Uppdaterar bloggen och inser att vårterminen i trean gick i ett hejdundrande tempo. Det går upp och ner med bloggandet och ibland så finns inte orken till mycket mer än det som absolut måste göras. Vi hade nationella prov i mars och april, som också tog sin lilla tid att rätta och dokumentera, och sedan genomfördes utvecklingssamtal. Dessutom hade jag en del andra inspirerande projekt på gång, en del av dem kommer jag att dela med mig av längre fram.
Tacksam över att jag haft de här tre åren med eleverna, med ABC-klubben och att mycket av mitt arbete finns dokumenterat på min blogg. Nu ska jag börja med en ny etta. Ska bli jättekul och spännande! Nu är jag en erfarenhet rikare och kan se klarare vad som kan göras bättre nästa gång.
Läsundervisningen och läsförståelsen känner jag mig nöjd med, väldigt nöjd faktiskt. Jag har kombinerat ABC-klubben med En läsande klass och införlivat lässtrategierna i alla ämnen. Det jag kan förbättra är att individualisera mera. De nya läggspelen för kodknäckarfasen ser jag fram emot att börja använda och dessutom har jag tillgång till flera småböcker detta läsår, så att eleverna kan ha korta lässtunder med en vuxen eller en kompis flera gånger under veckan.
Skrivundervisningen kommer jag att fokusera extra mycket på. Vi kommer att arbeta ännu mera med gemensamt skrivande, muntligt skrivande och hur man strukturerar upp en berättelse. Cirkelmodellen inom genreskrivande har jag lyckats bra med vad gäller faktatexter, men det är inom berättelseskrivandet jag får försöka hitta nya infallsvinklar och även att planera in övningar kring det kontinuerligt.
Vi kommer inte att köra igång direkt med ABC-klubben och Den magiska kulan-boken för åk 1. Jag vill hinna träffa och prata om läsning med var och en av eleverna först. En del kanske vill läsa lite för mig och andra vill kanske berätta vilka bokstäver de känner igen. Föräldramötet kommer vi att ha tidigt, redan andra skolveckan. Föräldrarna behöver information om hur vi lägger upp läs- och skrivundervisningen och då uppstår inte heller så många frågor när den första läsläxan skickas hem.
En rolig uppstartsidé jag fick av någon i mitt utvidgade kollegium var att ha en väska med saker i som berättar om mig själv. Jag kommer att ha den med mig första skoldagen. Efter att vi haft ett litet upprop, eleverna har fått sina platser, sin penna, mapp och sitt sudd och gjort en namnskylt till sin låda kommer jag att samla dem i en ring på min runda matta.
Ur väskan plockar jag upp en sak, t.ex. en frukt, och frågar eleverna vad det är. Någon kommer att känna igen frukten och säga att det är en nektarin. Vi kommer att säga nektarin med exempelvis glad, ledsen, arg och pigg röst. Jag kommer sedan att fråga vilken frukt som är deras favorit. Jag kommer att lära dem säga:
" - Jag tycker om..." och sedan fylla på med namnet för den frukt de gillar.
Vi kommer att träna muntligt skrivande och uttala ordet "punkt" i slutet av meningen.
Det är bra att ha en magisk sak, t.ex. en magisk kula, som skickas runt i ringen. Den som håller i saken har ordet och alla tittar och lyssnar på den personen. Var och en i ringen blir sedd och vill man fundera lite kan man säga "pass" så återkommer jag till den/dem när vi gått laget runt.
Min väska kommer att innehålla flera saker som berättar om mig själv: en kompass, ett mumintroll, en bok, solglasögon, ett foto på mina barn och ett eklöv.
Vi får se hur många saker vi hinner med första skoldagen. Tiden går alltid så fort, men jag tänker att väskan kan jag ha med mig under flera av svenskalektionerna den närmaste tiden. Vi kommer att varva de muntliga skrivstunderna med att eleverna gör egna böcker där de ritar och skriver om sig själva. Att introducera ordbilden "jag" passar fint in i sammanhanget.
En hel hög med böcker vill jag ha med mig också, kanske en bilderbok som passar till var och en av sakerna i min väska? Berättar mer om hur det gick senare och vilka böcker jag valde ut.
Många av övningarna jag berättat om är med inspiration från Anne-Marie Körling. Rekommenderar er att titta in på hennes blogg: http://korlingsord.se/.
