Sidor

fredag 6 juni 2014

Läsundervisning med ABC-klubben



I läs- och skrivundervisningen använder jag mig av läromedlet ABC-klubben från Natur och Kultur. Läseböckerna finns på tre olika nivåer i åk 1. A-boken (blå) är för nybörjarläsaren, B-boken (röd) är för de som fått visst flyt och C-boken (grön) är egentligen en högläsningsbok, som läraren använder sig av.

Böckerna är skrivna av Mats Wänblad och det är en spännande mystisk berättelse från pärm till pärm. Mats vågar krydda texterna med annorlunda ord, som är perfekta att ta upp till diskussion. Huvudpersonerna Asta, Bea och Cesar hamnar ofta i kniviga situationer som ger tillfälle till samtal om kompisskap, livsfrågor, rätt och fel. Ni får gärna ta en titt på min årsplanering för åk 1 och hur jag kombinerat bokstavs- och läseboksarbetet med livskunskap och bild.

Inför vare kapitel är det en ny bokstav och några nya ordbilder som tas upp. Ordbilderna dyker upp ett flertal gånger i det kapitel de tas upp, så eleverna ska lära sig känna igen dem. I den fantastiska lärarhandledningen skriven av Pia Hed Andersson och Ingela Felth Sjölund får man en massa bra tips på hur man kan gå igenom bokstavsform och laborera med ljud och bilder (ordbilder och målade bilder finns som kopieringsunderlag). Lärarhandledningen har varit till ovärderlig hjälp för mig. Den ger så bra struktur på undervisningen och använder man sig också av arbetsboken, läxboken och läsfixarna blir undervisningen komplett.


http://www.nok.se/lasfixarna
När man ska börja med en etta kan det kännas klurigt att veta hur många böcker man ska beställa. När jag beställde böcker senast så blev det ganska många av både A- och B-böcker medan jag bara beställde några stycken av C-böckerna. Det är bäst att de elever som ännu inte är helt säkra på sin läsning börjar med A-boken, men snart nog är en hel del mogna att gå över till B-boken.

Det finns olika vägar att ta reda på hur eleverna ligger till i sin läsutveckling. Man kanske inte har tid att själv sätta sig med varenda elev och kolla av läsningen innan sommarlovet. Att rådfråga förskoleklassläraren är ett sätt, men vi gjorde faktiskt så att föräldrarna fick vara med och bestämma. Vi hade ett föräldramöte tidigt på höstterminen där de kunde titta i läseböckerna och fylla i en lapp vilken bok de trodde passade bäst. Vi uppmuntrar till att läxläsningen hemma ska bli något positivt och att barnen inte ska börja med en för svår bok.

C-boken är egentligen en högläsningsbok, men hos oss var det många elever som ville byta till den i slutet av åk 1. För att kunna ge de elever som behöver en extra utmaning finns även Bonusboken, där eleverna får öva sig på att skriva svar med hel mening och andra lite klurigare övningar. Jag vet att några lärare har använt Bonusboken som läxbok till de elever som behöver det.

Text ur A-boken Den magiska kulan.
http://www.nok.se/abc-klubben
Text ur B-boken Den magiska kulan.
http://www.nok.se/abc-klubben
Titta gärna in under flik åk 1 på min blogg, så kan du ta del av vad vi gjorde i ettan.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag ska starta upp arbetet med den magiska kulan i år 1, såg att du hade länkat till en årsplanering för åk 1 men går ej att komma åt den. Finns de möjlighet att ta del av den?

    Fanny

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag har samma fråga som Fanny hade år 2018. Vart kommer man åt din årsplanering för Magiska kulan, skulle välidgt gärna vilja se den om du vill dela förståss:)

    Christina

    SvaraRadera
  3. Hej Marika!
    Finns det möjlighet att ta del av din årsplanering?

    SvaraRadera