Sidor

lördag 8 februari 2014

Min #Digiskolresa - från värdegrund till boksamtal

Fick en kort pratstund med Anna Kaya på Skolforum i höstas där hon stod och gjorde reklam för Digitala skollyftet. Det var först när jag kom hem, läste mer om #digiskol och insåg att jag själv satte gränserna för hur mitt digitala skollyft skulle se ut, som jag verkligen nappade och anmälde mig.


Digitala skollyftet vilar på tre ben;

1. Använda digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande. (Digitala färdigheter)

2. Lära av varandra i det utvidgade kollegiet. (Sharing is caring)

3. Använda sina färdigheter på ett sätt som gynnar utvecklingen av sin roll i skolan. (Skolutveckling)

De tankar jag fick i början om vilka mål jag skulle ha handlade tills största delen om att utveckla mig inom olika digitala verktyg, lässtrategier och värdegrundsarbete i min åk 2.

  • I min kommun driver jag tillsammans med några fler förstelärare och läsutvecklare ett projekt som vi kallar Språk i alla ämnen för alla elever. Här fokuserar vi mycket på lässtrategier. Vi har en gemensam blogg där vi skriver om hur det går med arbetet på våra respektive skolor.
  • Ville fortsätta samtalen kring värdegrund i min åk 2 och ville gärna utveckla det på ett språklyftande sätt och med hjälp av digitala verktyg. 
  • Klassen har en koala-nallebjörn som vi skickat ut på resa till olika klasser i Sverige. Jag hade som mål att på något sätt göra en karta och rita ut på den vart den tar vägen, digitalt förstås. Koalan bär också ett viktigt budskap med sig, i form av en konfliktlösningsmetod, som den lär ut på sin färd.
  • En adventskalender var jag också sugen på att göra. Kanske via programmet Thinglink. Fick tips ifrån Camilla Askebäcks Livets glada pussel-blogg.
När jag började luska lite mer om hur man gjorde en Thinglink, så upptäckte jag att det inte alls var så svårt. Fick en idé om att kombinera med värdegrundsarbetet och att eleverna skulle få göra egna positiva uppdragskort till 14 av luckorna i adventskalendern. Det var de dagar som det var skoldagar kvar i december innan terminsavslutningen. Till de 10 övriga luckorna tänkte jag ha roliga youtube-länkar med bl.a. julfilmer, julsånger osv. Förslag på länkar fanns samlade i ett dokument där flera kollegor ute i landet fyllde på och även jag kunde bidra lite grann.



Adventskalendern blev ett bra redskap i vårt värdegrundsarbete. Vi skrev upp de dagliga positiva uppdragen på tavlan i klassrummet och genom samtal gav eleverna tips till varandra på hur man skulle kunna göra för att genomföra uppdragen.

Thinglink var ett bra verktyg på flera olika sätt när jag tänkte efter... som tankekarta till exempel! När min kollega, som undervisar i åk 5, rådfrågade mig om hur man på ett roligt sätt kan piffa upp elevernas egna resebloggar om Europa blev mitt svar givetvis: Thinglink. Vi hjälptes åt att utveckla idén och en påhittad figur på resa i Europa fick presenteras i bloggen genom tankekartan. Mer kan du läsa här.

Det här med lässtrategier då, kunde jag ha hjälp av digitala verktyg även här? Hade under hösten arbetat dagligen med lässtrategier i klassen. Eleverna förbereddes grundligt på läsläxorna innan de skickades hem och det genom att vi hade gemensamma boksamtal. Jag provade mig fram genom att några av eleverna fick ha datorer och skriva ner ord under boksamtalet. Kände mig inte helt nöjd, även om det gav otroligt mycket att få ta del av barnens tankar och att en del av barnen blev speciellt aktiverade med hjälp av datorerna. Jag ville få med alla på tåget.

Tankevurpan stannade alltså inte där utan det blev en vad ska man säga...saltomortal? Jag bestämde mig för att göra egna boksamtalsfilmer med hjälp av appen Videoscribe, lägga på röster och musik med appen iMovie, publicera på youtube och länka till fimerna via en Thinglink.

Här hade jag turen att få mycket stöd via fb och twitter genom Ulrica Elisson, Anna Kaya och många fler. På hemmaplan hade jag hjälp av mina barn. Barn kan ju mer än oss vuxna många gånger! Mina två yngsta barn fick vara med och prata in röster på filmerna och min äldsta son var tekniker. Till slut blev min stora son lite trött på mig ("orkaaa...") , och sa att nu får mamma faktiskt klara sig själv. Och det gjorde jag till slut. Hurra. :)



Efter testkörning i min klass fick jag sänka bakgrundsmusiken för att rösterna skulle bli riktigt tydliga. Det gav upphov till att det blev ett något störande sus i bakgrunden. Det här är något jag har att förbättra i mitt fortsatta arbete med filmer.