Önskar er en fin uppstart på det nya läsåret! Lycka till!
I den här bloggen skriver jag om min språkutvecklande undervisning i åk 1 - 3. Det kommer även handla om reflektioner utifrån mitt skolutvecklingsuppdrag som förstelärare i åk F-6.
Sidor
▼
lördag 15 augusti 2015
Alfons-tema
Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-05-23
Vår läsebok om Den magiska kulan är så gott som slut. Vi har nu Olles bokstavssång kvar att läsa. Den finns att lyssna på som ljudfil. Det finns några skrivuppgifter kvar att göra som skrivläxa i läxboken.
De sista 12 skrivuppgifterna handlar om att läsa så ofta man vill, gärna varje dag. Man skriver ner bokens titel, datum, vem man läst för eller om man läst tyst och vad man tyckte om boken. Det är okej att låna småböcker från bokhyllan i klassrummet att läsa hemma eller att läsa en stund (5-15 min) i någon kapitelbok.
Så här på slúttampen av terminen har vi börjat med ett nytt tema om Alfons Åberg. Vi har fått låna en stor boklåda med Alfons-böcker från biblioteket. Alla barn har i grupp om två eller tre fått en Alfons-bok att läsa tillsammans. Tanken är att gruppen ska göra en egen Alfons-bok med egna bilder och egen datorskriven text. Böckerna ska bli så fina så vi kan läsa upp dem för andra, t.ex. för er föräldrar, och att vi kan spara dem som ett minne från ettan.
Efter att gruppen läst sin Alfons-bok har de fått sammanfatta boken och skriva om personer, miljöer och händelser i början, mitten och slut.
Nu är många uppe i arbetet att rita bilder som ska passa i deras bok. Sedan får de ordna bilderna i rätt kronologisk ordning innan de sätter sig för att skriva en egen text på datorn (utan att titta i Alfons-boken). Vi är väldigt imponerade av arbetsivern och skaparlusten i klass 1!
Klicka mitt på för att öppna och läsa. Ha en trevlig lässtund tillsammans!
Här är några fler Alfons-böcker att läsa och njuta av...
Nya Alfons-böcker att sluka via bloggen!
Här kommer äntligen de fyra sista Alfons-böckerna. Visst blev alla fina? :)
B som i björn
Lek med ord i appen Visual Poetry. |
Våra muntliga samtal där vi pratar med skiljetecken blir bara bättre och bättre. Eleverna tänker på att svara med flera ord och använda flera av orden i frågan då de säger sitt svar. Vi pratar om vad vi gjort i helgen och det muntliga kommer även in i SO:n.
Dena veckas lektion om Vårt Samhälle handlade om att betala skatt. Eleverna fick olika yrken, både från näringslivet och den offentliga sektorn. Alla i näringslivet (frisörer, journalister, fotografer, mäklare, florister, säljare osv) fick först sin lön, 3000 kr, i låtsaspengar.
För att den offentliga sektorn (t.ex. läkare, politiker, sjuksköterskor, poliser, brandmän, lärare osv) ska få lön måste näringslivet betala skatt. De fick betala 1000 kr i skatt (inte så populärt).
Då kunde den offentliga sektorn få sin lön, först 3000 kr, men det ska ju vara rättvist, så de fick också betala skatt. Sedan fanns det pengar över till att t.ex. bygga vägar, trafikljus, sporthall, lekparker, skolor osv.
Barnen blev väldigt glada att få prata om de yrken jag tilldelat dem. De fick också komma fram en i taget och berätta för klassen varför just deras jobb var så viktiga.
Vi får absolut fortsätta prata om framtidsdrömmar. Det är spännande.
Lära in genom lek i svenska och SO
Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-04-12
I vårt fortsatta SO-arbete med Vårt samhälle har vi byggt ett eget samhälle. Barnen blev indelade i grupper och fick planera tillsammans vad deras samhälle skulle innehålla. Olika service-byggnader (orange färg) såsom sjukhus, stadshus, räddningsstation, supermarket och skola var värda 15 poäng. Butiker (blå färg), som pizzeria, mäklare, florist och leksaksaffär var värda 10 poäng. Vanlig hus var värda 5 poäng. De fick inte ha mer än 100 poäng i samhället, så det blev mycket bra diskussioner i grupperna om vad som skulle prioriteras. När alla byggnader var på plats fick de döpa sitt samhälle och rita in fina lekparker, övergångsställen, parkeringsplatser m.m. Grupperna fungerade jättebra och det berodde säkert till stor del på att det var en uppgift som engagerade. När alla grupper var klara fick de redovisa inför klassen.
