna får skapa fritt bland olika material som erbjuds.

På Elevens Val har eleverna också fått testa dataprogrammet Från ord till ord, som är korsord med stigande svårighetsgrad.

I den närmaste framtidsplanen har jag tänkt att jag skriver ut allas brev till Lillemor i två exemplar, Lillemor får ett brev (där vi hoppas på personliga svar från henne) och eleverna får hem ett exemplar att träna på som läsläxa. Jag meddelar när det blir dags för den läsläxan.

Jag ser också fram emot att snart beställa iPads till klassen! Vi behöver förstås bra appar med bra pedagogiska program och jag har fått ett riktigt hett tips på läromedelsmässan i Stockholm där jag var på höstlovet. Det är Qnoddarnas värld, som är ett heltäckande läromedel för Ipad i åk 1-3. Det är pedagogiskt kvalitetssäkrat i svenska, matematik, SO och NO. Fantastiskt nog är det också kostnadsfritt under detta läsår. Läs mer genom att klicka på länken: http://www.nok.se/qnodd.

Vad kul det ska bli att få lära sig mer, en helt ny värld öppnar sig för oss.



3 kommentarer:

  1. Nyfiken på om du hunnit använda Qnoddarna än? Och vad du tycker i så fall? När man tittar på lärarhandledningens smakprov så påminner ju övningarna mycket om det som redan finns i Den magiska kulans arbetsbok. Därför tänkte jag att det kanske blir för mycket upprepning? Men den kan ju ha andra fördelar såklart.
    Mvh Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har jag inte använt Qnoddarna. Kommunen valde att satsa på åk 4-6 och vi i F-3 fick inte ta del av IKT-satsningen med 1-1 datorer eller några Ipads.

      Radera
  2. Vi i årskurs ett i Borlänge har fått ta del utav IKT-satsningen och alla tips och idéer är superbra.
    Tackar :)

    SvaraRadera