Responsen från eleverna var i alla fall entydigt positiv, det är roligt och intressant att få se filmsnuttar under boksamtalet och man förstår bättre vad det handlar om. Själv tycker jag att jag nu har lättare att fånga eleverna med hjälp av filmerna. Deras värdefulla tankar får jag ta del av mer och mer och det är främst det jag värdesätter, att eleverna utvecklas och jag får vara en del av det!

Tack vare twitter och fb-grupperna En läsande klass och ABC-klubben kunde jag nå ut med mina boksamtalsfilmer via min blogg. Under en vecka hade jag över 2300 sidvisningar på inlägget. Så magiskt och häftigt att upptäcka hur stort det utvidgade kollegiet är!



Vid sidan av utvecklandet av Thinglink har jag med tips från twitter och Lars Lingman börjat använda mig av Google Tour Builder. Nu kan vi i åk 2 följa vår Koalas resa genom Sverige när den besöker olika klasser och lär ut hur man kan använda sig av Koalametoden, en konfliktlösningsmetod (Sluta! Strunta! Gå!). Koalan har självklart även fått en egen sida på vår klassblogg.

Det är spännande att använda sig av Google Earth tillsammans med eleverna, att kunna zooma sig ner i marknivå och titta hur olika skolor ser ut i Sverige. Eleverna får en förståelse för hur jorden ser ut och hur litet vårt land Sverige är i jämförelse. Ett verktyg som jag absolut kommer att fortsätta använda.

Sammanfattningsvis tittar jag tillbaka på det digitala skollyftets tre ben för att se om jag fått med allt till min ansökan om en Badge.

1. Använda digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande.

Kommunikation; Använt mig av olika fb-grupper samt twitter för att kommunicera med andra kring de frågor jag haft. Det digitala verktyget Thinglink är i sig ett redskap i kommunikation.

Lärande; Diskussioner kring hur digitala verktyg fungerar, och hur man gör det tydligt och fångar eleverna på ett betydelsefullt pedagogiskt sätt med sikte mot målen i Lgr 11, tex. i svenska och SO för åk 2.

Skapande; Skapat en digital adventskalender, en tankekarta och ett boksamtalsprogram via programmet Thinglink. Skapat filmer i Videoscribe och iMovie, som jag publicerat på youtube. Skapat koalans resa via Google Tour Builder.

2. Lära av varandra i det utvidgade kollegiet.

Diskuterat på twitter och i olika fb-grupper kring digitala verktygs användning samt för-, och nackdelar om de olika. Läst blogginlägg från Digitala skollyftets blogghubb och bidragit med egna inlägg. Jag har delat med mig av mitt arbete i fb-grupperna En läsande klass och ABC-klubben och känt att jag fått mycket tillbaka både vad gäller digitala verktyg och lässtrategier.

3. Använda sina färdigheter på ett sätt som gynnar utvecklingen av sin roll i skolan.

Tips och inspiration har gjort att jag nu tagit mina första steg i att göra filmer och publicera på youtube. Boksamtalsfilmerna har jag nytta av flera gånger i veckan tillsammans med eleverna. Jag lockar dem till att reflektera, våga uttrycka sina egen åsikter, tankar och koppla till egna erfarenheter. Det är också roligt att delge kollegor på min egen skola och andra skolor ute i landet hur jag arbetar och att det kan vara en hjälp för dem att våga använda sig av digitala verktyg för att nå målen.


//Marika

3 kommentarer:

  1. Kul kombinationer av uppgifter och appar. Jag kommer att testa Thinglink i vårt arbete med yrken i åk1. Jag undrar vilken respons du fått av dina IRL-kollegor? Koalan och jag är kompisar nu!

    SvaraRadera
  2. Koalan är välkommen, jag menade att jag gillar hans budskap! Sen lördagskväll ska man inte kommentera bloggar ;) Tack för ditt ärliga svar. Jag upplever samma sak. Inte med de närmaste kollegorna, vi snarare sporrar varandra, men det är ju bara vår klass som får del av de digitala resurserna då. Vi har en klar digital ojämlikhet som är påtaglig i vårt upptagningsområde och vi måste se till att eleverna får den kompetensen med sig. Jag funderar på att erbjuda mig att leta upp/göra flipps till mina kollegor och be dem tänka om de fick ut något mervärde av det. Vi får se hur det går.

    SvaraRadera
  3. Lycka till med vad du än gör! Att lägga ner jättemycket tid på att göra filmer till någon annan skulle jag ha svårt att göra tror jag. Tänk om de inte ens blir använda? Däremot kan du säkert hjälpa till att hitta bra filmer. Det finns många bra sidor. Det är kul att utveckla digitalt och att kunna inspirera andra att göra samma sak. Vissa idéer hamnar i god jord, andra inte.

    SvaraRadera