I våra temagrupper sol, vind och vatten har vi i svenskan lekt oss till skrivande. I par om två och två fick de välja bland en massa små leksaksfigurer (björnar, dinosaurier, spindlar, katter, rävar m.m.) och sätta ihop en liten berättelse med hjälp av dem. När de lekt klart fick de skriva och rita en planering på ett stort A3-papper om vad som skulle hända först, inuti och sist i sagan. När planeringen var klar satte de igång att skriva sina böcker. Vi fortsätter med arbetet i nästa vecka. Barnen har börjat forma väldigt fina bokstäver nu. Den här gången blev det att skriva för hand, men nästa gång tar vi datorerna till hjälp igen.
Skriva i både svenska och SO
Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-03-22
Veckorna springer på snabbt, ännu en gång repetitionsvecka av de fyra senaste bokstäverna, denna gång Hh, Pp, Öö och Ff, och tillhörande utmaningar i Den magiska kulan.
Veckorna springer på snabbt, ännu en gång repetitionsvecka av de fyra senaste bokstäverna, denna gång Hh, Pp, Öö och Ff, och tillhörande utmaningar i Den magiska kulan.
Många är sugna på att skriva sagor och vi har tränat på att planera våra sagor utifrån ett skrivschema där början, mitten och slut finns med. I varje del av skrivschemat ska man tänka ut vilka personer, miljöer och händelser som sagan ska innehålla. Vi började med att planera och skriva en saga tillsammans och sedan har några provat på att göra egna sagor. Många har valt att samarbeta med kompisar.
Påsken närmar sig och vi har pratat om hur man firade påsken förr och hur man firar nu. Bibliska berättelsen om Jesus som blev uppspikad på ett kors och sedan uppstod från det döda har varit riktigt spännande att lyssna till. Vi har lärt oss att ägget är en symbol för pånyttfödelse.
I temaarbetet om Vårt samhälle lekte vi detektiver och letade reda på olika yrkesgrupper och arbetsplatser som ett samhälle kan innehålla. Några nappade verkligen på idéen och skrev och skrev om allt de kunde hitta från bilden.
Ha en trevlig helg och fortsätt gärna att upptäcka arbetsplatser och yrken i vårt samhälle. Det är väldigt kul, tycker vi! :)
fredag 14 augusti 2015
Lär med surfplatta
Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-02-14
Fick en förfrågan om vilka appar som kan vara bra för iPad eller androida surfplattor i pedagogiskt syfte. Jag har under ett par veckors tid haft möjligheten att prova Apples iPad och Samsungs surfplatta för att kunna jämföra och undersöka lite.
Fick en förfrågan om vilka appar som kan vara bra för iPad eller androida surfplattor i pedagogiskt syfte. Jag har under ett par veckors tid haft möjligheten att prova Apples iPad och Samsungs surfplatta för att kunna jämföra och undersöka lite.
Matte | Svenska |
Nomp, de fyra räknesätten m.m.
– gratis för iPad
|
Skolstil
– 22 kr för iPad
|
King of Math, de fyra räknesätten m.m.
– 7 kr för iPad
|
Djurkorsord
– 15 kr för iPad
|
Math Bingo
– 7 kr för iPad och android
|
Bokstavslek
– 22 kr för iPad
|
Marble Math Junior
– 15 kr för iPad
|
Stavningslek
– 22 kr för iPad
|
Toca Store – Lek affär
– 15 kr för iPad
|
Bokstavspussel
– 28 kr för iPad
|
Räkneråttan
– 15 kr för iPad
|
Story Wheel – träna på berättelser
-22 kr för iPad
|
Happi 123
– 15 kr för iPad
|
Puppet Pals – berättelser
- 22 kr för iPad
|
Fingu – lekfull taluppfattning
- gratis för iPad
|
Hänga gubbe –
- gratis för iPad och android
|
Recensioner om de olika apparna finns att läsa nedan:
Måste erkänna att jag är mycket mer förtjust i iPad eftersom utbudet är så mycket större, både bättre kvalitet och fler program att välja bland. Jag försöker så gott det går vara med och påverka vilka surfplattor som ska köpas in i kommunen. Det är givetvis en kostnadsfråga, men samtidigt måste vi verkligen ha nytta av de surfplattor vi sedan får! Ni undrar säkert när surfplattorna egentligen kommer och tyvärr kan jag inte ge något positivt besked i frågan. Det kan dröja länge än!
Min favorit är Natur och Kulturs lärprogram för iPad Qnoddarnas värld som är heltäckande i år 1-3 i matematik och svenska och där eleverna arbetar mot målen i Lgr 11. Det är så viktigt att vi arbetar mot målen och inte har en app bara för att den är rolig. Jag har frågat Natur och Kultur om Qnoddarna- programmet kommer för androida surfplattor, men svaret är att det också dröjer.
Om ni har tips på bra appar, så vore det jättesnällt om ni meddelar här eller mailar mig.
Den som väntar på något gott...
Hoppas att ni får ett bra sportlov. För mig gäller minimalt med tid vid datorn och mycket tid i skidspåret tillsammans med barnen!
Den som väntar på något gott...
Hoppas att ni får ett bra sportlov. För mig gäller minimalt med tid vid datorn och mycket tid i skidspåret tillsammans med barnen!
Livet förr och nu
Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-02-12
Barnen har väldigt mycket kloka analyserande och reflekterande tankar kring jämförelser mellan livet förr och nu. Ibland kommer vi in på mycket känsliga saker, som t.ex. liv och död eller barnaga. Vi pratar om att det är viktigt att man vågar berätta för någon vuxen som man litar på om man känner sig ledsen. Barn har rätt att må bra och vara glada.
Barnen har väldigt mycket kloka analyserande och reflekterande tankar kring jämförelser mellan livet förr och nu. Ibland kommer vi in på mycket känsliga saker, som t.ex. liv och död eller barnaga. Vi pratar om att det är viktigt att man vågar berätta för någon vuxen som man litar på om man känner sig ledsen. Barn har rätt att må bra och vara glada.
Förr
|
Nu
|
Skriva med bläck.
|
Skriva med penna eller dator.
|
Dra ut tand hos smeden.
|
Boka tid hos tandläkaren.
|
Hoppa i hö.
|
Hoppa studsmatta.
|
Dräng och piga.
|
Städare och städerska.
|
Klänning och förkläde för tjejer.
|
One piece eller mysbyxor för alla.
|
Häst, vagn, cykel och roddbåt.
|
Buss, bil, helikopter, tåg, båt/färja och flygplan.
|
Skjuta med bössa på nyår.
|
Skjuta fyrverkerier.
|
Barn gick i skolan och jobbade på gården.
|
Barn går i skolan och har sedan fritids- eller sportaktivitet.
|
Tända ljus, eld eller oljelampa.
|
Vi tänder glödlampa och har el inne.
|
Barn kunde få smisk.
|
Barn får inte bli slagna.
|
Träskor
|
Foppatofflor
|
Vanligt att åka till kyrkan på söndagar.
|
Vanligt att man handlar på helgen.
|
Korg
|
Påsar eller väskor
|
Den mesta maten fick man hemifrån.
|
Man köper den mesta maten i affären.
|
Vuxna och lärare var stränga.
|
Vuxna och lärare är snällare.
|
Inte lika bra mediciner.
|
Bättre mediciner.
|
Läste böcker,
lagade kläder eller verktyg.
|
Tittar på TV eller dator.
|
Man högg med yxa.
|
Hugger träd med motorsåg.
|
Motsolarna
Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-02-06
Det finns fler lite längre filmer med motsolsbokstäver på YouTube om man har lust att titta.
Flipped Classroom är när man hemma i läxa tittar på en film, som läraren lagt upp, med en föreläsning eller lektionsgenomgång, på till exempel en blogg, och sedan jobbar med sina uppgifter i skolan och får hjälp av läraren. Alla barn har inte möjlighet att få hjälp och stöd hemma av en vuxen med sina läxor och då finns det mer tid för varje elev att få hjälp under lektionstid.
Jag kommer att prova mig fram till vad som verkar bra att använda sig av. Denna film är inte någon läxa, men ganska intressant tycker jag!
Motsolarna är bokstäverna som bygger på att du gör en cirkelrörelse motsols. Den känns ofta ganska enkel att göra.
Det är bokstäverna c a å ä u d g q o ö och e.
Hittills har vi haft a å ä u d o och e. Det är ganska lätt att förstå då man ser på filmen nedan hur man ska tänka.
Det finns fler lite längre filmer med motsolsbokstäver på YouTube om man har lust att titta.
Flipped Classroom är när man hemma i läxa tittar på en film, som läraren lagt upp, med en föreläsning eller lektionsgenomgång, på till exempel en blogg, och sedan jobbar med sina uppgifter i skolan och får hjälp av läraren. Alla barn har inte möjlighet att få hjälp och stöd hemma av en vuxen med sina läxor och då finns det mer tid för varje elev att få hjälp under lektionstid.
Jag kommer att prova mig fram till vad som verkar bra att använda sig av. Denna film är inte någon läxa, men ganska intressant tycker jag!
Ugglor
Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-02-04
I svenska och SO har vi de senaste veckorna arbetat oss igenom ytterligare några bokstäver, Ä, K, Å och U. Denna vecka repeterar vi dessa fyra bokstäver. Vi har även gjort fina ugglor.
Vi läser sagor av Astrid Lindgren, bland annat Barnen i Bullerbyn och denna vecka blir det Emil i Lönneberga. Vi jämför livet förr och nu.
Dagens jämförelser i Norrgruppen blev väldigt bra:
Förr Nu
Skriva med bläck Skriva med penna eller dator
Smed Tandläkare
Hoppa i hö Hoppa studsmatta
Dräng och piga Städerska
Förkläde/skjorta One Piece
Häst och vagn Bil
När jag var i London jobbade barnen med Peter, Johnny och Eva och lärde sig en del om bondgårdsdjur. De har fått pyssla i ett litet häfte och träna sig på de olika namnen i djurfamiljerna, t.ex. tjur, ko och kalv.
Vokalhuset
Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-01-25
I svenskan har vi lärt oss om bokstaven Åå och rimmat på ål, ås och år. Förutom att träna formen på Åå, som vi efter arbete med Aa och Ää redan kan ganska bra, så har vi tränat med vokalhuset både som ett spel på smartboarden och en övning i arbetsboken.
Varje vokal har minst två vokalljud: "nere-vokalen" så som den låter i alfabetet och "uppe-vokalen" med det kortare ljudet. Vi särskiljer de två ljuden genom att placera in dem i var sin våning i ett återkommande "vokalhus" i Den magiska kulan-boken.
Det viktiga för barnen under första skolåret är inte att själva kunna särskilja uppe- och nerevokaler, utan endast att de ska känna till företeelsen att en och samma vokal kan låta på olika sätt. I det fortsatta arbetet i åk 2 och 3 knyter vi an till vokalhuset och fördjupar träningen i att höra skillnaden mellan ljuden.
Vi har tittat på likheter och skillnader mellan orden har-här-hår och även flera liknande exempel.
I SO-temat Livet förr och nu har vi lärt oss mer om hur barn hade det förr och hur man bodde. I samband med detta har vi också lärt oss om Astrid Lindgrens liv och mycket om hennes berättelser, som knyter an till hennes uppväxt.
I svenskan har vi lärt oss om bokstaven Åå och rimmat på ål, ås och år. Förutom att träna formen på Åå, som vi efter arbete med Aa och Ää redan kan ganska bra, så har vi tränat med vokalhuset både som ett spel på smartboarden och en övning i arbetsboken.
Varje vokal har minst två vokalljud: "nere-vokalen" så som den låter i alfabetet och "uppe-vokalen" med det kortare ljudet. Vi särskiljer de två ljuden genom att placera in dem i var sin våning i ett återkommande "vokalhus" i Den magiska kulan-boken.
Det viktiga för barnen under första skolåret är inte att själva kunna särskilja uppe- och nerevokaler, utan endast att de ska känna till företeelsen att en och samma vokal kan låta på olika sätt. I det fortsatta arbetet i åk 2 och 3 knyter vi an till vokalhuset och fördjupar träningen i att höra skillnaden mellan ljuden.
Vi har tittat på likheter och skillnader mellan orden har-här-hår och även flera liknande exempel.
I SO-temat Livet förr och nu har vi lärt oss mer om hur barn hade det förr och hur man bodde. I samband med detta har vi också lärt oss om Astrid Lindgrens liv och mycket om hennes berättelser, som knyter an till hennes uppväxt.
Astrid Lindgren-trädet |
Var är mitt k?
Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2013-01-18
Att skriva sig till läsning via datorn, som jag berättat om förut (klicka här), fortsätter vi med och i veckan har vi författat fina böcker. Vi jobbar vidare med att man får samarbeta med en kompis och planera vad texten ska innehålla. Denna gång fick var och en göra en bok med egna bilder, men fick skriva på datorn tillsammans med kompisen.
Vi följde upplägget som visas på bilden nedan och boken kunde innehålla fyra stycken olika djur eller andra saker. Det blev lustigt nog väldigt populärt att skriva om maträtter, t.ex. -Var är mitt k? sa en _öttbulle. Bokstaven gömdes sedan i bilden och det är meningen att läsaren själv ska få leta upp den. Vi kommer framöver att träna på att redovisa och läsa upp böckerna för en mindre grupp.
Att skriva sig till läsning via datorn, som jag berättat om förut (klicka här), fortsätter vi med och i veckan har vi författat fina böcker. Vi jobbar vidare med att man får samarbeta med en kompis och planera vad texten ska innehålla. Denna gång fick var och en göra en bok med egna bilder, men fick skriva på datorn tillsammans med kompisen.
Vi följde upplägget som visas på bilden nedan och boken kunde innehålla fyra stycken olika djur eller andra saker. Det blev lustigt nog väldigt populärt att skriva om maträtter, t.ex. -Var är mitt k? sa en _öttbulle. Bokstaven gömdes sedan i bilden och det är meningen att läsaren själv ska få leta upp den. Vi kommer framöver att träna på att redovisa och läsa upp böckerna för en mindre grupp.
Det är kul att göra korsord på datorn, även det en bra samarbetsövning.
Vi har jobbat med bokstaven K i veckan. Det är svårt att få till ett snyggt handskrivet K. Det ska synas att det är skillnad på stora K och lilla k och det visade sig vara en riktig utmaning, men alla har som vanligt kämpat på bra.
Eftersom vi har så flitiga myror i klassen sa jag redan i höstas att jag ska skriva ett brev till kungen och berätta hur duktiga våra ettor är. Frågan: När ska du skriva till kungen? har kommit allt som oftast då jag gett beröm. Jag har sagt att det får bli när vi kommit till bokstaven K, k som i kung. Så nu är det verkligen dags.
Ha en underbar helg!
Böcker att läsa under lovet
Arkiv: Inlägg som flyttats från min klassblogg skrivet 2012-12-28
Vill påminna om att lästräna även under jullovet. Det blir ett uppehåll på tre veckor från läsläxan och de som precis har kommit igång med att läsa tappar en hel del om lästräningen lämnas bort.
Här kommer en hel hög med boktips från kommunens läsinspiratörer.
Läsa själv
Nico har varit sjuk några dagar och när han kommer tillbaka visar det sig vara en dag när alla skulle ha klätt ut sig. Sur och tvär genomlever han dagen där alla andra är vampyrer, spöken, prinsessor och annat spännande. Ett besök på en trolleriföreställning förändrar denna hemska dag…
Eklund Wilson, Farligt höga hinder, Liten flicka, stor häst
Två utmärkta lästräningsböcker om att börja rida och alla små och stora problem som kan uppstå då. Bra läsning även för dem som inte är riktigt hästbitna.
Wänblad, Min vän Boris.
Ebba har fått en ny kompis som heter Boris och som hon ska få följa med hem. Problemet är att han är ett monster och bor med sin familj i ett gammalt spökhus fullt med ruskigheter, lite skrämmande, men också riktigt fnissig historia!
Olczak, Trolldom i Gamla Stan
Pojken Jack och hans motorcykelfrälsta moster Betty blir jagade av övernaturliga varelser i Stockholm. Som tur är har de en trolldomsbok tillhanda och med hjälp av den kan Jack skaffa sig olika sorters övernaturliga krafter. Del 1 i en serie på 4 böcker. Del 2 har också hunnit komma ut och heter Vålnader på Vasaskeppet.
Salmson, Häxfolket: De stulna barnen, Fly, Sol, fly!, Magiska krafter
3 delar om Häxfolket, spännande fantasy att läsa själv om de tre vännerna Arel, Enos och Sol med olika bakgrund. Vilka är egentligen Häxfolket?
Dahlin, Dilsa och kärlekens mysterier
Dilsa får nu ett eget fall att lösa. Hon kontaktas av Ella som är förälskad i Axel. Ella vill vet om Axet känner likadant. Kärlek kan var lika svårt som brott och Dilsa gör allt för att hjälpa Ella.
Bross, Ficktjuvar i centrum
Kevin och Dina hjälper polisen att fånga ficktjuvar i sitt andra fall. Första delen heter Nattspaning.
Oskarsson, Fråga chans
Jack är kär i Emilia. Han tänker på henne hela tiden. Han borde fråga chans, men hur gör man?
Melin, Mitt liv som monster
När Alma trampade på en A-brunn blev hon en apa. Dags att bli människa igen. Hon trampar på en M-brunn. M som i människa, trodde hon ja!
Sindt, Turbo och hemligheten
Widmark, Snömannens hemlighet
Senaste boken om Nelly Rapp som är monsteragent och löser mysterier.
Schubert, Fotbollskampen
Wirsen, Vem lurar vem?
Lättläst
Hallberg, Natten då Sigge föddes
Början på historien om Sigge, lättläst
Lindell, Iris Karlsson värsta sommar
Iris brukar vara hos farmor och farfar på sommarlovet, men farfar dog i julas. Tänk om farmor fortfarande gråter hela tiden? Men semestern blir inte alls som Iris trott. Den blir helknasig!
Widmark, Simborgarmysteriet
Bengtsson/Unenge, Vilmers första tävling
Om Vilmer som kör motocross.
Slagsmål (Helena Bross)
Frank råkar ut för något hemskt när han är på väg till specialläraren
Kalaskatastrofen ( Ingelin Angerborn)
Klant&kompani är i farten. Katastrofen är ett faktum när en kärleksförklaring görs på ett maskeradparty och det visar sig att det inte är rätt person under förklädnaden.
Födelsedagsmysteriet (Martin Widmark)
Ännu ett fall för Lasse och Maja
Tudor & Konta Monsterdansen (Annika Widholm)
Tudor och Konta går i samma klass. Under en utflykt till museet försvinner Konta. Ska Tudor våga leta efter sin kompis? Och finns det ett monster på museet?
Småkrypsjakten (Helena Bross)
Vad händer när det går löss i klassen?
Lilla E på Manhattan (Charlotta Lannebo)
Följ Lilla E när hon semestrar på Manhattan.
De spökande prästerna (Martin Widmark)
Nelly Rapp fortsätter att lösa mysterier.
Världens grisigaste gäst (Måns Gahrton & Johan Unenge)
Ytterligare en bok i serien om Hotell Gyllene Knorren.
Vilmer i hårdträning (Johan Unenge)
Vilmer är sju år. Han ÄLSKAR cross och har precis börjat tävla.
Trio i trubbel (Thomas Halling)
Serie om syskonen Linus, Maja och Oskar är älskade av barn runt om i Sverige. Syskonen hamnar ständigt i lagom läskiga äventyr och får vara med om saker de vuxna har väldigt svårt att tro på.
Cirkusdeckarna (Dan Höjer)
De två största stjärnorna på Cirkus Pommery är de unga tvillingarna Kaspar och Katinka. Publiken häpnar när de visar sina fantastiska konster. Men Kaspar och Katinka gillar också mysterier.
Riddarskolan (Magnus Ljunggren)
Full galopp med Riddarskolan! Riddare, spänning, humor och lättläst i en lekfull blandning av riddarliv och skolmiljö för både killar och tjejer.
Hjälp! Jag gjorde Linn illa! Hjälp! Jag tappade bort en hund! (Jo Salmson)
Med få ord, och stor plats för illustrationer, låter Jo Salmson läsaren följa med på ett spännande och lite läskigt vardagsdrama i förorten.
Läsa mer och högläsning
Håkans, Kärlekskrisen
Juni har en supercool kusin, Ella. Hon har en pojkvän. Juni har ju Jonah som ju är en pojke och en vän. Hon trasslar in sig i lögner om denna pojkvän som ju inte är en pojkvän på riktigt, eller?
Alakoski, Dagens Harry
Tiia och pappa bor i Ystad. Mamma är död. Varje dag när hon kommer hem från skolan berättar hon om Harri, vad han hittat på för tokigheter.
Lidbeck, Den sorgsne veterinären
10:e boken om de tre tjejerna Tyra, Siri och Bella som löser mysterier.
Widmark, Den dansande djävulen, Fyrtornet i Son-Li
Tyko Flores färdas genom tre världar, en resa som utsätter honom för livsfarliga uppdrag och för honom allt närmare sanningen om sitt ursprung.
Jonols, Biljana är inte kär!
Genar, Pensionat Vidablicks gåta
Katten med de sorgsna ögonen leder Saga till det gamla huset, Pensionat Vidablick, där hon möter en gammal dam som börjar berätta sin livshistoria. Saga blir länken mellan det som hände förr och det som händer nu. Marie Gripe-mystik.
Widmark, Slottets förbannelse
Jacob och Emma följer med sin mamma till Löfstad slott. Där möter de Björn som guidar på slottet. Det han berättar får dem att tänka på flickan de mötet på vägen till slottet. Vem var hon egentligen?
Nilsson, Extra En morgon stod hon bara där.
Pim-Pim får syn på den nya flickan. Vem är hon och vad kan hon komma att betyda för honom och de andra i klassen.
Kibuishi, Amulett: Stenväktaren
Emily finner en magisk amulett och öppningen till en underjordisk gång. Hennes mamma blir kidnappad av ett monster och Emily och Navin ger sig ner för att rädda henne…
Sandén, Petrinideckarna
Spännande
Mi kaela, eller Mi cke som hon kallas, flyttar med sin mamma till ett gammalt hus på landet. I Mi ckes rum finns en konstig fläck på väggen som ser ut som en skugga av en liten flicka. Och i skolan säger alla att huset hon bor i är ett riktigt spökhus. Det berättas om en flicka som drunknade i älven för länge sen och när konstiga saker börja hända i huset måste Mi cke undersöka hur allt hänger ihop.
Bronsdolken (Michelle Paver)
Spännande historia från bronsåldern där tolvåriga Hylas jagas av ondskans krigare. Den här boken heter "Den utstötte". Det ska bli fem delar.
Valarnas sång (Wilson)
Valarnas sång är en både rörande och fängslande berättelse. Ellas mamma ligger i koma. Det enda som håller Ella uppe är skolarbetet om valar. Valar sjunger för att locka till sig vänner ibland i flera timmar. Kanske kan en valsång väcka hennes mamma?
Den magiska kappan (Katarina Genar)
Kan saker ha en själ? På sin 11-årsdag får Livia den finaste röda kappa hon kan tänka sig. Att den är begagnad syns knappt. Men vem kan ha ägt kappan före henne? Tanken släpper inte taget. Mystiskt spännande, tät och suggestiv barnroman.
Motståndarna del 1 Förföljda del 2 (Arne Norlin)
Tove och Noel är båda 12 år och tycker fotboll är det roligaste som finns. Men det gäller att hålla på rätt lag! Kan man bli ihop med någon som har ett annat favoritlag?
Utsikt från livets planet (Berggren, Lennart Lordis loggbok)
Han heter egentligen Lennart men kallas för Lordi och han gillar rosa. Följ hans liv under ett år där han filosoferar i sin dagbok om livet, döden och universum. En bok med mycket humor och värme.
Skuggan i väggen (Kerstin Lundberg Hahn)
Vinterkarusellen (Gavander)
Vinterkarusellen utspelar sig under några veckor runt jul. Mycket relationer och komplikationer!
Förvandlad (Mårten Melin)
Boken börjar med att huvudpersonen Måns en morgon vaknar upp med jordiga fötter och hårstrån mellan tänderna. Han har ingen aning om vad som har hänt under natten. Men detta är bara början på en hel rad av märkliga händelser som Måns råkar ut för. ”Vampyrstuk”
Faktaböcker
Känn igen 25 träd m fl (Bergenholz)
En ny serie med 10 färgstarka, små praktiska naturböcker för hela familjen. Stor som liten.
Supersnabb (Dan Höjer)
Dan Höjer filosoferar kring ämnet snabbhet, i en lättläst faktabok. Här möter vi snabba fåglar, tåg, människor och planeter, men vi får också fundera över om det alltid är bäst att vara snabb, är lite som Guinness rekordbok men betydligt mer begränsad och lättläst.
Superstark (Dan Höjer)
Lättläst faktabok om styrka.